2024-06-28, 21:36
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neil-McCauley
Och om jag inte är medveten om gåvobrevet innan dödsfallet?

Om du vet om gåvobrevet eller inte spelar ingen roll i det här fallet, eftersom gåvobrevet är helt legitimt.
Citera
2024-06-28, 21:45
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det är inte hur den förstärkta laglottskyddet fungerar.

Tack för att du förtydligar. Jag har säkert fel men det är så jag har fått det förklarat för mig.
Dock var det hemskt länge sedan så det kan ju ha ändrats också.

För att det förstärkta laglottsskyddet ska vara tillämpligt, krävs att gåvan bortgivits för dödsfalls skull. Gåvans syfte ska kunna jämställas med testamente.

När arvlåtaren vet att denna snart ska dö och därför väljer att ge bort sin kvarlåtenskap genom gåvor och på så sätt minskar de tillgångar som finns kvar att senare fördela genom arv.

Det är väl det här som blir en juridisk tvist. I mitt exempel kan ju person C hävda att person A gav bort huset för 60 år sedan (vet du om det finns preskriptionstid?) och det inkräftar för mycket på laglotten samt att orsaken till gåvan var för att B skulle få mer än C.

Jag tror inte, även om du har skrivit det, att det måste ske en kort tid innan man vet att man ska dö. Det vet man ju varje dag att man ska förr eller senare.

Hade det varit ett surrondsystem som gavs bort som gåva medelst gåvobrev och klausuler hade det varit en annan sak men ett hus för 2 miljoner inkräftar för mycket.

Jag tolkar det som det iaf.
Senast redigerad av Krakatoa 2024-06-28 kl. 21:48.
Citera
2024-06-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Absolut, börja med Lawline eller Familjens Jurist.

Juristen måste vara opartisk vid bouppdelningen och får inte säga till någon part "Fast du, du skulle ju kunna använda hävda det här..."

Just detta är något du måste veta själv och hävda. Jag tror det heter att du klandrar testamentet (och gåvobrevete) med hänvisning till Förstärkt laglottsskydd.

Tack för svar !
Citera
2024-06-28, 21:49
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Tack för svar !

Inga problem, läs på, ta med dig vad jag sagt och vad Greger sagt och kontakta en jurist.
Om du tycker det är värt timmarna det kostar, får du avgöra själv
Citera
2024-06-28, 21:52
Medlem
Citat:
Om du vet om gåvobrevet eller inte spelar ingen roll i det här fallet, eftersom gåvobrevet är helt legitimt.

Ja, men du skrev ju "De enda fall där man kan hävda laglott på såna gåvor är om det sker precis innan dödsfallet eller om gåvan bara är på pappret medans givaren lever.". Hur ska jag ha en changs att hävda det då? Allt med denna juridik verkar extremt paradoxalt.
Citera
2024-06-28, 21:52
Medlem
Citat:
Inga problem, läs på, ta med dig vad jag sagt och vad Greger sagt och kontakta en jurist.
Om du tycker det är värt timmarna det kostar, får du avgöra själv

Ja man kan ju höra sig för i alla fall.
Citera
2024-06-28, 22:00
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ja, men du skrev ju "De enda fall där man kan hävda laglott på såna gåvor är om det sker precis innan dödsfallet eller om gåvan bara är på pappret medans givaren lever.". Hur ska jag ha en changs att hävda det då? Allt med denna juridik verkar extremt paradoxalt.

Jag tror det är fel. Jag påstår att det förstärkta laglottsskyddet inte har någon preskriptionstid. Självklart håller jag med om att det är förmodligen lättare att bevisa ifall någon får en cancerdiagnos och inom 6 månader ger bort allt av värde till ett av två barn.

Men, jag vet inte om jag eller Greger har rätt. Här är en annan sida som påstår samma sak som Greger, medan jag påstår att en jurist sagt till mig att det inte finns någon preskriptionstid.
Det var dock länge sedan som sagt.

Vad är det förstärkta laglottsskyddet?
Det kan hända att en förälder skänker bort sin egendom till någon annan så att bröstarvingarna inte ska kunna få ut någon egendom. Om du skulle ge en så pass stor gåva till någon annan att det går ut över en bröstarvinges laglott kan gåvomottagaren i vissa fall bli återbetalningsskyldig. Detta är det förstärkta laglottsskyddet – en skyddsregel som säkerställer att bröstarvingar i alla fall får sin laglott.

Det är dock viktigt att veta att det är bröstarvingen som har den så kallade bevisbördan om en tvist skulle uppstå där bröstarvingen anser att hen gått miste om sin laglott. Det innebär att bröstarvingen ska kunna bevisa att hen gått miste om hela eller en del av sin laglott, vilket kan vara svårt. Bland annat behöver bröstarvingen kunna bevisa att gåvan i fråga är att likställa med testamente.

Har du en bra jurist kan hen påvisa att gåvan var att likställa med testamente, oavsett när gåvan gavs och brevet skrevs.
Citera
2024-06-28, 22:00
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Tack för att du förtydligar. Jag har säkert fel men det är så jag har fått det förklarat för mig.
Dock var det hemskt länge sedan så det kan ju ha ändrats också.

