2024-06-28, 19:28
Medlem
Karmans avatar
TS, du är medveten om att "ta avdaga" innebär att aktivt döda någon? Bara så att det inte blir några juridiska missförstånd här...

https://www.synonymer.se/sv-syn/ta-avdaga
Citera
2024-06-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Du kan beställa bouppteckningen från din morfars bortgång kostnadsfritt på mail. Då ser du vad som fanns i boet då och kan i alla fall jämföra med vad som försvunnit under åren din mormor levde.

Kanske kan ge dig lite svar i alla fall så du slipper undra.

Du beställer på skatteverkets hemsida med hjälp av din morfars personnummer.

Jag gjorde det och det såg ungefär likadant ut, fanns några tusenlappar mer. Så antingen hade dom inga besparingar, vilket inte låter så trovärdigt. Eller så har det förflyttats tidigare. Kanske i samband när dom gav bort lägenheten eller tidigare.
Citera
2024-06-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
TS, du är medveten om att "ta avdaga" innebär att aktivt döda någon? Bara så att det inte blir några juridiska missförstånd här...

https://www.synonymer.se/sv-syn/ta-avdaga

hahaha trodde det betyder att man dör. Vill fan minnas att jag har hört det i samband med att någon avlider av naturliga orsaker, eller så kanske det är mandelaeffekten som spökar.
Citera
2024-06-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Bit i det sura äpplet och skapa dig din egen lycka, barn ärver före barnbarn och eftersom din mor är borta så är det din mosters lagliga rätt, hade dina morföräldrar velat att du skulle haft något borde det stått i ett testamente, vissa delar går aldrig att testamentare bort

Nja inte om det ena barnet är avliden och det avlidne barnets barn lever, då blir barnbarnet bröstarvinge.
Senast redigerad av Neil-McCauley 2024-06-28 kl. 20:11.
Citera
2024-06-28, 20:18
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neil-McCauley
Nja inte om det ena barnet är avliden och det avlidne barnets barn lever, då blir barnbarnet bröstarvinge.

Fast du har ju fått hälften av arvet, eller hur? Att de väljer att spendera eller ge bort sina pengar medans de lever är en annan sak, det är deras rätt.
Citera
2024-06-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Fast du har ju fått hälften av arvet, eller hur? Att de väljer att spendera eller ge bort sina pengar medans de lever är en annan sak, det är deras rätt.

haha ja om man vill tror att 20 000 är hälften av arvet så fick jag det.
Vissa här inne säger att den förstärkta laglottsskyddet väger tyngre än ett gåvobrev som specificerar att lägenheten ej skall ses som förskott på arvet.
Senast redigerad av Neil-McCauley 2024-06-28 kl. 21:14.
Citera
2024-06-28, 21:12
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ja man tycker ju att det låter rimligt, men sen vet jag inte hur det blir när det står i gåvobrevet att det inte ska avses som förskott på arvet. Men det blir nog att kontakta en jurist bara för att se hur blåst man blev även om det är försent nu.

Det spelar ingen roll. Det förstärkta laglotsskyddet tar inte hänsyn till det. Och det finns mig veterligen ingen prekriptionstid heller.

Om person A har två söner, ingen make/maka i livet och vid 20 års ålder ger ett sommarhus värt 2 miljoner till sin ena son B, genom gåvobrev där det förtydligas "ej förskott på arv" så kan som C hävda förstärkt laglotsskydd 60 år senare när person A går bort.

Men kolla upp det, jag kan ha fel.

EDIT:

Jag tror du måste hävda det inom 4 veckor efter arvskifte. Annars är det för sent.
Senast redigerad av Krakatoa 2024-06-28 kl. 21:19.
Citera
2024-06-28, 21:19
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
haha ja om man vill tror att 20 000 är hälften av arvet så fick jag det.
Vissa här inne säger att den förstärkta laglotten väger tyngre än ett gåvobrev som specificerar att lägenheten ej skall ses som förskott på arvet.

Folk säger en jävla massa skit på Flashback. Googla lite på vad lagen faktiskt säger om laglott och förskott på arv. Om dina morföräldrar väljer att ge bort sin egendom medans de lever är det deras rätt. De enda fall där man kan hävda laglott på såna gåvor är om det sker precis innan dödsfallet eller om gåvan bara är på pappret medans givaren lever. Din moster fick sin lägenhet 9 år innan din mormor gick bort och morföräldrarna flyttade ut ur lägenheten.
Citera
2024-06-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Det spelar ingen roll. Det förstärkta laglotsskyddet tar inte hänsyn till det. Och det finns mig veterligen ingen prekriptionstid heller.

Om person A har två söner, ingen make/maka i livet och vid 20 års ålder ger ett sommarhus värt 2 miljoner till sin ena son B, genom gåvobrev där det förtydligas "ej förskott på arv" så kan som C hävda förstärkt laglotsskydd 60 år senare när person A går bort.

Är det familjens jourist man vänder sig eller har du några bra tips? För det här känns som en sån grej när där jag kommer få olika svar från varje enskild individ.

Jag tycker nästen jag borde ha blivit tillfrågad av jouristen under bouppteckningen om jag gick med på det här. Eller så tog hon förgivet att jag var helt införstådd i allting.
Citera
2024-06-28, 21:25
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa

EDIT:

Jag tror du måste hävda det inom 4 veckor efter arvskifte. Annars är det för sent.

Det är inte hur den förstärkta laglottskyddet fungerar. Citat från advokatbyrå:

Citat:
För att det förstärkta laglottsskyddet ska vara tillämpligt, krävs att gåvan bortgivits för dödsfalls skull. Gåvans syfte ska kunna jämställas med testamente.

Man brukar säga att det förstärkta laglottsskyddet är tillämpligt i två olika typer av situationer när arvlåtaren har bortgivit gåvor:

När arvlåtaren vet att denna snart ska dö och därför väljer att ge bort sin kvarlåtenskap genom gåvor och på så sätt minskar de tillgångar som finns kvar att senare fördela genom arv.

När arvlåtaren ger bort en gåva, men med villkor om att denna får fortsätta nyttja egendomen så länge den lever. Exempelvis att arvlåtaren ger bort sitt bostadshus till någon annan, men bor sedan kvar där fram till sin död.

https://advokatfamiljforsvar.se/fors...d%20testamente.
Citera
2024-06-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Folk säger en jävla massa skit på Flashback. Googla lite på vad lagen faktiskt säger om laglott och förskott på arv. Om dina morföräldrar väljer att ge bort sin egendom medans de lever är det deras rätt. De enda fall där man kan hävda laglott på såna gåvor är om det sker precis innan dödsfallet eller om gåvan bara är på pappret medans givaren lever. Din moster fick sin lägenhet 9 år innan din mormor gick bort och morföräldrarna flyttade ut ur lägenheten.

Och om jag inte är medveten om gåvobrevet innan dödsfallet?
Citera
2024-06-28, 21:30
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Är det familjens jourist man vänder sig eller har du några bra tips? För det här känns som en sån grej när där jag kommer få olika svar från varje enskild individ.

Jag tycker nästen jag borde ha blivit tillfrågad av jouristen under bouppteckningen om jag gick med på det här. Eller så tog hon förgivet att jag var helt införstådd i allting.

Absolut, börja med Lawline eller Familjens Jurist.

Juristen måste vara opartisk vid bouppdelningen och får inte säga till någon part "Fast du, du skulle ju kunna använda hävda det här..."

Just detta är något du måste veta själv och hävda. Jag tror det heter att du klandrar testamentet (och gåvobrevete) med hänvisning till Förstärkt laglottsskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in