2024-09-07, 01:38
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Frågan man kan undra sig som jag undrat i många år är varför inte tåg är billigare?

De flesta gånger i livet då jag funderat på ta tåg eller flyga så har flyget alltid varit billigare.
Det är märkligt av flera anledningar. Flyg har begränsat antal platser som så klart varierar mellan olika flygplan. Tåg kan sätta på extra vagnar och utöka antal platser efter behov.

Tåg går på (för det mesta i Sverige) på el, flyg går på dyrt flygbränsle som planen slukar väldigt mycket av.

Flyg kräver dyra flygplatser och alla kostnader det innebär för flygbolagen. Tåg har visserligen vissa större stationer, men det finns gott om ställen där det bara är enkla perronger.
Det är inte så lätt att hänga på en extra vagn bara för att man sålde tre biljetter till. Men givetvis kan man byta till ett större tåg, eller flygplan, om det finns hårdvara tillgänglig och det finns behörig personal mm. Men då kommer ett annat problem, sådana där ställen där det ofta är enkla perronger vill man kanske inte stanna på, då få går av/på och restiden ökar för övriga. Perrongerna kan också vara för korta för långa tåg. Samma sak gäller placering av växlar mm vid stationer.
Citera
2024-09-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det är inte så lätt att hänga på en extra vagn bara för att man sålde tre biljetter till. Men givetvis kan man byta till ett större tåg, eller flygplan, om det finns hårdvara tillgänglig och det finns behörig personal mm. Men då kommer ett annat problem, sådana där ställen där det ofta är enkla perronger vill man kanske inte stanna på, då få går av/på och restiden ökar för övriga. Perrongerna kan också vara för korta för långa tåg. Samma sak gäller placering av växlar mm vid stationer.

Så kan det kanske vara, men faktum kvarstår att tåg är på tok för dyrt. Då väljer jag hellre flyg eller (el)bil om det inte är superlångt så att man sparar pengar.
Citera
2024-09-07, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Förstår inte varför någon åker tåg när det bara finns nackdelar med det.

Nu har jag inte åkt tåg på över 10 år så saker kan ha ändrats, men t.ex så kollade jag på priser och tidsåtgång från att ta sig med tåg från södra Sverige till Östersund för så där 10-15 år sedan. Tänkte att tåg måste ju bli mycket billigare än flyg, men icke.

Tåg skulle kosta 1300 kr och ta 14 timmar med massa jobbiga byten också.
Flyg skulle kosta 800 kr och bara ta lite drygt 3 timmar inklusive ett byte.

Varför i hela friden skulle någon vilja betala mer för att resan ska ta mycket längre tid?

Ett annat exempel, också över 10 år sedan. Jag bodde 3 mil från jobbet och tog bil, men det var hyffsat smidigt och blev billigare att ta tåget med månadsbiljett så jag åkte tåg.

Sen en dag så höjdes månadsbiljetten så kraftigt att jag började jämföra och insåg att det blir samma pris att ta bilen och tanka den som att åka tåg, men skillnaden är att jag då inte behövde passa tågtider, tåg som är sena eller inställda och jag kunde parkera precis utanför jobbet.

Slutade så klart att åka tåg när det inte ens blev billigare än bil.

Har något ändrats idag eller är det fortfarande snordyrt att åka tåg?

I mitt län är en tågbiljett bara marginellt billigare än vad bensinen kostar, om man tar bilen istället. Man hycklar att man bryr sig om miljön men allt handlar om att få in pengar.
Citera
2025-02-09, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Jag har åkt lång-tåg några gånger i mitt liv.

Några gånger har det varit snabbtåg ner till nått familjebsök eller liknande. Inget att klaga på där. Just då kom tågen i tid, ingen tid att passa och det är sköna stolar. Trevlig personal och bar. 10/10.

Några gånger har det varit det fruktansvärda snälltåget ner till nån smutsig festival, värme, svett och man har funnits sig själv tillsammans i en trång hytt med människor som har dreads och spelar nyckelharpa. Hemskt!

Detta var många år sedan då jag var båda ung och väldigt dum.

Idag så tar jag mig mest runt via flyget, pga business. Och jag kan inte tänka mig nått annat transportmedel att ta mig från A till B.

Det upprör mig därför när jag hör folk som fortfarande lobbar för järnvägen. Detta förlegade skitverk, alltid förseningar, gamla räls, konstant underhållning, osv. Underlägset flyget helt enkelt. Finns redan tusentals trådar på FB om det.

Jag blir då rädd när jag hör att tusentals hårt arbetande kamrater i region Stockholm tvingas till tågåkning istället för flyg för affärsresor. Som Sossar och Miljöpartister och annat avfall nu vill genomföra.

Min ståndpunkt har alltid varit stark. Åka tåg är förlegat och flyg är det som gäller nu framåt.

Men jag förstår problematiken, miljön. Skiter igentligen i salladskommunister (MP) men lite om miljön kan man endå bry sig.
Men frantiden är likt tesla-bilarna att driva på el-inovationter inte att gå tillbaka tillbaka till stenålderm .

Men äntligen, nu jävlar ser det ut som att el-flyg blir en grej
https://alltomelbil.se/catl-siktar-p...rackvidd-2027/

Så inom 5-10 år kommer vi antagen flyga med rent el.

