2011-10-25, 19:30
Medlem
christerys avatar
Inge enbär i Älgsoppan, sen rose... Ska vara svartpeppar. Men annars ser dom goda ut, perfekt till höstrusket.

Har herrn en Nikkaloutkasoppa på lut eller har jag missat att den kommit allaredan?

Det kom lite semester emellan, tja man måste ut och åka flygplan ibland.
Citera
2012-08-12, 20:24
Medlem
Knotknets avatar
En bra soppa är alltid gott så synd om den här tråden ska dö ut. Därför tänkte jag dela med mig av en polsk gurksoppa som jag gjorde till förrätt åt mina föräldrar idag när dem var på besök.

Du behöver följande

3 st kycklingvingar
2 st stora potatisar
Grönsaker till buljongen ( morötter, selleri, persilja.
1 extra morot till soppan
1/2 kg inlagd polsk gurka(mjölksyrad går att få tag på i vanliga livsmedelsbutiker eller specialaffärer. Jag köpte från märket Polonaise.)
hela pepparkorn
smör
vetemjöl
ca 2 dl smetana (från början rysk syrad grädde finns på de flesta livsmedelsbutiker vad jag vet.)
lagerblad
dill

Du börjar med att göra buljongen. Tvätta kycklingvingarna och skala och tvätta och hacka grönsakerna och lägg i en kastrull tillsammans med persilja lagerblad några pepparkorn och lite salt. Häll vatten över. Koka upp och låt koka i 5 minuter lägg därefter i skalad och tärnad potatis. Koka tills grönsakerna blir mjuka och ta därefter upp alla grönsaker ur grytan.

Häll nu i gurkan som är grovriven tillsammans med tunt skivad morot. Häll i en matsked smör och en matsked vetemjöl, koka upp och dra därefter bort kastrullen från plattan.

Tillsätt smetana och krydda med salt och peppar går säkert att använda spadet från gurkburken fast jag gjorde inte det. Strö över hackad dill.

Det blev kanongott nu hoppas jag att den här tråden får en nystart och att vi får fler tips på goda soppor.
Citera
2012-08-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamBam
Potatis- och purjolökssoppa, kan käka det här varje dag.

Portioner: 2
Tid: 30 minuter

Ingredienser:
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
4 potatisar
½ liter vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 krm timjan
ev salt och peppar
Ev tillbehör:
basilikapesto och hyvlad parmesanost eller smörstekta brödtärningar

Håller med om att det är förbannat gott

Som tillbehör brukar jag tärna lite rökt sidfläsk som jag steker och lägger i tallriken, prova det
Rimmat fläsk, strimlad bacon eller bräckt rökt skinka funkar bra med. Sältan gör sig bra i den mjuka soppan.

Trevlig tråd för övrigt, lär gå igenom ett o annat recept framåt höstkanten när soppsäsongen drar igång på allvar.
Senast redigerad av Som-nam-na 2012-08-18 kl. 19:38.
Citera
2012-08-19, 01:41
Medlem
Masterkrabbans avatar
Ibland kör jag en snabbfejkversion på gulaschsoppa som jag gillar.

Går ut på att man steker köttfärs, lök och vitlök och silar av fettet.

Ner i en kastrull med buljong, potatis, morötter, palsternacka och vilka grönsaker man nu gillar.

Drar i rejält med paprikapulver och timjan samt en hel grabbanäve ajvar röra.

Rör runt ordentligt och låt koka tills rotfrukterna är genomkokta. Toppa med persilja och ät med ostmacka.

Blåbärspaj till efterätt
Citera
2020-01-01, 21:19
Medlem
Någon mer som vill dela med sig av sopprecept?
Citera
2020-01-02, 12:31
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckaround
Någon mer som vill dela med sig av sopprecept?

Här, godaste soppan jag ätit i mitt liv.
https://www.ica.se/recept/lysande-gul-fiskgryta-1677/
Citera
2020-01-02, 21:16
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Idag blev det grönsakssoppa med klimp.
Klimp känns lite bortglömt, men är gott i alla klara buljongsoppor även om det traditionellt mest har använts i köttsoppa.
Citera
2020-01-02, 21:41
Medlem
Mangelinas avatar
Jag vill inte ge er samma ångest jag själv fick efter min upptäckt, men soppa i nudelväg lär minska för min del ialf:

