• 1
  • 2
2006-08-15, 16:21
Medlem
Sndermarkens avatar
Jag skulle vilja ha recpet p goda soppor .
Citera
2006-08-15, 16:57
Medlem
Kuggarns avatar
Jvligt god fisksoppa som mttar bra:

Anger inga exakta mtt fr jag har inga...

Frs gul lk och riven morot i curry. Pressa i ett par vitlksklyftor.

I med ett torskblock som du hackat upp i trningar plus skivade potatisar. Hll i en burk krossade tomater, grnsaksbuljong, dragon, salt och peppar. Puttra i 45 min - 1 tim nnting. Kr tills potatisarna riktigt faller snder och moroten knappt gr att identifiera... I med en burk creme fraiche och eventuellt lite rkor. Puttra i 10 min till. Servera med vitlksbrd och en l.
Citera
2006-08-15, 17:03
Medlem
SkymningsKiwis avatar
Morotssoppa med ingefra

6-8 mortter
1 gul lk
2 vitlksklyftor
1msk olja
2msk frsk riven ingefra
1 trning grnsaksbuljong
1l vatten
2dl creme-fraiche
2dl mjlk
1tsk salt
2tsk peppar

Skr grnsakerna i smbitar och frs i oljan tills de ftt frg. Tillstt ingefran och buljongtrningen och frs lite till. P med vattnet och koka under lock tills mortterna r mjuka. I med resten och mixa soppan slt. Smaka av och vrm upp.
Servera med gott brd och plgg!
Citera
2006-08-15, 18:57
Medlem
jokers avatar
Linssoppa:

1 gul lk
Rda linser, kanske typ 150-300g
1 buljongtrning
kanel
spiskummin
olivolja
kranvatten
ev: muskot, salt

Tag en soppgryta, grna rostfri.
Mjukfrs dri den hackade lken i olivolja
Sklj linserna
Fyll p med kranvatten buljongtrning o linser.
koka 3-20 minuter... upp till dig hur mjuka du vill ha linserna.
ngon gng under koktiden slnger du i spiskummin och kanel, och eventuell muskot och om det behvs salt.

Jvligt god soppa som kostar nstan inget.
Citera
2006-08-16, 11:06
Medlem
OXzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Linssoppa:

1 gul lk
Rda linser, kanske typ 150-300g
1 buljongtrning
kanel
spiskummin
olivolja
kranvatten
ev: muskot, salt

Tag en soppgryta, grna rostfri.
Mjukfrs dri den hackade lken i olivolja
Sklj linserna
Fyll p med kranvatten buljongtrning o linser.
koka 3-20 minuter... upp till dig hur mjuka du vill ha linserna.
ngon gng under koktiden slnger du i spiskummin och kanel, och eventuell muskot och om det behvs salt.

Jvligt god soppa som kostar nstan inget.

Prova grna att skvtta i saften av en citron i ovanstende soppa, det gr enligt mig soppan nnu godare.
Citera
2006-08-16, 11:14
Medlem
SamBams avatar
Potatis- och purjolkssoppa, kan kka det hr varje dag.

Portioner: 2
Tid: 30 minuter

Ingredienser:
1 purjolk
1 vitlksklyfta
4 potatisar
liter vatten
1 grnsaksbuljongtrning
2 krm timjan
ev salt och peppar
Ev tillbehr:
basilikapesto och hyvlad parmesanost eller smrstekta brdtrningar

Putsa bort det grvsta grna p purjolken, dela och sklj den noggrant. Skr den i skivor. Hacka vitlken. Skala och skr potatisen i bitar.

Frs lken mjuk i lite olja i en rymlig kastrull. Vnd ner potatisen. Hll p vatten och tillstt buljongtrning samt rtkrydda. Koka cirka tio minuter eller tills potatisen r mosig. Mosa soppan med elvisp eller stavmixer.
Det r gott att lgga smrstekta brdtrningar eller en klick basilikapesto i varje tallrik, eventuellt ocks lite hyvlad parmesanost.
En lyxvariant r att blanda i en halv deciliter vispgrdde i den frdiga soppan och strssla med klippt grslk hoppa i s fall ver pesto och parmesanost.
Citera
2006-08-16, 22:06
Medlem
Sereenas avatar
Frkylnings soppa:

