Citat:
Ursprungligen postat av
SadEyes
Kung Markattas olika buljonger innehåller ingen palmolja. De har även en umamibuljongtärning som passar väldigt bra till ramen. Finns i de flesta butiker
Har nu testat Kung Markatta´s olika buljonger, inklusive umami. Djupt besviken, då de ger mest bara sälta, inte så mycket smak (som ju är det man vill åt) som andra buljonger. Dessutom är sältan av någon konstig variant. Smakar metalliskt eller nåt.
Har du kollat innehållsförteckningen? Markatta innehåller nästan hälften salt...jämförde dessa med Knorrs veganska fond (som också är utan palmolja) och den gav mera smak och mindre sälta (Knorr´s 25,9 g vs. Markattas köttbuljong med 47,3 g och grönsaksbuljong med 48,1 g!). Buljong är främst tänkt som smaksättning. Sältan kan du alltid tillföra själv. Här har Markatta tänkt helt galet.
Intressant är att jag jagat efter buljong utan palmolja då jag upptäckte att dessa otroligt goda snabbnudelsoppor innehåller just det. Nu, när jag tog på mig läsglasögonen, ser mitt norra öga att det är nudlarna, inte själva pulverkryddpåsen, som innehåller denna cancerframkallande olja. Gud så dumt det kan bli!