• 5
  • 6
2025-03-08, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Kollektivtrafik är VIDRIG på alla sätt och vis. Sitta i varma miljöer med massa idioter runt en som stör en och hostar på en. Fy fan. Kommer aldrig åka kollektivt så länge jag lever igen.
Do vet väl att kommersiellt flyg är kollektivtrafik?
Citera
2025-03-08, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Det märkliga vad beträffar tågen är att tågen har rullat i hundratalet år i Sverige. Men det är just på senare år som alla problem har uppstått!!???

Ingen som har ansvar för tågtrafiken tar ansvar. Det finns relativt mycket järnväg i Sverige så det hade kunnat fungera bra om de ansvariga inte bara skyllde ifrån sig på varandra och sket i att komma med lösningar. Det är mysigt att sitta med en bok eller sova på ett tåg till skön musik. Är man borta över helgen är det ganska skönt att ta det lugnt på ett tåg i fyra timmar jämfört med att lite småseg köra själv. Men att åka tåg är jävligt dyrt och framförallt opålitligt. Resenärer som ska lämna Stockholm eller Göteborg klockan arton får vid extremscenarion lämna klockan sex morgonen efter. En hel natt på en jävla centralstation. Då är långfärdsbuss mycket bättre. Inte riktigt lika bekvämt och restiden är längre men man vet att man kommer iväg.
Citera
2025-03-10, 02:23
Medlem
Schnyggves avatar
Man borde verkligen återförstatliga SJ, att de ska göra vinst är bara dumt...har åkt en del tåg de sista åren, förutom att jag hatar X40 stenhårt så gillar jag det!
Citera
2025-03-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Jag har åkt lång-tåg några gånger i mitt liv.

Några gånger har det varit snabbtåg ner till nått familjebsök eller liknande. Inget att klaga på där. Just då kom tågen i tid, ingen tid att passa och det är sköna stolar. Trevlig personal och bar. 10/10.

Några gånger har det varit det fruktansvärda snälltåget ner till nån smutsig festival, värme, svett och man har funnits sig själv tillsammans i en trång hytt med människor som har dreads och spelar nyckelharpa. Hemskt!

Detta var många år sedan då jag var båda ung och väldigt dum.

Idag så tar jag mig mest runt via flyget, pga business. Och jag kan inte tänka mig nått annat transportmedel att ta mig från A till B.

Det upprör mig därför när jag hör folk som fortfarande lobbar för järnvägen. Detta förlegade skitverk, alltid förseningar, gamla räls, konstant underhållning, osv. Underlägset flyget helt enkelt. Finns redan tusentals trådar på FB om det.

Jag blir då rädd när jag hör att tusentals hårt arbetande kamrater i region Stockholm tvingas till tågåkning istället för flyg för affärsresor. Som Sossar och Miljöpartister och annat avfall nu vill genomföra.

Min ståndpunkt har alltid varit stark. Åka tåg är förlegat och flyg är det som gäller nu framåt.

Men jag förstår problematiken, miljön. Skiter igentligen i salladskommunister (MP) men lite om miljön kan man endå bry sig.
Men frantiden är likt tesla-bilarna att driva på el-inovationter inte att gå tillbaka tillbaka till stenålderm .

Men äntligen, nu jävlar ser det ut som att el-flyg blir en grej
https://alltomelbil.se/catl-siktar-p...rackvidd-2027/

Så inom 5-10 år kommer vi antagen flyga med rent el.

Frågeställning

Är detta görbart i tid?

Är tåg värt att nedprioritera mot överlägsna flyget som kommer då om i den gröna omställningen inom 5-10år.

Ska vi inte bara gå "all in" på el-flyg och skita i tåg?

Pga allt bristande underhåll på våra järnvägar i landet så är det knappast förvånande att tågen blir drabbade oavsett vem som kör dom.