För att det förstärkta laglottsskyddet ska vara tillämpligt, krävs att gåvan bortgivits för dödsfalls skull. Gåvans syfte ska kunna jämställas med testamente.

När arvlåtaren vet att denna snart ska dö och därför väljer att ge bort sin kvarlåtenskap genom gåvor och på så sätt minskar de tillgångar som finns kvar att senare fördela genom arv.

Det är väl det här som blir en juridisk tvist. I mitt exempel kan ju person C hävda att person A gav bort huset för 60 år sedan (vet du om det finns preskriptionstid?) och det inkräftar för mycket på laglotten. Jag tror inte, även om du har skrivit det, att det sker innan man vet att man ska dö. Det vet man ju varje dag att man ska förr eller senare.

Hade det varit ett surrondsystem som gavs bort som gåva medelst gåvobrev och klausuler hade det varit en annan sak men ett hus för 2 miljoner inkräftar för mycket.

Jag tolkar det som det iaf.

Principen är man har rätt att ge bort vad man vill till vem man vill under sin livstid. Undantaget är verkligen bara om försöker kringgå reglerna om arv genom skengåvor eller gåvor precis på dödsbädden. På så sätt kan man säga att det finns en preskriptionstid, eftersom en gåva längre bak i tiden inte inkräktar på laglotten (om det uttryckligen står så i gåvobrevet).

60 år är definitivt tillräckligt med tid, så även är 9 år som i TS fall. Även om gåvan sker en dag innan dödsfallet kan den vara legitim, om inte gåvogivaren visste om att han skulle dö dagen efter.
Citera
2024-06-28, 22:03
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

Gåvobrevet fanns med i bouppteckningen. Om det hade varit utfärdat dagen innan mormor dog, då hade man kunnat prata om att det skulle betraktas som arv. Eller om mormor gav bort lägenheten till din moster, men bodde kvar i 9 år.
Citera
2024-06-28, 22:04
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Principen är man har rätt att ge bort vad man vill till vem man vill under sin livstid. Undantaget är verkligen bara om försöker kringgå reglerna om arv genom skengåvor eller gåvor precis på dödsbädden. På så sätt kan man säga att det finns en preskriptionstid, eftersom en gåva längre bak i tiden inte inkräktar på laglotten (om det uttryckligen står så i gåvobrevet).

60 år är definitivt tillräckligt med tid, så även är 9 år som i TS fall. Även om gåvan sker en dag innan dödsfallet kan den vara legitim, om inte gåvogivaren visste om att han skulle dö dagen efter.

Absolut, du får göra precis vad du vill med dina pengar under din livstid men, en bröstarvinge kan fortfarande hävda förskott på arv och/eller utökat laglottsskydd när givaren gått bort.

Och jag håller inte med dig, men jag kan som sagt ha fel. Juristen jag var i kontakt med hävdade att det inte fanns någon preskriptionstid. Mitt exempel var extremt men enligt hen spelade det ingen roll om det är 2 år eller 60 år. Och att det måste ske 4 veckor efter arvsskifte, annars är det för sent.
Citera
2024-06-28, 22:20
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Absolut, du får göra precis vad du vill med dina pengar under din livstid men, en bröstarvinge kan fortfarande hävda förskott på arv och/eller utökat laglottsskydd när givaren gått bort.

Och jag håller inte med dig, men jag kan som sagt ha fel. Juristen jag var i kontakt med hävdade att det inte fanns någon preskriptionstid. Mitt exempel var extremt men enligt hen spelade det ingen roll om det är 2 år eller 60 år. Och att det måste ske 4 veckor efter arvsskifte, annars är det för sent.

Ja, alltså någon egentlig preskriptionstid finns det inte, men det kräver besynnerliga omständigheter. Det lagen pratar om är gåvan sker under omständigheter som gör att det ska likställas som testamente:
https://lagen.nu/1958:637#K7P4S1

Då finns det de två möjligheter enligt alla jurister jag kan finna online, antingen att det sker på dödsbädden eller att det är en skengåva, där gåvogivaren fortsätter nyttja egendomen fram tills han dör. Annars är det en helt vanlig gåva, som inte räknas med i arvslotten.
Citera
2024-06-28, 22:26
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ja, alltså någon egentlig preskriptionstid finns det inte, men det kräver besynnerliga omständigheter. Det lagen pratar om är gåvan sker under omständigheter som gör att det ska likställas som testamente:
https://lagen.nu/1958:637#K7P4S1

Då finns det de två möjligheter enligt alla jurister jag kan finna online, antingen att det sker på dödsbädden eller att det är en skengåva, där gåvogivaren fortsätter nyttja egendomen fram tills han dör. Annars är det en helt vanlig gåva, som inte räknas med i arvslotten.

Helt rätt, det åligger (om vi tar det här exemplet då, TS) att bevisa att gåvan är given på ett sådant sätt att det är att betraktas som testamente och att det inkräktar på hens laglott.

Jag tror dock att det enkom inte gäller exempelvis egendomar där givaren fortsätter nyttja egendomen. Jag tror även att om man skulle skänka en veteran Rolls Royce kunde det falla under detta.

Nåja, TS får försöka. Jag har gett mina två ören Jag hoppas vi får återkoppling hur det gick sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in