Frågeställning

Är detta görbart i tid?

Är tåg värt att nedprioritera mot överlägsna flyget som kommer då om i den gröna omställningen inom 5-10år.

Ska vi inte bara gå "all in" på el-flyg och skita i tåg?

Problemet med flyg är att det är för dyrt och för det flesta rätt otillgängligt, menas att du måste åka rätt långt för att komma till en flygplats och där har du kanske 2 avgångar per dag och där du i många fall måste åka via Stockholm oavsett vart du ska.

Tex
Du bor i Sundsvall, skall flyga till Luleå 50mil norrut, då får du först flyga ner till Sthlm 40 mil söderut för att sedan vända och flyga upp till Luleå, en resa på 120 mil som kan ta allt från 4-7h och kostar 5-8k med taxi, ist för att ta tåget som kostar en tusenlapp för samma restid med där du kan jobba under tiden
Citera
2025-02-11, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shredded79
Problemet med flyg är att det är för dyrt och för det flesta rätt otillgängligt, menas att du måste åka rätt långt för att komma till en flygplats och där har du kanske 2 avgångar per dag och där du i många fall måste åka via Stockholm oavsett vart du ska.

Tex
Du bor i Sundsvall, skall flyga till Luleå 50mil norrut, då får du först flyga ner till Sthlm 40 mil söderut för att sedan vända och flyga upp till Luleå, en resa på 120 mil som kan ta allt från 4-7h och kostar 5-8k med taxi, ist för att ta tåget som kostar en tusenlapp för samma restid med där du kan jobba under tiden
Om du ska till Hagfors istället? Du måste flyga via Stockholm, men du behöver inte åka tåg via Stockholm. Är det ändå lockande med tåg?
Citera
2025-02-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Om du ska till Hagfors istället? Du måste flyga via Stockholm, men du behöver inte åka tåg via Stockholm. Är det ändå lockande med tåg?

Spontant skulle jag säga ja, utan att på förhand veta hur järnvägsinfrastrukturen är till Hagfors.

Rent generellt är det för omständigt och för dyrt att flyga, snabbt absolut men att flyga inrikes är bara omständigt, trångt och dyrt, du kommer i vissa fall fram lite tidigare men det är i dagsläget den enda fördelen medans nackdelarna ofta är fler.
Citera
2025-02-11, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shredded79
Spontant skulle jag säga ja, utan att på förhand veta hur järnvägsinfrastrukturen är till Hagfors.

Rent generellt är det för omständigt och för dyrt att flyga, snabbt absolut men att flyga inrikes är bara omständigt, trångt och dyrt, du kommer i vissa fall fram lite tidigare men det är i dagsläget den enda fördelen medans nackdelarna ofta är fler.
Det går givetvis att visa bra och dåliga exempel för alla färdmedel. Det tar 10-12 h med tåg till Hagfors så troligen tar man bilen om man inte flyger. Samma mellan Sundsvall och Luleå tror jag de flesta väljer bil om man har möjligheten.

När jag gjorde lumpen förde jag statistik över när jag kom hem med tåget på helgerna. Det var faktiskt i tid några gånger på ett år.

Elflyg däremot är nog inte aktuellt på nåt decennium än om det inte blir raketfart på batteriutvecklingen.
Citera
2025-02-11, 16:50
Medlem
brianmolkos avatar
Fossildriven bil är odrägligt, bara för folk inte har råd med en elbil, för de betalat ockerpriser för ett hus i en stad som blivit småstad....
Citera
2025-02-25, 10:01
Medlem
Orm Ondes avatar
Tyvärr är järnvägen så enastående misskött att den inte är något alternativ.

På den gamla goda tiden kunde man sitta i en kupé med sitt sällskap, litet diskret hälla upp en whisky åt sig och om man ville unna sig litet extra sätta sig i restaurangvagnen och äta en bit mat och ta sig ett glas medan man såg landskapet glida förbi. Det var ett behagligt sätt att resa, men den tiden är förbi.

Dagens vagnar är mindre bekväma men visst går det fortare - när signalerna fungerar. Vilket de aldrig gör.

För min del är järnvägen så gott som aldrig något alternativ längre, den är alldeles för dyr att åka med och framför allt opålitlig.
Citera
2025-02-26, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Några gånger per år hade jag ärenden i Malmö, då flög jag alltid med Ryanair från Arlanda till Skurup. Den rutten finns inte idag, tog X2000 till Malmö idag, glömde hörlurarna hemma. Satan vilket helvete till resa. Folk är verkligen helt jävla utvecklingsstörda, vissa andas i vaket tillstånd som om en gammal gubbe när han snarkar. Någon jävla kärring måste pilla med en plastpåse konstant under hela färdens gång, jag är förvånad över att inte fler personer får tokspel och går bärsärkagång på tågen.

Sånt där skulle väl lika gärna kunna hända på ett flyg.
Citera
2025-03-08, 03:06
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Sånt där skulle väl lika gärna kunna hända på ett flyg.
Jo men resan från Stockholmet till Malmö i tåg tar betydligt längre tid än med flyget.
Citera
2025-03-08, 04:57
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Det märkliga vad beträffar tågen är att tågen har rullat i hundratalet år i Sverige. Men det är just på senare år som alla problem har uppstått!!???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in