2024-06-28, 12:08
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neil-McCauley
Ska försöka fatta mig kort.

På min mammas sida av familjen hade jag mormor & morfar, en moster och en kusin i min ålder. 2008 gick min mamma bort när jag va 18, så jag stod som arvtagare istället för morsan när mina morföräldrar tas av daga.

Det fanns inga konflikter, vi träffades ganska ofta i mina yngre dagar, och hade en ganska god relation. Min mormor har alltid favoriserat min kvinnliga kusin och min moster medans morfar favoriserade mig mer som är en man.

2010 dör min morfar 88 år gammal, och 9 år senare (2019) dör min mormor och bouppteckning börjar. Glömde tillägga att mina morföräldrar tidigare har bott i samma stad som mig, men senare flyttade till den stad som min kusin och moster bor i.

Det är ca 60 mil mellan oss, så som ni förstår blir det ganska problemtiskt för mig att vara närvarande hela tiden, men jag erbjuder mig iaf att komma ner och hjälpa till med allt som behövs fixas, men min moster säger betryggande att det inte alls behövs och att hon fixar allt som behöver göras.

Jag får lite dåliga vibes, för det känns nästan som att hon inte vill ha mig där.

Det går ett tag till och det blir dags att träffa juristen för bouppteckningen.

Jag frågar om jag behöver vara med på bouppteckningen, men hon säger återigen att jag inte behöver bemöda mig att åka ner. Men samma vecka som bouppteckningen sker så ska jag ändå åka och träffa min bror på farsans sida som bor ca 10 mil ifrån min moster.
Så jag bestämmer mig att åka till bouppteckningen i alla fall, då jag tycker det är något som känns lite lurt.

Väl på plats när vi sitter med juristen så frågar hon om vi skulle överlåta en summa pengar från en fond på 40 000 till mig, varpå min moster säger att vi ska dela på den (vilket vi kom överens om). Och då svarar juristen "fast du har ju fått den här lägenheten" och min moster svarar med ett bestämt "mmh" som om hon hade all rätt i världen till dom pengarna också (Vilket hon har rent juridiskt) men kanske inte moraliskt.

Men det visade sig i alla fall att min moster hade fått en obelånad lägenhet cantralt i stan där hon bor som ett gåvobrev 2009 av min mormor och morfar ett år efter min morsa dog. Och den skulle inte utgöra ett förskott på arv. Värdet på den idag är ca 3,5-4 miljoner, ändå har hon mage att sitta och bråka om 20k.

En grej jag tycker är märkligt är hur min morfar skulle kunna vara så pass orättvis mot mig. Grejen är att han inte riktigt va med i huvudet de sissta åren, så jag misstänker väl att dom utnyttjat hans underskrift. Men tydligen så kan man skriva gåvobrev trots att man är dement. Så jag är väl fucked oavsett.

Min mormor och morfar hade det bra ställt, och jag tycker det är jävligt konstigt att allt som fanns till mig va 20k. Så frågan är väl om min mormor har öst pengar på sitt favorit barnbarn som studerar i ett annat land, eller om min moster fått det. Eventuellt haft tillgång till mormors bankuppgifter och fört över det i efterhand.

Idag önskar jag att jag va mer engagerad i mina morföräldrars bouppteckning, men jag va redan mitt uppe i en bouppteckning då min farsa gått bort en kort tid innan så orken fanns inte riktigt utan jag överlät det mesta till min moster som jag troddde att jag kunde lite på.

Jag är väl vad man kallar ett maskrosbarn. Alkholiserade föräldrar med mycket bråk o tjafs som senare resulterade i att dom separerade som riktiga ovänner pågrund av att farsan fick en haschpsykos och jag va så klart den som fick agera brevduva och förmedla hur jävla dåliga människor dom va i mina tidiga tonnår.
Så jag flyttade till farmor och bodda väl der en heldel under min uppväxt tills morsan dog och jag tog hennes lägenhet när jag va 18 år. Dålig relation till farsan, ingen direkt trygghet att falla tillbaka till om saker och ting skulle skita sig. Trots det så har jag klarat mig ganska bra genom livet tack vare träning etc. Har gjort allt för att inte bli som mina föräldrar.

Tillskillnad mot min kusin som vuxit upp i normala trygga förhållanden.

Och jag kan inte hjälpa att inte känna ett visst hat mot min mormor som visade hur jävla lite man betyder, och även min giriga moster. Va det någon som behövde ett "plåster på såret" så va det jag, men istället kommer allt förr eller senare att gå till min kusin som redan har det gott ställt.

