2020-01-03, 15:16
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Kung Markattas olika buljonger innehåller ingen palmolja. De har även en umamibuljongtärning som passar väldigt bra till ramen. Finns i de flesta butiker
Tack för tipset!
Citera
2020-01-06, 18:40
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Kung Markattas olika buljonger innehåller ingen palmolja. De har även en umamibuljongtärning som passar väldigt bra till ramen. Finns i de flesta butiker
Hoppas för Guds skull att Markattas smakar bättre än Renee Voltaires Lantbuljong (som var den enda buljongen utan palmolja som vår Ica kunde erbjuda). Smakade bara konstigt konstgjort salt, inget annat..yäk!
Citera
2020-01-06, 18:55
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Hoppas för Guds skull att Markattas smakar bättre än Renee Voltaires Lantbuljong (som var den enda buljongen utan palmolja som vår Ica kunde erbjuda). Smakade bara konstigt konstgjort salt, inget annat..yäk!

Ja tycker de är bra.
Citera
2020-01-08, 18:09
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Har nu testat Kung Markatta´s olika buljonger, inklusive umami. Djupt besviken, då de ger mest bara sälta, inte så mycket smak (som ju är det man vill åt) som andra buljonger. Dessutom är sältan av någon konstig variant. Smakar metalliskt eller nåt.
Har du kollat innehållsförteckningen? Markatta innehåller nästan hälften salt...jämförde dessa med Knorrs veganska fond (som också är utan palmolja) och den gav mera smak och mindre sälta (Knorr´s 25,9 g vs. Markattas köttbuljong med 47,3 g och grönsaksbuljong med 48,1 g!). Buljong är främst tänkt som smaksättning. Sältan kan du alltid tillföra själv. Här har Markatta tänkt helt galet.

Intressant är att jag jagat efter buljong utan palmolja då jag upptäckte att dessa otroligt goda snabbnudelsoppor innehåller just det. Nu, när jag tog på mig läsglasögonen, ser mitt norra öga att det är nudlarna, inte själva pulverkryddpåsen, som innehåller denna cancerframkallande olja. Gud så dumt det kan bli!
Senast redigerad av Mangelina 2020-01-08 kl. 18:15.
Citera
2020-01-08, 20:24
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Har nu testat Kung Markatta´s olika buljonger, inklusive umami. Djupt besviken, då de ger mest bara sälta, inte så mycket smak (som ju är det man vill åt) som andra buljonger. Dessutom är sältan av någon konstig variant. Smakar metalliskt eller nåt.
Har du kollat innehållsförteckningen? Markatta innehåller nästan hälften salt...jämförde dessa med Knorrs veganska fond (som också är utan palmolja) och den gav mera smak och mindre sälta (Knorr´s 25,9 g vs. Markattas köttbuljong med 47,3 g och grönsaksbuljong med 48,1 g!). Buljong är främst tänkt som smaksättning. Sältan kan du alltid tillföra själv. Här har Markatta tänkt helt galet.

Intressant är att jag jagat efter buljong utan palmolja då jag upptäckte att dessa otroligt goda snabbnudelsoppor innehåller just det. Nu, när jag tog på mig läsglasögonen, ser mitt norra öga att det är nudlarna, inte själva pulverkryddpåsen, som innehåller denna cancerframkallande olja. Gud så dumt det kan bli!

Knorr är bäst av de "normala" märkena enligt mig. Tipsade bara om markattan då du ville ha utan palmolja. De funkar tycker jag. Annars tycker jag knorrs fond-poddar, fond du chef, är överlägsna alla andra märken. Tyvärr är det palmolja i dem. Men jag bryr mig inte om det.
Citera
2020-01-08, 20:29
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:

Också tröttnat på det. Det blir bara salt, ingen smak.
Citera
2020-01-08, 20:34
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Knorr är bäst av de "normala" märkena enligt mig. Tipsade bara om markattan då du ville ha utan palmolja. De funkar tycker jag. Annars tycker jag knorrs fond-poddar, fond du chef, är överlägsna alla andra märken. Tyvärr är det palmolja i dem. Men jag bryr mig inte om det.
Ja, fast Knorr har en vaeganvariant (fond) utan palmolja. Dessvärre inte lika god som Knorr´s vanliga buljongtärningarna med palmolja, men bra mycket bättre än den vedervärdiga Markatta´n
Citera
2022-12-12, 21:43
Medlem
Här kommer min variant på Mulligatawny:

Ingredienser:
2 gula lökar (finhackade)
3 vitlöksklyftor (finhackade)
1 syrligt äpple (grovt rivet)
1 msk curry
1 tsk korianderfrön (krossade)
1 msk mjöl
1½ liter hönsbuljong
1½ dl röda linser
¾ dl grötris
Vegeta
Salt
Citronjuice
Persilja

Stek lök, vitlök och äpple. Tillsätt mjöl, korianderfrön och curry.
Tillsätt hönsbuljong. Koka 15 minuter. Tillsätt röda linser, koka 15 minuter.
Tillsätt ris, koka 15 minuter. Smaka av med Vegeta, salt och citronjuice. Tillsätt persilja.
Citera
2022-12-12, 21:50
Medlem
zombie-nations avatar
Någon som har recept på en enkel men krämig soppa med sötpotatis? Har tröttnat på mina varianter.
Citera
2022-12-12, 22:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Någon som har recept på en enkel men krämig soppa med sötpotatis? Har tröttnat på mina varianter.

Enkel soppa som behöver inte enskilda råvaro tillagningar som sen ska bara badda i en buljong i en soppskål som kan vara ganska så omfattade i arbete

Kanske den här passar ?

Krämig thailändsk morot sötpotatissoppa
https://cookieandkate.com/thai-carro...o-soup-recipe/

Citat:
Soppa
1 msk kokosolja
2 dl hackad gul (söt) lök
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk färsk ingefära
2 msk röd currypasta
4 koppar grönsaksbuljong med låg natriumhalt, plus mer om det behövs
1/4 kopp rått mandelsmör eller jordnötssmör
3 dl tärnade skalade morötter
3 dl tärnad skalad sötpotatis
1/2 tsk finkornigt havssalt, plus mer efter smak
Nymalen svartpeppar
Upp till 1/4 tsk cayennepeppar (valfritt, om du gillar krydda)
Citera
2022-12-12, 22:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Enkel soppa som behöver inte enskilda råvaro tillagningar som sen ska bara badda i en buljong i en soppskål som kan vara ganska så omfattade i arbete

Kanske den här passar ?

Krämig thailändsk morot sötpotatissoppa
https://cookieandkate.com/thai-carro...o-soup-recipe/

Låter verkligen gott. Och starkt. Gillar inte cayennepeppar så mycket men antar att vilken het peppar som helst går bra.
Citera
2022-12-12, 22:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Låter verkligen gott. Och starkt. Gillar inte cayennepeppar så mycket men antar att vilken het peppar som helst går bra.

Nja starkt vet jag inte men karaktärisk, det är ju bara currypastan som hettar till lite i bakgrunden pga det är ju mycket annat som blandar ut pastan, och sen behöver du ju inte ha cayenne i som ochså är en smakbärare mer än hetta

Jo absolut den är god..men buljongen får du vara mer försiktig med ang saltet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in