2024-06-26, 23:13
Medlem
Min gubbgissning är att avsaknaden av ett förhållande gjort att du mer eller mindre har en kronisk (smärre eller djupgående) depressivitet, som utgjort hinder.

Många som tar sig igenom längre utbildningar, har förhållande/(n) under tiden, vilket dom antagligen underskattar som skäl till varför dom klarat sig framåt så bra.
Citera
2024-06-27, 02:59
Medlem
Roidberts avatar
Att du aldrig har haft en relation låter tråkigt. Hur kan det komma sig? Varför importerade du t.ex. inte en kvinna från öststaterna efter Sovjetunionens fall? Man kan ju tycka att det är dags att bli riktigt desperat när man är 30-40 och inte haft flickvän.
Citera
2024-06-27, 06:19
Medlem
Baalzamons avatar
Läs på om Aspergers och se om det verkar kunna stämma
Citera
2024-06-27, 07:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Eller så är det bara en latröv som tar enklaste vägen, no offence. Man kan ju ha ett bra liv om man är nöjd med det?

Hur är att ha en autistisk diagnos enkelt?

Men ja, avsaknad av driv finns i flera bokstavdiagnoser, det är hemskt.
Citera
2024-06-27, 07:11
Medlem
seaworthys avatar
Om du skrev 1,8 på högskoleprovet så tyder det ju på något helt annat

Alla är inte födda till att göra karriär och utveckla sig. Jag själv skulle nog helst vilja rensa ogräs på nån kyrkogård om jag fick samma lön och villkor som mitt nuvarande jobb.

Att du aldrig lyckats med något förhållande kan ju dock tyda på någon slags personlighetsstörning eller att du helt enkelt har väldigt svårt med initiativförmåga.

Om jag vore du skulle jag bekosta en bra psykolog och reda ut det där med förhållanden. Du är 63 och det finns gott om tid att träffa någon!
Citera
2024-06-27, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har för det mesta trivts bra på jobbet och det känns bra att det inte är så värst krävande. I 25-års åldern prövade jag på ett kundservicearbete på samma företag och det var det värsta jag varit med om! Jag var helt slut efter arbetsdagen och hade svårt att sova.

Låter mest som att du bara är lat och bekväm av dig. Någon som helst enkelt bara passivt flutit med strömmen enligt principen att allt annat är ju jobbigt
Citera
2024-06-27, 08:26
Medlem
Citat:
Den senaste tiden har jag funderat på mitt liv och varför det blev som det blev. Jag är 63 år, jobbar som kontorsvaktmästare sedan 1978 och har aldrig haft ett förhållande. Mina syskon har universitetsexamen allihop och är gifta och har barn.

I skolan gick det någorlunda bra, genomsnittsbetyg på ca 3,5. Jag var bäst i svenska, historia och geografi om jag minns rätt. De sistnämnda ämnena gick bra eftersom jag hade väldigt lätt för att lära mig en massa fakta utantill. Den förmågan ledde också till att många trodde att jag var tämligen intelligent. Grupparbeten tyckte jag bara var något konstigt och utan mening.

Som vuxen har jag alltid uppfattat mig själv som normalintelligent, men i avsaknad av ”driv” och initiativförmåga. Nu har jag dock börjat fundera på om jag i själva verket är svagbegåvad. Hur tar man reda på det? Jag antar att sjukvården inte är särskilt intresserade av att utreda mig eftersom jag är såpass gammal. Deras fokus ligger väl (med all rätt) på unga personer och de som haft svårt att komma i arbete. Själv hade jag tur som fick ett jobb direkt efter gymnasiet. Jag har för det mesta trivts bra på jobbet och det känns bra att det inte är så värst krävande. I 25-års åldern prövade jag på ett kundservicearbete på samma företag och det var det värsta jag varit med om! Jag var helt slut efter arbetsdagen och hade svårt att sova.

Finns det några någorlunda seriösa IQ-test på nätet?
Jag tror inte att du har en intellektuell funktionsnedsättning (IF) baserat på dels ditt sätt att skriva och reflektera, men också utifrån hur du beskriver hur du var riktigt duktig på vissa saker i skolan. Andra saker däremot tycks ha varit svårt för dig, kanske främst till följd av svårigheter att interagera med andra människor. När någon är riktigt duktig på ett område, men halkar efter på ett annat (i ditt fall beskriver du hur du var riktigt flink på ämnesinlärning som historia och språk, men förstod inte ens syftet med grupparbetet) så kallar psykologer det för att du har en "ojämn profil". Det kallas så bland annat för att det begåvningstest psykologer (oftast) använder sig av visar din begåvning över fyra olika index. Vi har ett visuospatiellt (rumsuppfattning), ett verbalt (här glänser du), arbetsminne (hur många saker kan vi göra samtidigt?) Och kognitiv snabbhet ( här gissar jag att du halkar efter). Det är väldigt vanligt att personer med autism ligger kring 110-130 inom exempelvis visuospatuellt och verbalt index, men snarare 80-100 i något av de andra.
Utifrån din berättelse om svårigheter med relationer, stresskänslighet och den fantastiska förmågan att kunna trivas på en arbetsplats så länge som du gjort tycker jag att det låter mer som autism (aspergers) än IF, och du är absolut inte för gammal för att göra en neuropsykiatrisk utredning. Det gör du enkelt genom att gå via din vårdcentral. Bor du i civilisationen finns det säkert en psykolog där som kan hjälpa dig.
Lycka till!
Citera
2024-06-27, 08:36
Medlem
Kosmos.s avatar
hade du 1.8 på HP kan du omöjligen vara svagbegåvad. Ditt skrivsätt och reflekterande tyder på över normal/hög intelligens.