Det har resulterat i att jag knappt orkar prata med min kusin, funderar på att säga upp kontakten med henne trots att hon försöker hålla kontakt. Jag vet inte om hon är medveten om vilka fittor hennes morsa och våran mormor har varit.

Så min fråga är då om det är lönt att anlita en jurist nu 5 år efter som kan nysta lite i det här med vart alla pengar har tagit vägen (vilken jag är väldigt övertigad om att det ska ha funnits).
Är det möjligt att undanhålla en större summa pengar som inte kommer med i bouppteckningen?

Och hur hade ni ställt er till det om det va era släktingar?

Nej.

Det du gjorde fel var engagera dig och ställa dig in hos dom här människorna i första början.

Det som löser alla frågor likt detta är meningen jag avsäger mig allt arv och vill inte ha med detta att göra. Ibland kan man behöva upprepa den meningen flertalet gånger till samma person innan dom begriper.

Jag kan lova dig att detta skapar en otroligt behaglig sinnesstämning och ro i själen på sikt, även om du kanske inte känner att så vore fallet just nu.
Citera
2024-06-28, 12:49
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Skulle vilja försökra mig om att det inte är lönlöst först bara. Tycker det låter som att det är kört vid denna tidpunkt.

Ja tyvärr verkar det som att du är lite sent ute när man läser alla svaren. Du känner ingen jurist du kan bjuda ut på en lunch med rådgivning då?
Citera
2024-06-28, 12:56
Medlem
Jontelitos avatar
Citat:
Skulle vilja försökra mig om att det inte är lönlöst först bara. Tycker det låter som att det är kört vid denna tidpunkt.

Här kanske du kan finna något matnyttigt:

https://lawline.se/answers/ar-det-mojligt-att-angra-underskrift-i-arvskifteshandling
Citera
2024-06-28, 13:40
Medlem
GregerMedeltids avatar
Jag tror att även om det inte hade gått 5 år så hade det varit svårt för dig att bestrida arvet. Hela principen kring att gåvor till bröstarvingar är att betrakta som förskott på arv är att man utgår ifrån att viljan är att arvingarna ska dela lika på arvet. Genom gåvor under sin livstid har dock föräldrarna möjlighet att fördela sin egendom som de vill, utan att behöva bry sig om bröstarvingars laglott. Så länge föräldern klart uttryckt att det inte ska avräknas från framtida arv (t.ex. i gåvobrevet) så är det inte mycket man kan göra.

Det enda som skulle kunna ogiltigförklara en sån gåva är om den sker under omständigheter som är att likställa med testamente. Då gäller det att antingen föräldern vet med säkerhet att den står nära inför döden, t.ex. att den har en dödlig sjukdom, bara att vara gammal räcker inte. Alternativt att man ger bort något på pappret men fortfarande förfogar över det så länge man lever, t.ex. om de hade bott kvar i lägenheten de gav bort till din moster.

Det är säkert inte så roligt att någon annan är favoriten, men under sin levnad är det fritt fram för föräldrarna att bestämma sånt. När ett barn är problematiskt, med missbruk och andra problem, så är det tyvärr lätt att det går ut över barnbarnen också, även om de självklart inte är skuld på något sätt.
Citera
2024-06-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Du är inte BRÖSTARVINGE som din moster är, du är barnbarn som din kusin är - och kusinen har inte fått ärva mer än du så jag fattar inte vad du snackar om? Nej, det är inte möjligt att undanhålla pengar i bouppteckningen. Och din mormor - som du kallar för fitta vilket gör dig till en riktigt ovärdig arvtagare - hade rätt att fördela SINA ägodelar och pengar precis som hon ville! Visst, det kan hända att din moster lämnar lägenheten till sitt barn sedan men vad hon gör med sitt arv är också upp till henne!
Jo, barnbarn är bröstarvinge. Jävla idiot

Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Hur mycket hörde du av dig innan dom dog? Eller är det passande bara när det ska delas pengar.
Man har inte rätt till nånting som man inte får. Man ska inte kräva andras pengar eller saker. Det man har rätt till.
Ditt språk är ju vidrigt som du kallar din mamma o mormor, förstår att du blev utan.

Köper man inte landets arvsregler får man väl flytta eller strunta i att skaffa avkomma!
Senast redigerad av sweintoo 2024-06-28 kl. 13:45.
Citera
2024-06-28, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelito
Här kanske du kan finna något matnyttigt:

https://lawline.se/answers/ar-det-mojligt-att-angra-underskrift-i-arvskifteshandling

Det här låter ju lite intressant.
" Det kan bland annat handla om att du fått felaktiga uppgifter eller att du inte fått information som varit av vikt för dig när du valde att skriva under arvskiftet."
Citera
2024-06-28, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ja tyvärr verkar det som att du är lite sent ute när man läser alla svaren. Du känner ingen jurist du kan bjuda ut på en lunch med rådgivning då?

