Jag har åkt lång-tåg några gånger i mitt liv.
Några gånger har det varit snabbtåg ner till nått familjebsök eller liknande. Inget att klaga på där. Just då kom tågen i tid, ingen tid att passa och det är sköna stolar. Trevlig personal och bar. 10/10.
Några gånger har det varit det fruktansvärda snälltåget ner till nån smutsig festival, värme, svett och man har funnits sig själv tillsammans i en trång hytt med människor som har dreads och spelar nyckelharpa. Hemskt!
Detta var många år sedan då jag var båda ung och väldigt dum.
Idag så tar jag mig mest runt via flyget, pga business. Och jag kan inte tänka mig nått annat transportmedel att ta mig från A till B.
Det upprör mig därför när jag hör folk som fortfarande lobbar för järnvägen. Detta förlegade skitverk, alltid förseningar, gamla räls, konstant underhållning, osv. Underlägset flyget helt enkelt. Finns redan tusentals trådar på FB om det.
Jag blir då rädd när jag hör att tusentals hårt arbetande kamrater i region Stockholm tvingas till tågåkning istället för flyg för affärsresor. Som Sossar och Miljöpartister och annat avfall nu vill genomföra.
Min ståndpunkt har alltid varit stark. Åka tåg är förlegat och flyg är det som gäller nu framåt.
Men jag förstår problematiken, miljön. Skiter igentligen i salladskommunister (MP) men lite om miljön kan man endå bry sig.
Men frantiden är likt tesla-bilarna att driva på el-inovationter inte att gå tillbaka tillbaka till stenålderm .
Men äntligen, nu jävlar ser det ut som att el-flyg blir en grej
https://alltomelbil.se/catl-siktar-p...rackvidd-2027/
Så inom 5-10 år kommer vi antagen flyga med rent el.
Frågeställning
Är detta görbart i tid?
Är tåg värt att nedprioritera mot överlägsna flyget som kommer då om i den gröna omställningen inom 5-10år.
Ska vi inte bara gå "all in" på el-flyg och skita i tåg?