• 1
  • 2
2024-06-26, 22:22
Medlem
Sonny00s avatar
Den senaste tiden har jag funderat på mitt liv och varför det blev som det blev. Jag är 63 år, jobbar som kontorsvaktmästare sedan 1978 och har aldrig haft ett förhållande. Mina syskon har universitetsexamen allihop och är gifta och har barn.

I skolan gick det någorlunda bra, genomsnittsbetyg på ca 3,5. Jag var bäst i svenska, historia och geografi om jag minns rätt. De sistnämnda ämnena gick bra eftersom jag hade väldigt lätt för att lära mig en massa fakta utantill. Den förmågan ledde också till att många trodde att jag var tämligen intelligent. Grupparbeten tyckte jag bara var något konstigt och utan mening.

Som vuxen har jag alltid uppfattat mig själv som normalintelligent, men i avsaknad av ”driv” och initiativförmåga. Nu har jag dock börjat fundera på om jag i själva verket är svagbegåvad. Hur tar man reda på det? Jag antar att sjukvården inte är särskilt intresserade av att utreda mig eftersom jag är såpass gammal. Deras fokus ligger väl (med all rätt) på unga personer och de som haft svårt att komma i arbete. Själv hade jag tur som fick ett jobb direkt efter gymnasiet. Jag har för det mesta trivts bra på jobbet och det känns bra att det inte är så värst krävande. I 25-års åldern prövade jag på ett kundservicearbete på samma företag och det var det värsta jag varit med om! Jag var helt slut efter arbetsdagen och hade svårt att sova.

Finns det några någorlunda seriösa IQ-test på nätet?
Citera
2024-06-26, 22:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Nja, du skriver för bra (och reflekterar för bra) för att vara det, tippar autism.
Citera
2024-06-26, 22:25
Bannlyst
Ditt språk indikerar att du INTE är svagbegåvad. Däremot verkar du inte ha utnyttjat din potential, exempelvis genom att studera eller på annat sätt förkovra dig i något ämne som är kommersiellt eller akademiskt gångbart. Tämligen vanligt, enligt min mening.
Citera
2024-06-26, 22:28
Medlem
Stenballes avatar
IQ-tester ger bara begränsad information.
Det är inte min avsikt att förolämpa dig, men dina trådstarter här på Fb antyder att du inte precis är vassaste kniven i lådan.
Men hey, du har kanske andra egenskaper som kompenserar för det?
Citera
2024-06-26, 22:31
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Den senaste tiden har jag funderat på mitt liv och varför det blev som det blev. Jag är 63 år, jobbar som kontorsvaktmästare sedan 1978 och har aldrig haft ett förhållande. Mina syskon har universitetsexamen allihop och är gifta och har barn.

I skolan gick det någorlunda bra, genomsnittsbetyg på ca 3,5. Jag var bäst i svenska, historia och geografi om jag minns rätt. De sistnämnda ämnena gick bra eftersom jag hade väldigt lätt för att lära mig en massa fakta utantill. Den förmågan ledde också till att många trodde att jag var tämligen intelligent. Grupparbeten tyckte jag bara var något konstigt och utan mening.

Som vuxen har jag alltid uppfattat mig själv som normalintelligent, men i avsaknad av ”driv” och initiativförmåga. Nu har jag dock börjat fundera på om jag i själva verket är svagbegåvad. Hur tar man reda på det? Jag antar att sjukvården inte är särskilt intresserade av att utreda mig eftersom jag är såpass gammal. Deras fokus ligger väl (med all rätt) på unga personer och de som haft svårt att komma i arbete. Själv hade jag tur som fick ett jobb direkt efter gymnasiet. Jag har för det mesta trivts bra på jobbet och det känns bra att det inte är så värst krävande. I 25-års åldern prövade jag på ett kundservicearbete på samma företag och det var det värsta jag varit med om! Jag var helt slut efter arbetsdagen och hade svårt att sova.

Vad sa de vid mönstringen?
Citera
2024-06-26, 22:32
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nja, du skriver för bra (och reflekterar för bra) för att vara det, tippar autism.
Min första tanke också, baserat på din ganska korta trådstart.
Citera
2024-06-26, 22:34
Medlem
Vad ska du göra med den informationen, i så fall?
Citera
2024-06-26, 22:35
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:

Du är inte svagbegåvad tror jag, istället kanske du har någon bokstavsdiagnos. Jag är också misslyckad enligt rådande normer, jag gick ut högstadiet med 2,0, så jag är enligt den definitionen efterbliven- även om jag haft en hel del kvinnor genom åren. Iq-test är bara dumheter och finns endast till för att bli medlem i en klubb för inbördes beundran.
Citera
2024-06-26, 22:42
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vad sa de vid mönstringen?

Oj! Det minns jag inte. Jag gjorde värnplikten i alla fall, men det var aldrig tal om befälsutbildning.

Nu kom jag på att jag gjorde högskoleprovet för 100 år sedan. Har för mig att jag fick 1,8 på det, men jag vet inte om det mäter intelligens egentligen. Jag gjorde i alla fall inget av det hyggliga resultatet och sökte aldrig in på någon högre utbildning.
Senast redigerad av Sonny00 2024-06-26 kl. 22:46.
Citera
2024-06-26, 22:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet

Eller så är det bara en latröv som tar enklaste vägen, no offence. Man kan ju ha ett bra liv om man är nöjd med det?
Citera
2024-06-26, 22:46
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Oj! Det minns jag inte. Jag gjorde värnplikten i alla fall, men det var aldrig tal om befälsutbildning.

Jag blev frikallad, så jag är i princip en riktig idiot... Har dock alltid haft svårt att ta order, det sa jag också till dem vid mönstringen.
Citera
2024-06-26, 22:48
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OGfog
Vad ska du göra med den informationen, i så fall?

Jag vet inte riktigt. Kanske förstå varför mitt liv blev som det blev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in