1-2 burkar krossade tomater alt frska om du fredrar det.
3-8 vitlksklyftor (beroende p hur mycke du pallar, ska vara stark)
svartpeppar salt oregano.

puttra bara ihop det, enkelt att gra.

skrmmer bort s vl grannar som frkylning.
Citera
2006-08-17, 00:47
Medlem
tapirs avatar
En god Gulasch, ngon?
Citera
2006-08-17, 01:03
Bannlyst
Jag brukar dra bra mnga soppor nu nr man inte bor hemma lngre. Soppor r ju ruskigt ltt att dra ihop ocks. Fixa ihop en trevlig soppa i frrgr tror jag, Brja med att jag skulle koka ngot( var lite drucken och jvlig, Ungefr som nu s urskta stavfel och flummigheter) sen urarta det och jag hllde ner Wok-grnsaker, Spenat som jag hitta i frysen sen s ste man i ett gng kryddor som fan och hans mamma inte kan gissa vad det var. och i med lite pastass som jag hitta i kylen. och en buljontrning . Tro det eller ej men detta smaka gott!

Villl inte pst att detta r ngonslags recept p en god soppa men det r ju ett bevis p att det r enkelt och relativt gott att slnga ihop en soppa om inte orken eller ditt skafferi/kyl/frys/budget tillter ngot annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Frkylnings soppa:

1-2 burkar krossade tomater alt frska om du fredrar det.
3-8 vitlksklyftor (beroende p hur mycke du pallar, ska vara stark)
svartpeppar salt oregano.

puttra bara ihop det, enkelt att gra.

skrmmer bort s vl grannar som frkylning.

Sitter full och jvlig och framfr allt hungrig med en skl Kellogs Special K Red Berries Och ramla ver denna trd. sg detta recept p en enkel soppa med lite krut i. Denna soppa skall nu gras! Med ngont eventuell extra tillgg (om jag grver tillrckligt lngt in i frysen s lr man ju finna ngot Den som sker den finner )

Fr se om jag kommer med ngon Sopp-rapport om nn kvart/halvtimma

-Peace frn Dickhouse!-
Citera
2006-08-17, 01:35
Medlem
SkymningsKiwis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickhouse
Sitter full och jvlig och framfr allt hungrig med en skl Kellogs Special K Red Berries Och ramla ver denna trd. sg detta recept p en enkel soppa med lite krut i. Denna soppa skall nu gras! Med ngont eventuell extra tillgg (om jag grver tillrckligt lngt in i frysen s lr man ju finna ngot Den som sker den finner )

Fr se om jag kommer med ngon Sopp-rapport om nn kvart/halvtimma

-Peace frn Dickhouse!-

Ska bli kul att hra din rapport! Slng i lite chilipeppar s fr du extra krut
Citera
2006-08-17, 05:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkymningsKiwi
Ska bli kul att hra din rapport! Slng i lite chilipeppar s fr du extra krut

Det r s att jag har en asiatisk kryddmix som r het som helvetets skrseld. Gjorde den dr Tomat soppan och kan vll sga att den var trevlig och mysig. Satt och lste Fb och kka ur kastrullen och svettades Drack sjlvklart en kall Koff till maten.

Krde med Krossade tomater, Vitlk (circus 4 klyftor) Sen lite specialkryddor som inte har ngot namn. Kasta ven i lite wok-grnsaker (sdant som jag alltid har hemma i frysen av ngon anledning ) Blev riktigt trevligt, Visserligen inget jag skulle bjuda ngon p. det var helt enkelt en hrligt krutig soppa till fr att tas nr man har dligt med kk hemma eller r bara rent av fr lat fr att kirra lite "vettigare" mat.

Mste ju sga att den hr soppan verkligen skulle kunna skrmma ivg en redig frkylning

Puss och knull frn eran Dickhouse

Edit:Mste ju bara sga att ni lr kra med lock p kastrullen fr det stnker utahel**te nr dom dr krossade tomaterna bubblar. GODNATT!
Citera
2006-08-17, 10:33
Medlem
jag brukar ta de grnsaker som finns

frs dom rejlt, i med lite vatten, i med stavmixern och mixa s den blir hyffsat slt, salta kryddda och i med lite creame fraiche eller lite matlagnngsgrdde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in