• 1
  • 2
2024-06-25, 13:36
Medlem
Titta på bilden (högspänningskablar över ett vattendrag): https://static.bonniernews.se/gcs/di...dce460969.jpeg

Hur tusan gör man för att dra kablarna? Och det är väl inte enklare att dra över en skog.
Citera
2024-06-25, 14:01
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Titta på bilden (högspänningskablar över ett vattendrag): https://static.bonniernews.se/gcs/di...dce460969.jpeg

Hur tusan gör man för att dra kablarna? Och det är väl inte enklare att dra över en skog.
Helikopter.

https://www.sydsvenskan.se/2023-08-2...raftledningen/

(bakom betalvägg)
Citera
2024-06-25, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Helikopter.
Tack. Anade att det var så. Vilket jobb, och säkert skapligt riskfyllt.
Citera
2024-06-25, 14:16
Medlem
avifs avatar
Nu är jag ingen raketforskare utan en fucking fucker men varför inte dra dessa UNDER marken? vad är poängen med att ha de så högt uppe? gör en tunnel för dessa istället, likt fiber?
Citera
2024-06-25, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avif
Nu är jag ingen raketforskare utan en fucking fucker men varför inte dra dessa UNDER marken? vad är poängen med att ha de så högt uppe? gör en tunnel för dessa istället, likt fiber?

Under mark blir mycket dyrare eftersom det skulle krävas stora tunnlar där kablarna hänger fritt. Kablarna blir varma av strömmen och behöver luften för att kylas. Under mark med isolering runt blir det för varmt. Spänningsfältet runt ger förluster till marken eftersom den är nära.
Citera
2024-06-25, 15:28
Medlem
Det är sju kabelpar mellan stolparna, är det för att kunna transportera ström även om ett kabelpar av någon anledning går av? Vilka är i så fall de sju? Borde det inte vara sex (tre faser)?

Dessutom finns en kabel i toppen, är det jord? Eler är kabelpar sju jord?

Och varför kabelpar?
Citera
2024-06-25, 15:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är sju kabelpar mellan stolparna, är det för att kunna transportera ström även om ett kabelpar av någon anledning går av? Vilka är i så fall de sju? Borde det inte vara sex (tre faser)?

Dessutom finns en kabel i toppen, är det jord? Eler är kabelpar sju jord?

Och varför kabelpar?
Varför de är sju och parvis vet jag inte. Sjunde kan vara reserv som du säger. Men nollan/jord går genom backen så den behövs inte. Men jag tror att man använde andra metoder förr, som att vinscha över dem. Det här ser ut som rätt smala ledningar. Men två kan vara för att det är lättare helt enkelt. Enklare att dra över två smala än en grov.

Räknar man rätt är det nio dubbelpar, så det stämmer med tre faser.
Senast redigerad av EnCarte 2024-06-25 kl. 15:47.
Citera
2024-06-25, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Varför de är sju och parvis vet jag inte. Sjunde kan vara reserv som du säger. Men nollan/jord går genom backen så den behövs inte. Men jag tror att man använde andra metoder förr, som att vinscha över dem. Det här ser ut som rätt smala ledningar. Men två kan vara för att det är lättare helt enkelt. Enklare att dra över två smala än en grov.
För tre-fas så behövs tre, men såklart att ytterligare tre kan vara reserv. Och den sjunde jord.

Tror inte man drar jord i marken i högspänningssytem ovan mark, men jag kan ha helt fel. Och om de gör det så är det fem kablar (kabelpar) för mycket, om man räknar i den i toppen.

Kan tänka mig att man har par för att minska vikten hos kablarna.
Citera
2024-06-25, 16:15
Medlem
Citat:
För tre-fas så behövs tre, men såklart att ytterligare tre kan vara reserv. Och den sjunde jord.

Tror inte man drar jord i marken i högspänningssytem ovan mark, men jag kan ha helt fel. Och om de gör det så är det fem kablar (kabelpar) för mycket, om man räknar i den i toppen.

Nej det är riktigt men man har fyra ledningar i en trefasledning; tre faser och en återledning ("nolla").

"Nollan" (eller egentligen återledningen då) är, precis som faserna skild från jord.

EDIT: En trefaskabel kan således ha fem ledare.

Tre faser, nolla och jord. Men det har den inte alltid. Det vanligaste är nog tre faser och jord. (Det beror litet på hur pass symmetriskt anläggningen som kabeln matar belastar nätet. En trefasmotor i D-koppling, belastar de tre faserna helt symmetriskt, exempelvis. Då behövs ingen återledning.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-06-25 kl. 16:22.
Citera
2024-06-25, 16:16
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avif

Det kostar i runda slängar någonstans mellan 5 och 20 gånger så mycket att lägga kabel under jord, jämfört med att dra luftkabel. Ingen vill lägga massa pengar på att gräva ner tusentals mil kraftledningar i onödan.
Citera
2024-06-25, 16:18
Medlem
tnems avatar
Citat:

Jord tar man vi transformatorstationen innan slutanvändaren, det är inget man slösar en ledare på.
Citera
2024-06-25, 16:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej det är riktigt men man har fyra ledningar i en trefasledning; tre faser och en återledning ("nolla").

"Nollan" (eller egentligen återledningen då) är, precis som faserna skild från jord.
Fast nollan/jord är samma. Den går genom marken, inte via ledningar när det gäller kraftledningar. Så där har du fel. Det blir mindre förluster på det sättet. Sen är det som jag sagt, om man räknar rätt, nio dubbelledningar, tre för varje fas.

Nollan är inte alls skild från jord. Det är samma punkt, men är skild märkningsmässigt, för att man inte ska tro att det är jord och använda den så t.ex i ett vägguttag. Kan bli katastrof. Men någonstans går de ihop. De har samma potential.
Senast redigerad av EnCarte 2024-06-25 kl. 16:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in