• 1
  • 2
2024-06-28, 00:00
Medlem
fittslems avatar
Jag har åkt lång-tåg några gånger i mitt liv.

Några gånger har det varit snabbtåg ner till nått familjebsök eller liknande. Inget att klaga på där. Just då kom tågen i tid, ingen tid att passa och det är sköna stolar. Trevlig personal och bar. 10/10.

Några gånger har det varit det fruktansvärda snälltåget ner till nån smutsig festival, värme, svett och man har funnits sig själv tillsammans i en trång hytt med människor som har dreads och spelar nyckelharpa. Hemskt!

Detta var många år sedan då jag var båda ung och väldigt dum.

Idag så tar jag mig mest runt via flyget, pga business. Och jag kan inte tänka mig nått annat transportmedel att ta mig från A till B.

Det upprör mig därför när jag hör folk som fortfarande lobbar för järnvägen. Detta förlegade skitverk, alltid förseningar, gamla räls, konstant underhållning, osv. Underlägset flyget helt enkelt. Finns redan tusentals trådar på FB om det.

Jag blir då rädd när jag hör att tusentals hårt arbetande kamrater i region Stockholm tvingas till tågåkning istället för flyg för affärsresor. Som Sossar och Miljöpartister och annat avfall nu vill genomföra.

Min ståndpunkt har alltid varit stark. Åka tåg är förlegat och flyg är det som gäller nu framåt.

Men jag förstår problematiken, miljön. Skiter igentligen i salladskommunister (MP) men lite om miljön kan man endå bry sig.
Men frantiden är likt tesla-bilarna att driva på el-inovationter inte att gå tillbaka tillbaka till stenålderm .

Men äntligen, nu jävlar ser det ut som att el-flyg blir en grej
https://alltomelbil.se/catl-siktar-p...rackvidd-2027/

Så inom 5-10 år kommer vi antagen flyga med rent el.

Frågeställning

Är detta görbart i tid?

Är tåg värt att nedprioritera mot överlägsna flyget som kommer då om i den gröna omställningen inom 5-10år.

Ska vi inte bara gå "all in" på el-flyg och skita i tåg?
Senast redigerad av fittslem 2024-06-28 kl. 00:27.
Citera
2024-06-28, 00:15
Medlem
Stenballes avatar
Det är inte så ofta jag åker tåg, men det har ju sina fördelar jämfört med flyg, även om flygen med tiden kanske kan gå på el.
Dels kräver tågen mindre el, men flyget tar dig till en flygplats, medans tågen tar dig till en station som vanligtvis ligger betydligt närmare ditt resmål.
Det har stor betydelse när det gäller korta eller medellånga resor.

Men nej, järnvägstrafiken fungerar inte så bra som önskat, och det beror inte minst på undermåligt underhåll.
Citera
2024-06-28, 00:16
Medlem
Negreritvs avatar
Några gånger per år hade jag ärenden i Malmö, då flög jag alltid med Ryanair från Arlanda till Skurup. Den rutten finns inte idag, tog X2000 till Malmö idag, glömde hörlurarna hemma. Satan vilket helvete till resa. Folk är verkligen helt jävla utvecklingsstörda, vissa andas i vaket tillstånd som om en gammal gubbe när han snarkar. Någon jävla kärring måste pilla med en plastpåse konstant under hela färdens gång, jag är förvånad över att inte fler personer får tokspel och går bärsärkagång på tågen.
Citera
2024-06-28, 00:46
Moderator
Meijis avatar
Politik: inrikes --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2024-06-28, 00:47
Medlem
Deskjockeys avatar
När jag låg i lumpen blev det en hel del långtåg. Övernattning alltså. Jag gillade det. Det är något väldigt speciellt med att sova på ett tåg. Det rytmiska dunkandet är väldigt harmoniskt och sövande. Kan man se bortom att det måvara lite primitivt så är det en väldigt trevlig upplevelse.
Citera
2024-06-28, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Jag har åkt lång-tåg några gånger i mitt liv.

Några gånger har det varit snabbtåg ner till nått familjebsök eller liknande. Inget att klaga på där. Just då kom tågen i tid, ingen tid att passa och det är sköna stolar. Trevlig personal och bar. 10/10.

Några gånger har det varit det fruktansvärda snälltåget ner till nån smutsig festival, värme, svett och man har funnits sig själv tillsammans i en trång hytt med människor som har dreads och spelar nyckelharpa. Hemskt!

Detta var många år sedan då jag var båda ung och väldigt dum.

Idag så tar jag mig mest runt via flyget, pga business. Och jag kan inte tänka mig nått annat transportmedel att ta mig från A till B.

Det upprör mig därför när jag hör folk som fortfarande lobbar för järnvägen. Detta förlegade skitverk, alltid förseningar, gamla räls, konstant underhållning, osv. Underlägset flyget helt enkelt. Finns redan tusentals trådar på FB om det.

