2024-07-04, 15:05
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag kan tänka mig att jobba och bo på en bondgård, lönen består i att man får bo och äta gratis på gården och få några tusen kronor i månadslön. Jag har ingen utbildning eller erfarenhet av lantbruk/djurhållning men det kan inte vara så svårt att lära sig. Finns det människor som har gjort det i nutid eller är det 100 år gammalt?
Senast redigerad av RadioGaGa 2024-07-04 kl. 15:10.
Citera
2024-07-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag kan tänka mig att jobba och bo på en bondgård, lönen består i att man får bo och äta gratis på gården och få några tusen kronor i månadslön. Jag har ingen utbildning eller erfarenhet av lantbruk/djurhållning men det kan inte vara så svårt att lära sig. Finns det människor som har gjort det i nutid eller är det 100 år gammalt?

Var bor du?
Citera
2024-07-04, 15:15
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Var bor du?

Jag kan tänka mig att flytta var som helst inom landet om det inte är alltför avlägset typ Abisko.
Citera
2024-07-04, 15:17
Medlem
Gulligt, så du vill alltså bli en stalledräng.
Citera
2024-07-04, 15:20
Medlem
Citat:
Låter väl lite gammaldags. Men är väl lite så med polacker och balter som kommer och jobbar ett tag. Det är väl mest vår-höst det behövs extra arbetskraft. Vissa arbetsuppgifter kan vara svåra och behöva utbildning och erfarenhet. Men också enklare sysslor som de flesta kan utföra. Är ju också mycket underhållsarbete. Annonsera i nån lantbrukstidning.
Citera
2024-07-04, 15:20
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Gulligt, så du vill alltså bli en stalledräng.

Nästan alla löneslavar är mer eller mindre stalledrängar. Problemet är att de inte vet om det.
Citera
2024-07-04, 15:26
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Låter väl lite gammaldags. Men är väl lite så med polacker och balter som kommer och jobbar ett tag. Det är väl mest vår-höst det behövs extra arbetskraft. Vissa arbetsuppgifter kan vara svåra och behöva utbildning och erfarenhet. Men också enklare sysslor som de flesta kan utföra. Är ju också mycket underhållsarbete. Annonsera i nån lantbrukstidning.

Ja, men vad ska man göra om man inte trivs i det moderna arbetslivet och bor i en stad? Jobba på gårdar med jordbruk och djur har ändå funnits i flera tusen år vilket inte kan sägas om moderna jobb. Tveksamt om de tar emot en sådan annons. Något säger mig att det är olagligt att jobba så för då kommer facket med blockad eller andra repressalier.
Citera
2024-07-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ja, men vad ska man göra om man inte trivs i det moderna arbetslivet och bor i en stad? Jobba på gårdar med jordbruk och djur har ändå funnits i flera tusen år vilket inte kan sägas om moderna jobb. Tveksamt om de tar emot en sådan annons. Något säger mig att det är olagligt att jobba så för då kommer facket med blockad eller andra repressalier.
Ja rent svartjobb går ju inte. Sen måste du ha en försäkring. Lantbruk är en farlig arbetsplats. Ingen idyll som många tror. Du kanske kan få en deltidsanställning om du inte bryr dig så mycket om pengar. Sen kanske det går att slänga in nån timme svart. Lite extra kan du ju tjäna på att plocka bär om du är på landet.
Citera
2024-07-04, 15:42
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Ja rent svartjobb går ju inte. Sen måste du ha en försäkring. Lantbruk är en farlig arbetsplats. Ingen idyll som många tror. Du kanske kan få en deltidsanställning om du inte bryr dig så mycket om pengar. Sen kanske det går att slänga in nån timme svart. Lite extra kan du ju tjäna på att plocka bär om du är på landet.

Deltidsanställning kan jag mycket väl tänka mig för då kan jag göra lite andra saker också.
Citera
2024-07-04, 16:12
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Torde inte vara omöjligt. Ditt problem är väl precis som i många arbeten så får man dessa jobb via redan etablerade kontakter.

Skriv ett personligt brev och anmäl intresse till olika gårdar och lantbruk som du känner passar så får du säkert snart napp. De brukar kunna hänvisa vidare till någon som behöver hjälp, det är en hyfsat liten värld där många känner varandra.
Citera
2024-07-04, 16:15
Medlem
Citat:
Bostadsförmån för den som arbetar i ett privat hushåll

Om din arbetsgivare är en privatperson och du som anställd bor gratis i arbetsgivarens hushåll när du arbetar, värderas förmånen enligt schablonvärde. Det kan till exempel gälla barnskötare, au-pairer med flera.

Värdet av fri bostad beräknas då till

20 kronor per dag eller
600 kronor om det avser hel kalendermånad
Arbetsgivaren redovisar schablonvärdet till Skatteverket och du redovisar samma uppgifter i din inkomstdeklaration.

Schablonvärdet får inte tillämpas om du bor i en lägenhet eller i ett hus som är skilt från arbetsgivarens hushåll.
Citat:
Kostförmån när du arbetar i ett privat hushåll

Speciella regler gäller för till exempel barnskötare, au-pairer eller annan personal som äter hos den familj där de arbetar. Då ska värdet av kostförmånen beräknas till 50 kronor för två eller fler måltider per dag. Om det endast är en fri måltid per dag är det en skattefri förmån.
Enligt Skatteverket.
Citera
2024-07-04, 16:22
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Enligt Skatteverket.

TS verkar vara en ärlig person med goda avsikter.

Tråkigt att du då hänvisar till "regler" som en kriminell terrororganisation har satt upp.

Skatt är stöld !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in