Tyvärr inte vad jag kan komma på nu.
Citera
2024-06-28, 16:42
Medlem
Citat:
Tyvärr inte vad jag kan komma på nu.

Du kan beställa bouppteckningen från din morfars bortgång kostnadsfritt på mail. Då ser du vad som fanns i boet då och kan i alla fall jämföra med vad som försvunnit under åren din mormor levde.

Kanske kan ge dig lite svar i alla fall så du slipper undra.

Du beställer på skatteverkets hemsida med hjälp av din morfars personnummer.
Citera
2024-06-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ska försöka fatta mig kort.

På min mammas sida av familjen hade jag mormor & morfar, en moster och en kusin i min ålder. 2008 gick min mamma bort när jag va 18, så jag stod som arvtagare istället för morsan när mina morföräldrar tas av daga.

Det fanns inga konflikter, vi träffades ganska ofta i mina yngre dagar, och hade en ganska god relation. Min mormor har alltid favoriserat min kvinnliga kusin och min moster medans morfar favoriserade mig mer som är en man.

2010 dör min morfar 88 år gammal, och 9 år senare (2019) dör min mormor och bouppteckning börjar. Glömde tillägga att mina morföräldrar tidigare har bott i samma stad som mig, men senare flyttade till den stad som min kusin och moster bor i.

Det är ca 60 mil mellan oss, så som ni förstår blir det ganska problemtiskt för mig att vara närvarande hela tiden, men jag erbjuder mig iaf att komma ner och hjälpa till med allt som behövs fixas, men min moster säger betryggande att det inte alls behövs och att hon fixar allt som behöver göras.

Jag får lite dåliga vibes, för det känns nästan som att hon inte vill ha mig där.

Det går ett tag till och det blir dags att träffa juristen för bouppteckningen.

Jag frågar om jag behöver vara med på bouppteckningen, men hon säger återigen att jag inte behöver bemöda mig att åka ner. Men samma vecka som bouppteckningen sker så ska jag ändå åka och träffa min bror på farsans sida som bor ca 10 mil ifrån min moster.
Så jag bestämmer mig att åka till bouppteckningen i alla fall, då jag tycker det är något som känns lite lurt.

Väl på plats när vi sitter med juristen så frågar hon om vi skulle överlåta en summa pengar från en fond på 40 000 till mig, varpå min moster säger att vi ska dela på den (vilket vi kom överens om). Och då svarar juristen "fast du har ju fått den här lägenheten" och min moster svarar med ett bestämt "mmh" som om hon hade all rätt i världen till dom pengarna också (Vilket hon har rent juridiskt) men kanske inte moraliskt.

Men det visade sig i alla fall att min moster hade fått en obelånad lägenhet cantralt i stan där hon bor som ett gåvobrev 2009 av min mormor och morfar ett år efter min morsa dog. Och den skulle inte utgöra ett förskott på arv. Värdet på den idag är ca 3,5-4 miljoner, ändå har hon mage att sitta och bråka om 20k.

En grej jag tycker är märkligt är hur min morfar skulle kunna vara så pass orättvis mot mig. Grejen är att han inte riktigt va med i huvudet de sissta åren, så jag misstänker väl att dom utnyttjat hans underskrift. Men tydligen så kan man skriva gåvobrev trots att man är dement. Så jag är väl fucked oavsett.

Min mormor och morfar hade det bra ställt, och jag tycker det är jävligt konstigt att allt som fanns till mig va 20k. Så frågan är väl om min mormor har öst pengar på sitt favorit barnbarn som studerar i ett annat land, eller om min moster fått det. Eventuellt haft tillgång till mormors bankuppgifter och fört över det i efterhand.

Idag önskar jag att jag va mer engagerad i mina morföräldrars bouppteckning, men jag va redan mitt uppe i en bouppteckning då min farsa gått bort en kort tid innan så orken fanns inte riktigt utan jag överlät det mesta till min moster som jag troddde att jag kunde lite på.

Jag är väl vad man kallar ett maskrosbarn. Alkholiserade föräldrar med mycket bråk o tjafs som senare resulterade i att dom separerade som riktiga ovänner pågrund av att farsan fick en haschpsykos och jag va så klart den som fick agera brevduva och förmedla hur jävla dåliga människor dom va i mina tidiga tonnår.
Så jag flyttade till farmor och bodda väl der en heldel under min uppväxt tills morsan dog och jag tog hennes lägenhet när jag va 18 år. Dålig relation till farsan, ingen direkt trygghet att falla tillbaka till om saker och ting skulle skita sig. Trots det så har jag klarat mig ganska bra genom livet tack vare träning etc. Har gjort allt för att inte bli som mina föräldrar.

