2024-06-27, 10:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Min gubbgissning är att avsaknaden av ett förhållande gjort att du mer eller mindre har en kronisk (smärre eller djupgående) depressivitet, som utgjort hinder.

Många som tar sig igenom längre utbildningar, har förhållande/(n) under tiden, vilket dom antagligen underskattar som skäl till varför dom klarat sig framåt så bra.

Väldigt sällan orsaken till att vissa har driv - andra inte. Sen kan man fråga sig hur lyckat det är att ha en jätteframgång bakom sig, som sedan gått i stå och sluta som vaktmästare. Istället för att alltid ha varit vaktmästare. Man kanske har kvar sitt bling bling liv, men det är allt. Ibland är det nog bättre att aldrig ha haft ett bling bling liv.
Citera
2024-06-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OGfog
Vad ska du göra med den informationen, i så fall?
Jag gjorde ett iq test en gång och fick jättebra resultat och tänkte WOW, jag är intelligent! Sen gjorde jag ett annat och fick dåligt på det Då tänkte jag äsch, det var nåt fel på det testet!
Citera
2024-06-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Den senaste tiden har jag funderat på mitt liv och varför det blev som det blev. Jag är 63 år, jobbar som kontorsvaktmästare sedan 1978 och har aldrig haft ett förhållande. Mina syskon har universitetsexamen allihop och är gifta och har barn.

I skolan gick det någorlunda bra, genomsnittsbetyg på ca 3,5. Jag var bäst i svenska, historia och geografi om jag minns rätt. De sistnämnda ämnena gick bra eftersom jag hade väldigt lätt för att lära mig en massa fakta utantill. Den förmågan ledde också till att många trodde att jag var tämligen intelligent. Grupparbeten tyckte jag bara var något konstigt och utan mening.

Som vuxen har jag alltid uppfattat mig själv som normalintelligent, men i avsaknad av ”driv” och initiativförmåga. Nu har jag dock börjat fundera på om jag i själva verket är svagbegåvad. Hur tar man reda på det? Jag antar att sjukvården inte är särskilt intresserade av att utreda mig eftersom jag är såpass gammal. Deras fokus ligger väl (med all rätt) på unga personer och de som haft svårt att komma i arbete. Själv hade jag tur som fick ett jobb direkt efter gymnasiet. Jag har för det mesta trivts bra på jobbet och det känns bra att det inte är så värst krävande. I 25-års åldern prövade jag på ett kundservicearbete på samma företag och det var det värsta jag varit med om! Jag var helt slut efter arbetsdagen och hade svårt att sova.

Finns det några någorlunda seriösa IQ-test på nätet?

Du kan alltid ställa dig i kö för en neuropsykiatrisk undersökning på vuxen psykiatrin. Ibland långa väntetider, men efter 3 månader har du rätt att ansöka om remittering till annan region genom vårdslussen. Då betalar din hemkommun/region den region där du väljer att få din vård.
I dessa undersökningar görs även intelligenstester och du betalar bara för besöket samt ev. resa dit resten betalar din region.
Lycka till!
Citera
2024-06-27, 10:43
Medlem
Första jag tänker på är att du kanske har lite Aspergers i dig, inget förhållande, jobbat med samma sedan 1978, att du var bäst i Svenska, historia och geografi och att du verkar kunna lära dig viss fakta som kanske inte fastnar lika lätt för dom andra

Och sen avsaknad av driv eller initiativförmåga, något som autister kan sakna. Att ett kundservicearbete inte gick så bra passar med in.

Möjligt att det är någon form av ADD/ADHD också
Citera
2024-06-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Min gubbgissning är att avsaknaden av ett förhållande gjort att du mer eller mindre har en kronisk (smärre eller djupgående) depressivitet, som utgjort hinder.

Många som tar sig igenom längre utbildningar, har förhållande/(n) under tiden, vilket dom antagligen underskattar som skäl till varför dom klarat sig framåt så bra.
Jag tycker tvärtom! Ett förhållande kan vara tärande och stressande om man ska ta sig igenom en tuff utbildning. Varför skulle man vara deprimerad bara för att man är singel ? Jag tror mer att ts befinner sig i en liten svacka, då hen börjar närma sig pensionsåldern och då reflekterar man över sitt liv, var det här allt ? Blev det inte bättre än så här osv osv.
Citera
2024-06-27, 11:06
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Den senaste tiden har jag funderat på mitt liv och varför det blev som det blev. Jag är 63 år, jobbar som kontorsvaktmästare sedan 1978 och har aldrig haft ett förhållande. Mina syskon har universitetsexamen allihop och är gifta och har barn.

I skolan gick det någorlunda bra, genomsnittsbetyg på ca 3,5. Jag var bäst i svenska, historia och geografi om jag minns rätt. De sistnämnda ämnena gick bra eftersom jag hade väldigt lätt för att lära mig en massa fakta utantill. Den förmågan ledde också till att många trodde att jag var tämligen intelligent. Grupparbeten tyckte jag bara var något konstigt och utan mening.

Som vuxen har jag alltid uppfattat mig själv som normalintelligent, men i avsaknad av ”driv” och initiativförmåga. Nu har jag dock börjat fundera på om jag i själva verket är svagbegåvad. Hur tar man reda på det? Jag antar att sjukvården inte är särskilt intresserade av att utreda mig eftersom jag är såpass gammal. Deras fokus ligger väl (med all rätt) på unga personer och de som haft svårt att komma i arbete. Själv hade jag tur som fick ett jobb direkt efter gymnasiet. Jag har för det mesta trivts bra på jobbet och det känns bra att det inte är så värst krävande. I 25-års åldern prövade jag på ett kundservicearbete på samma företag och det var det värsta jag varit med om! Jag var helt slut efter arbetsdagen och hade svårt att sova.