Jag blir då rädd när jag hör att tusentals hårt arbetande kamrater i region Stockholm tvingas till tågåkning istället för flyg för affärsresor. Som Sossar och Miljöpartister och annat avfall nu vill genomföra.

Min ståndpunkt har alltid varit stark. Åka tåg är förlegat och flyg är det som gäller nu framåt.

Men jag förstår problematiken, miljön. Skiter igentligen i salladskommunister (MP) men lite om miljön kan man endå bry sig.
Men frantiden är likt tesla-bilarna att driva på el-inovationter inte att gå tillbaka tillbaka till stenålderm .

Men äntligen, nu jävlar ser det ut som att el-flyg blir en grej
https://alltomelbil.se/catl-siktar-p...rackvidd-2027/

Så inom 5-10 år kommer vi antagen flyga med rent el.

Frågeställning

Är detta görbart i tid?

Är tåg värt att nedprioritera mot överlägsna flyget som kommer då om i den gröna omställningen inom 5-10år.

Ska vi inte bara gå "all in" på el-flyg och skita i tåg?
Flög mycket tidigare (Stockholm-Malmö / Warszawa - Köpenhamn). Det blir två resor till när man ska ta sig till och från flygplatsen. Det är stökigt med mycket folk i små utrymmen vilket det visserligen kan vara på tågstationer också. Tycker att det är mysigt att sitta på tåg och lyssna på musik eller jobba. Flygplatser är för mig en stressande miljö.

Kan hålla med dig om att allt vad det gäller tåg är eftersatt och det är en skam. Det finns länder där det fungerar.

Vi kommer troligen inte att flyga med enbart el utan väte + el inom 5 år.

Järnvägen är fortfarande relevant eftersom mycket gods transporteras på den.
Citera
2024-06-28, 01:56
Medlem
Onanikrems avatar
Låt de få finnas kvar om de kan bära sina egna kostnader och överleva. Efter avregleringen av SJ har allt blivit mycket sämre, tåg som inte tål kyla, tåg som inte tål snö osv. Bort med stadsbidragen och låt de överleva för egen maskin eller försvinna nu när det ändå blev en "fri marknad" köper de in tåg från Italien som inte klarar kyla och snö tycker jag de kan gå i konkurs!
Citera
2024-06-28, 07:47
Medlem
oldtimedrunks avatar
Jag älskar tåg men det går fan inte att lita på att du kommer fram enligt tidtabellen. Sverige är ett u-land på den fronten.
Citera
2024-06-28, 08:25
Medlem
Tåg lär vi knappast bli av med bara för att vissa gnyr över skitsaker som irriterar dem när de reser med tåg, därför att järnväg och tåg är extremt viktigt för att transportera miljontals ton med varor genom landet. Det skulle inte vara vettigt att transportera allt detta på lastbilar, för då skulle de som redan idag gnyr i högan sky över att det finns lastbilar på våra vägar sannolikt behöva läggas in på psykiatrisk klinik…

Tåg är dessutom ett mer miljövänligt transportmedel.

Jag reser en hel del i mitt jobb som ni kan se i min signatur, och det är i princip omöjligt att inte behöva utstå div egenheter hos andra människor när vi reser oavsett om det är med tåg buss båt eller flyg, ja inte ens om vi så reser ensamma i egen bil. Man måste helt enkelt tåla sådant inom normala gränser, om man vill vara en del i ett gemensamt samhälle. Om inte så är det nog bara att packa och flytta långt ut i skogen och leva som en eremit.
Citera
2024-07-04, 16:57
Medlem
Kollektivtrafik är VIDRIG på alla sätt och vis. Sitta i varma miljöer med massa idioter runt en som stör en och hostar på en. Fy fan. Kommer aldrig åka kollektivt så länge jag lever igen.
Citera
2024-07-07, 18:00
Medlem
Om man räknar all räls som ska läggas och underhållas så är det inte säkert tåg är mer energieffektivt jämfört med flyg.
Citera
2024-07-08, 00:33
Medlem
Tåg är betydligt trevligare än flyg, åker mycket hellre tåg inom Sverige. Det tar ungefär lika lång tid eftersom flyg har så mycket time overhead. Man ska vara på flygplatsen långt innan planet går, säkerhetskontroll. checka in bagage sen en jäkla väntan innan man får gå på och innan det lyfter och sen innan man får gå av och bagage ska hämtas ut. Plus att det är trångt och jävligt enda man kan göra där är att lyssna på något i telefonen eller sova. Och när man kommer ut ur flygplatsen är man långt ute i ödemarken och måste ta en taxi. Nej då är det mycket trevligare att åka tåg, stiga på och stiga av mitt inne i stan och man kan sitta bekvämt och arbeta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in