Tillskillnad mot min kusin som vuxit upp i normala trygga förhållanden.

Och jag kan inte hjälpa att inte känna ett visst hat mot min mormor som visade hur jävla lite man betyder, och även min giriga moster. Va det någon som behövde ett "plåster på såret" så va det jag, men istället kommer allt förr eller senare att gå till min kusin som redan har det gott ställt.

Det har resulterat i att jag knappt orkar prata med min kusin, funderar på att säga upp kontakten med henne trots att hon försöker hålla kontakt. Jag vet inte om hon är medveten om vilka fittor hennes morsa och våran mormor har varit.

Så min fråga är då om det är lönt att anlita en jurist nu 5 år efter som kan nysta lite i det här med vart alla pengar har tagit vägen (vilken jag är väldigt övertigad om att det ska ha funnits).
Är det möjligt att undanhålla en större summa pengar som inte kommer med i bouppteckningen?

Och hur hade ni ställt er till det om det va era släktingar?

Bit i det sura äpplet och skapa dig din egen lycka, barn ärver före barnbarn och eftersom din mor är borta så är det din mosters lagliga rätt, hade dina morföräldrar velat att du skulle haft något borde det stått i ett testamente, vissa delar går aldrig att testamentare bort pga arvsrätten
Citera
2024-06-28, 18:01
Medlem
Ärver syskon innan barn?!
Citera
2024-06-28, 18:21
Medlem
allt.o.ingets avatar
Finns det någon släkt som inte någon gång får problem med arvsfrågor? Det är ju standard att ”hökarna” roffar åt sig av värdet och resten får ta hand om krimskramset. Det finns en ”hök” i varje släkt.
Citera
2024-06-28, 19:10
Medlem
Citat:
Intressant, jag är väl lite på krigsstigen då detta är något jag gått och stört mig på länge. Men min mormor levde ju 9 år till efter denna gåva, du tror inte det påverkar?

Men du tror att det är en god changs att vinna i domstol? Har du några tips på vart jag bör vända mig i första hand?
Citat:
Jo som sagt så favoriserade min mormor min moster och kusin. Men grejen är att vi aldrig har haft någon dålig relation till varandra. Sen att vi inte sågs jätte ofta då det skiljer 60 mil är en annan sak.

Blev väl lite förvånad över att favoriseringen va så pass stor dock.
Citat:
Yes
För det första så har det alltså gått en tid innan du kommit på "bättre tankar" (dvs sämre)...

Dessutom var det nio år INNAN mormor dog som hon gav bort lägenheten - jurister räknar bara med sakers värde vid det tillfälle som överlåtelse (gåva/köp/arv) inträffar: INGEN kan/får "tillgodoräkna" sig värdeökningar som skett därefter - förutom försmådda släktingar...

Och för det tredje (vilket många vill glömma): Det existerar inget arv förrän tillhörande dödsfall inträffat!
Så länge som vederbörande lever så har personen all rätt att disponera sin egendom efter eget tycke, inklusive att låta sig bli manipulerad av närstående 'lobbyister' till förfång för 'fjärrstående' "tilltänkta arvingar"...

Mormor och mofar fick alltså två döttrar - en "välartad" och en "besvikelse"... Föräldrar ska INTE favorisera emellan sina barn, men även de är ju bara människor...
Många föräldrar "tvingas" också investera en hel del mer "jobbig energi" på de av barnen som inte är helt perfekta, utan att släkten senare kan se det som godtagbart skäl för ev. snedfördelning ur ekonomiska perspektiv.

Pengar - särskilt andras - kan förvrida många relationer utan att någon av parterna ser något som ens liknar den objektiva sanningen av vad som egentligen inträffat.

Svensk arvsrätt lägger stor tyngd vid rättvisa för bröstarvingarna, men ändå är det helt OK och lagligt att mellan två likvärdiga syskon, ge 25% till den ena och TRE ggr så mycket till den andra!

Jag tycker du ska glömma bort vad du tror att du kunde ha fått, samt vad moster och mormor kan ha haft för motiv!

Fokusera istället på att ha en bra/normal och mänsklig relation till din kusin (samt mellan era ev. partner och avkommor), det är i längden en mycket mer lönande och långvarig tillgång/inslag i livet för dig och dina egna släktingar utöver de helt självvalda vänskapsrelationer som ju nastan bara är dina egna.
Minns generationers erfarenheter genom uttrycket: SLÄKTEN ÄR VÄRST!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in