Dom få ggr jag har åkt tåg så har det fungerat väldigt bra, vissa resenärer hade man dock gärna sluppit umgås med
Citera
2025-04-05, 12:28
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Det märkliga vad beträffar tågen är att tågen har rullat i hundratalet år i Sverige. Men det är just på senare år som alla problem har uppstått!!???
På den tiden var grejorna nya....
Citera
2025-04-05, 15:48
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Gillar tåg skarpt om de håller tiderna. Det gör de i vissa länder. Då är det en av de bästa resformerna.
Citera
2025-04-05, 15:52
Medlem
Megadolmes avatar
Föredrar nog tåg före flyg om jag t.ex. ska till Stockholm. Flyga i ett trångt plan, som visserligen bara tar nån timme, sen är man på Arlanda. Sen får man ta buss eller taxi in till stan.

Tåget tar naturligtvis 4-5 timmar, men det är tyst, bekvämt ofta gott om utrymme. Jag tycker det är ganska skönt att koppla av med en bok, ljudbok eller musik på tågen. O man anländer direkt till Stockholms centralstation, vilket gör en mindre beroende av taxi.

Visserligen jämför jag priser då det ena är högre än det andra o tvärtom i olika perioder. Jag flyger dock sällan business. Nån gång har man väl blivit bjuden av jobbet, men åker mest privat.

Eller ja, ska jag längre än typ 1 timmes flyg, som till Stockholm, så väljer jag flyget. Pallar inte sitta på tåg i typ 18 timmar, om det inte är nattvagn med säng.
Senast redigerad av Megadolme 2025-04-05 kl. 15:54.
Citera
2025-06-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Man borde verkligen återförstatliga SJ, att de ska göra vinst är bara dumt...har åkt en del tåg de sista åren, förutom att jag hatar X40 stenhårt så gillar jag det!

Men snälltåget som drivs privat har ju generellt lägre priser än SJ. https://www.snalltaget.se/

Tror även att Japan och Schweiz har tåg i privat regi, men att det organiseras annorlunda och därför fungerar bättre. Tror det är vanligare i Japan har företag som inte sköter sig åker ut.
Citera
2025-08-06, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Låt de få finnas kvar om de kan bära sina egna kostnader och överleva. Efter avregleringen av SJ har allt blivit mycket sämre, tåg som inte tål kyla, tåg som inte tål snö osv. Bort med stadsbidragen och låt de överleva för egen maskin eller försvinna nu när det ändå blev en "fri marknad" köper de in tåg från Italien som inte klarar kyla och snö tycker jag de kan gå i konkurs!
Mycket av det där är fel, dock inte allt. I alla nattåg som rullar 24/7/365 i Sverige så är de nyaste vagnarna tillverkade i mitten av 80-talet, enligt alla definitioner veteranfordon. Alla restaurangvagnar än värre (littera R12), de är tillverkade i slutet av 60-talet! Närmare 60 år gamla!!!! På ett sätt mycket imponerande att de rullar än 24/7/365 i fjärrtrafik, men samtidigt en skandal på nationell skäms-nivå.

Det kan dock vara trevligt med tåg, såå många möten med människor, givande diskussioner med folk i kupén.

Mycket av problemen beror på en tidsanda där vi förbjuder och reglerar allt som kan tänkas vara farligt, men sällan är det. Ett psykologiskt undvikandebeteende, men hur sätter man ett land i KBT-terapi, förutom genom krig?
Senast redigerad av Goobleyzook 2025-08-06 kl. 22:33. Anledning: Tryckfelsnisse
Citera
2025-08-06, 22:59
Medlem
Jag älskar tåg, så jag är lite "biased", har åkt tåg flera gånger om året, under mer än 50 år från skåne till norrbotten, tvärs genom vårt underbara land från norr till söder.

Finns inget effektivare än en vagn på järnhjul mot räls. Inget slår det. Men järnvägen har varit gravt negligerad under en herrans massa år. Mycket har att göra med avregleringen av järnvägen att göra, men också med omorganiseringen av våra myndigheter, då allt hamnade i Trafikverket, en jävla massa väg-folk å flyg-folk å några få undanskuffade järnvägsfolk. Förfallet har pågått i över 30 år. Omorganisationen då har också bidragit idag till att sprängämnen kommer på vift, men det är en annan diskussion.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in