Får dillen på viss sorts mat ibland. Nu har jag en ramen-period och vill äta snabblagad ramen-nudel-soppa både till lunch och middag (har varit sjuk och orkar inte göra mkt annat, ingen aptit heller på annat). Och vad skådar mitt norra soppöga när jag läser ingredienserna? Jo, ALLA ramennudelsoppor du kan googla dig till (finns säkert 7 olika märken därute) innehåller palmolja.
"Skit i regnskogen", kan många tycka medan nudeln dinglar i mungipan, men palmolja innehåller även minst 3 cancerframkallande ämnen enligt EU.
Den konstruktive tänker "köp torkade nudlar och gör egen buljong med buljongtärning. Går nästan lika fort". Bara det att även buljongtärning (och färdigköpt fond) innehåller palmolja.
Jag har varken ork eller lust att storkoka egna buljonger. Har någon hittat snabb-ramen utan palmolja?
Citera
2020-01-02, 21:51
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Jag vill inte ge er samma ångest jag själv fick efter min upptäckt, men soppa i nudelväg lär minska för min del ialf:

Får dillen på viss sorts mat ibland. Nu har jag en ramen-period och vill äta snabblagad ramen-nudel-soppa både till lunch och middag (har varit sjuk och orkar inte göra mkt annat, ingen aptit heller på annat). Och vad skådar mitt norra soppöga när jag läser ingredienserna? Jo, ALLA ramennudelsoppor du kan googla dig till (finns säkert 7 olika märken därute) innehåller palmolja.
"Skit i regnskogen", kan många tycka medan nudeln dinglar i mungipan, men palmolja innehåller även minst 3 cancerframkallande ämnen enligt EU.
Den konstruktive tänker "köp torkade nudlar och gör egen buljong med buljongtärning. Går nästan lika fort". Bara det att även buljongtärning (och färdigköpt fond) innehåller palmolja.
Jag har varken ork eller lust att storkoka egna buljonger. Har någon hittat snabb-ramen utan palmolja?

Kan du inte använda äggnudlar istället eller tunnare spaghetti?

https://handla.ica.se/handla/produkt...7318690038559/

Fond utan palmfett verkar finnas:
https://www.matsmart.se/fond-vegetab...gaAn7BEALw_wcB

Annars kan du använda dessa nudlar:
https://www.bulkpowders.se/dietnudla...MaAiIqEALw_wcB
Citera
2020-01-02, 22:03
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Kan du inte använda äggnudlar istället eller tunnare spaghetti?

https://handla.ica.se/handla/produkt...7318690038559/

Fond utan palmfett verkar finnas:
https://www.matsmart.se/fond-vegetab...gaAn7BEALw_wcB

Annars kan du använda dessa nudlar:
https://www.bulkpowders.se/dietnudla...MaAiIqEALw_wcB
Tack snälla för ditt engagemang! Själva torra nudlarna är inget problem att hitta utan palmolja, tänkte mer på buljongen, och då en sån jättesnabb, lättlagad variant. Ska kolla in fonden utan palmfett som du nämnde. Thanks!
Citera
2020-01-02, 22:14
Medlem
Mangelinas avatar
Här kommer en överjävligt god thaifisksoppa, men kräver lite ingredienser som alla kanske inte har hemma. Men testa; du kommer älska den om du gillar thai (och vem gör inte det )

Ja, jag vet...den innehåller palmolja i och med fonen/buljongtärningen. Men byt ut till varianter som verkar finnas utan

För 2 personer:
1) Tina 1 bit torsk och 1 bit lax samt räkor.
2) Krossa 1 citrongräs med baksidan av kniven, skiva 1 röd chili (utan kärnor) och grovhacka 1 knippa koriander (spara hälften av korianderbladen till senare).
3) Lägg allt UTOM FISKEN i kastrull med 8 dl vatten och 3 msk kycklingfond (eller 2 kycklingbuljongtärningar), 1/2 dl fisksås och 1 msk råsocker (eller vanlig socker). Koka upp och ställ åt sidan.
4) Marinera fisken: Blanda 1 msk Sweet chilisås med 2 msk riven ingefära och 1 tsk salt. Blanda i torsken/laxen.
5) Koka upp vatten och koka en liten bunt glasnudlar enligt anvisning (3 min). Skölj med kallt vatten när de är klara.
6) Ta en halv gurka och gröp ur kärnhuset. Hacka den och och skiva 4 st salladslök fint. Lägg detta i en djup tallrik tillsammans med räkorna. Lägg även i nudlar och klipp dom aningen så det blir lättare att äta med sked. Lägg på resten av koriandern.
7) Sila thaiuppkoket och koka upp det igen. Stäng av värmen och lägg i fisken. Låt dra i varma "buljongen" i bara ett par minuter så fisken inte blir torr och hård. Häll sedan upp i tallrikarna.
Citera
2020-01-02, 23:17
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Tack snälla för ditt engagemang! Själva torra nudlarna är inget problem att hitta utan palmolja, tänkte mer på buljongen, och då en sån jättesnabb, lättlagad variant. Ska kolla in fonden utan palmfett som du nämnde. Thanks!

Kung Markattas olika buljonger innehåller ingen palmolja. De har även en umamibuljongtärning som passar väldigt bra till ramen. Finns i de flesta butiker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in