Killen med högst IQ i världen har jobbat som dörrvakt och ranchare. Den andra med näst högst har jobbat som manlig strippa och diverse okvalificerade jobb.

Som du säger mycket med framgång handlar om driv och motivation/målmedvetenhet. Det säger sig självt, om du inte vet vad du vill göra eller har någon riktning du dras emot så kommer du inte ta dig dit.
Senast redigerad av Kosmos. 2024-06-27 kl. 08:41.
Citera
2024-06-27, 08:39
Medlem
Citat:
Den senaste tiden har jag funderat på mitt liv och varför det blev som det blev. Jag är 63 år, jobbar som kontorsvaktmästare sedan 1978 och har aldrig haft ett förhållande. Mina syskon har universitetsexamen allihop och är gifta och har barn.

I skolan gick det någorlunda bra, genomsnittsbetyg på ca 3,5. Jag var bäst i svenska, historia och geografi om jag minns rätt. De sistnämnda ämnena gick bra eftersom jag hade väldigt lätt för att lära mig en massa fakta utantill. Den förmågan ledde också till att många trodde att jag var tämligen intelligent. Grupparbeten tyckte jag bara var något konstigt och utan mening.

Som vuxen har jag alltid uppfattat mig själv som normalintelligent, men i avsaknad av ”driv” och initiativförmåga. Nu har jag dock börjat fundera på om jag i själva verket är svagbegåvad. Hur tar man reda på det? Jag antar att sjukvården inte är särskilt intresserade av att utreda mig eftersom jag är såpass gammal. Deras fokus ligger väl (med all rätt) på unga personer och de som haft svårt att komma i arbete. Själv hade jag tur som fick ett jobb direkt efter gymnasiet. Jag har för det mesta trivts bra på jobbet och det känns bra att det inte är så värst krävande. I 25-års åldern prövade jag på ett kundservicearbete på samma företag och det var det värsta jag varit med om! Jag var helt slut efter arbetsdagen och hade svårt att sova.

Du kan göra ett så kallat begåvningstest genom psykiatrin.
Sen kan du ju privat göra en utredning för npf
Bara för att få svar på varför
Citera
2024-06-27, 08:48
Medlem
Dishys avatar
Låter som autism nivå 1, högfungerande autism. Och det är inget fel med att ha det, basically du gillar rutiner och socialt umgänge är inte prio. Omgivningen har förmodligen inte märkt av det men du själv har säkert känt av att du inte verkar funka som de flesta andra.
Senast redigerad av Dishy 2024-06-27 kl. 08:51.
Citera
2024-06-27, 08:55
Medlem
Citat:

Som vuxen har jag alltid uppfattat mig själv som normalintelligent, men i avsaknad av ”driv” och initiativförmåga.

Fast det där är väl något som kommit på senare år med nyliberalismen och den galopperande hysteriska marknadsekonomin. Att sätta likhetstecken mellan avsaknad av "driv" och utvecklingsstörning.

Så var det väl inte då, på den tiden du växte upp och gjorde dina val. Då fungerade väl samhället normalt och dom flesta jobb ansågs väl vettiga och nödvändiga.

Att du inte har någon tjej kan ju lika gärna tyda på att du är en stark karaktär som klarar och inte vill slå knut på dig själv för att få till det.

Jag skulle snarare vilja rota i om du hade en ganska kravlös tillvaro och rent av var lite bortskämd under bardommem än att börja leta bland diagnoser.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-06-27 kl. 09:01.
Citera
2024-06-27, 09:48
Medlem
Citat:

Känslan överlag är väl ingen svagbegåvning.
Förstår att arbetet är kanske ett passande val oavsett begåvningsnivå då det är rutin och du behöver inte "ta med dig något hem". Tycker man inte det är tråkigt eller hindrar ens liv på annat sätt (ekonomiskt främst) är det ju ett bra val.

Men vad är det som får dig att misstänka svagbegåvning?

Låter ju mer som du varit väldigt inaktiv på många fronter som inte är relaterat till begåvning.
Vad har du gjort utanför jobbet?
Hobby, spenderat pengar på etc?
Vad har du (haft) för drömmar?
Hitta en partner, barn, resa, bygga hus, sluta jobba etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in