Varför tror du att du är svagbegåvad?

Jag var hyfsat framgångs i gymnasiet.
Hade tänkt skaffa mig högre utbildning.
Men fick också jobb direkt efter gymnasiet.
Råkade välja rätt bransch med bra lön,
och sedan tuffade det bara på utan några riktiga karriärsambitioner.
Jag har jobbat tillsammans med många akademiker, varav en ansenlig andel har varit rätt korkade.
Jag har gjort ett IQ-test EN gång.
Resultatet blev IQ = >126.
Jag vet inte hur mycket man ska lita på det, men jag är i alla fall tillräckligt smart för
att ALDRIG göra ett IQ-test igen.
Jag är nöjd med hur mitt rätt anspråkslösa liv har blivit.

I gymnasiet brukade ofta X hamna bredvid mig.
Jag upplevde inte X som särskilt begåvad.
Anledningen till att X brukade "råka" hamna bredvid mig var att
jag brukade förklara för honom när de var någonting han inte förstod.
Och det brukade vara rätt mycket han inte förstod.
Men X var driftig.

Jag har kollat upp vad det blev av X.
Han bor nu i en av dom absolut fetaste villorna i den absolut lyxigaste delen av storstaden där han bor.
Han äger ett företag som omsätter en VÄLDIG massa pengar.
Ganska korkad, men driftig, stenrik och framgångsrik.

Begåvning, intelligens, driftighet, utbildning och framgång hänger inte alltid ihop.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2024-06-27 kl. 11:45.
Citera
2024-06-27, 11:12
Medlem
CyberIngmars avatar
Kan du få till en bedömning från psykolog? Kontakta vården.

Citat:
Den innefattar ADHD, Autismspektrum och andra närbesläktade syndrom. En psykolog kan hjälpa dig bedöma om du skulle behöva en utredning. Det finns inga krav på att boka en utredning efteråt. Genomförs helt online, tar 3-5 veckor, inga väntetider, finns även kväll- och helgtider.

Det är säkert en längre väntan vid 63 om det blir tal om utredning.
Senast redigerad av CyberIngmar 2024-06-27 kl. 11:14.
Citera
2024-06-27, 11:17
Citat:

Du utrycker dig för bra för att vara svagbegåvad, möjligen autism/add som gör att du håller dig för dig själv och inte vill jobba direkt med människor som i kundservice.
Har du några intressen eller hobbys där du kan träffa andra?
Iq på nätet är svårt och det är inte där problemet ligger. Är det jätte viktigt för dig att förstå varför så är det bättre att göra en utredning hos en psykiatriker.
Vill du leva på ett annat sätt måste du göra förändringar i privatlivet då förändringar i arbetslivet känns lite sent. Men kanske att du kan hitta något annat att göra sista 5-10 åren om tänkt jobba så länge. Annars hitta en hobby, har du en redan så gå med i en förening där du träffar likasinnade. Där är många i samma situation så det är helt onödigt att va helt ensam.
Citera
2024-06-27, 11:27
Avstängd
Inse att du är gammal. MEn det kan vara en tröst också för du har varken mer eller mindre att se tillbaka på än någon som också är 63 år.
Det är nästan alltid bättre att vara ung, men skriver "nästan" för det är en sak som kan vara riktigt dålig. Det är yngre som får livstids fängelse eller liknande, då har de lika lite att se fram emot som någon som är 63.
Citera
2024-06-27, 12:13
Medlem
Gridiots avatar
Citat:

Hej kompis,

Vill du göra ett iq-test på nätet bör du ta ett som di betalar för och som kommer från en seriös organisation, exempelvis mensa. Gratistest går inte att lita på, speciellt om det är klart på 10 minuter.

Misstänker du intellektuell funktionsnedsätrning kan du utredas av sjukvården. Detta är dock osannolikt i och med att du klarat grundskola och gymnasiet.

Autism skulle kunna förklara vissa av dina svårigherer. Läs på och se om symtomen stämmer. I sådana fall kan du utredas av psykiatri eller habilitering beroende på vart i landet du bor. Börja med att prata med vårdcentralen och var tydlig med varför du misstänker tillsråndet och vilka symtom du har.

Du skulle också kunna ha en personligthet som avviker från dagens normer. Test kan göras på nätet. Här behöver du också betala lite för att få tillgång till något du litar på.

Lycka till och fokusera på det som ger dig glädje i livet och som är nmeningsfullt för dig.
Citera
2024-06-27, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jag gjorde ett iq test en gång och fick jättebra resultat och tänkte WOW, jag är intelligent! Sen gjorde jag ett annat och fick dåligt på det Då tänkte jag äsch, det var nåt fel på det testet!

Dagsform kan spela stor roll sedan så skall ett riktigt iq test vara ganska långt, på nätet anges 1 till 2 timmar.

Diverse oseriösa aktörer har iq test på 5-6 minuter, de är ökända för att ha skyhög varians. Bör inte tas seriöst

TS verkar inte alls svagbegåvad.
Citera
2024-06-27, 12:39
Medlem
Frågan är vad du ska med ett IQ-testresultat till, du verkar ju klara dig bra i livet? Om du får toppresultat, ska du bli professor då, eller?

Klart att en hel del intelligenta typer jobbar som vaktmästare, det finns nog alla olika begåvningsprofiler där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in