2024-08-15, 13:59
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Lyssnade i kväll. Kan inte hålla med riktigt. Förutsägbart, hur hon som kvinna har fått kämpa dubbelt så hårt etc för att nå framgång.
Och lite väl tröttsamt om hennes far och mor som kan vara lite väl norrländskt tystlåtna och att mamman är sjuk etc.
Den tiden kunde hon i stället ha lagt på vad hon varit med om i sitt yrkesliv som elitsoldat. Men kanske fanns inte egentligen så mycket att säga om det?

Blev ganska platt. Hon som är tränad i teamarbete etc borde tex i sitt prat ha införlivat sina kunskaper med hur det funkar för vanliga Svenssons i Robinson.
Vilka som tar ledarrollen, för och nackdelar med det etc.
Det hade varit intressant att lyssna på.

2 av 5.
Bra recenserat! (Den får 5/5)
Citera
2024-08-15, 14:02
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Är det någon sommarpratare som inte är woke?
Vid närmare eftertanke; nej. Jag tror inte ens Lasse Åberg lyckades att helt undvika sånt.
Citera
2024-08-15, 14:05
Medlem
JoeDoughs avatar
Linnea Lindqvist
Nån form av skolpersonal.
Satan vilket sömnpiller och fullständigt ointressant för någon annan än möjligen henne coach på Viktväktarna.

0/5 i betyg.
Citera
2024-08-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Bra recenserat! (Den får 5/5)

Tackar för recensionen av recensionen!

Kom på en liten lustig grej i Petras prat: hon nämner att det fanns kvinnliga militärer/ev poliser i de afghanska styrkor som de samarbetade med, och att ”kvinnorna var bra att ha eftersom de kunde visitera kvinnor”.
Där trampar hon rejält snett; hon nedvärderar de afghanska kvinnorna genom att hävda att de är bra att ha till kvinnogörat, hon gör sig själv skyldig till det som hon har utsatts för, tex att hon blev satt på att utbilda när hon var färdig med sin elitutbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Linnea Lindqvist
Nån form av skolpersonal.
Satan vilket sömnpiller och fullständigt ointressant för någon annan än möjligen henne coach på Viktväktarna.

0/5 i betyg.

Ja har man svårt att sova kan detta rekommenderas, effekt 5 av 5!

Men lyckades ändå lyssna på hela. Hon tog upp ett mycket viktigt ämne: det utbredda fusket med betygen, tex att rektorer går in och höjer elevers betyg utan lärarnas vetskap etc.
Men hon gav ett smått autistiskt intryck.
Talade en del om sin mamma, vilket tydligen alla måste göra. Nämner att hon dog av en ”ballongsprängning som misslyckades”.
Märkligt att säga. Och vad tusan betyder det ens?? (ids ej goggla)
Hon flikar in lite reklam för sin bok, ”som hon skrivit själv” (??).
Och mestadels utläggningar om differensen mellan kommuners utbudsansvar, strukturersättningen, tilläggsersättningen, resursfördelningsmodellen i relation med de fastställda grundbeloppen..osv.
För min tröga skalle något lite för kämpigt för att kunna ta till mig i hängmattan.
Men säkert alldeles korrekt och viktigt.

Det enda som fastnade var hennes mantra om att ett nej inte är ett nej, ”ett nej är ett långsamt ja”.

Hmm, undrar hur den definitionen tas emot i feministiska kretsar.

Betyg 2,5 av 5, för att hon vågade tala en del klartext om betygsfusk och galenskapen med vinstdrivande friskolor som dränerar kommunernas skolbudgetar.
Citera
2024-08-16, 09:33
Medlem
Proras avatar
Alhaji Jeng hyllade sin mor, som verkar vara ett rejält fruntimmer, och gnällde som väntat över rasism. Naturligtvis fanns där en frånvarande icke ansvarstagande far. Hur försörjde han sig? Där framkom inget. Inser inte Herr Jeng att slashasar som hans far är anledningen till att gemene man i Sverige ser ner på negrer och behandlar dem efter rätt rimliga förväntningar?
Citera
2024-08-16, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Majgull Axelsson berättar om sitt liv som författare och om att drabbas av parkinson. Härligt att höra om hennes positiva syn på livet, en nästan åttioårig kvinna som tycker fortfarande att livet blir bara bättre och att hon har det bästa framför sig.

3 av 5 i betyg.

Jag håller med om allt men lägger på en poäng för att hon som en av få sommarpratare berättade lite kort av sina utvalda låtar.
Bäst av de 5-7 författare som fick möjlighet att prata på i sommar i P1 ?

Twisten Sisters kända låt och hon hann förklara att Trump inte fick använda den på sina valmöten för De Snieder. 🤘🏽
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2024-08-16 kl. 13:59.
Citera
2024-08-16, 15:56
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Jag håller med om allt men lägger på en poäng för att hon som en av få sommarpratare berättade lite kort av sina utvalda låtar.
Bäst av de 5-7 författare som fick möjlighet att prata på i sommar i P1 ?

Twisten Sisters kända låt och hon hann förklara att Trump inte fick använda den på sina valmöten för De Snieder. 🤘🏽

Dee Snider. (Förlåt, var tvungen. Kändes inte värdigt rå-köttbensätande Dee )
Citera
2024-08-16, 21:43
Medlem
Hade tänkt att lyssna på alla sommarprat i år men de två senaste hade en så kraftig woke-aura att jag orkade inte med dem.

Dagens avsnitt med Niklas Natt och Dag, som har för övrigt Sveriges coolaste efternamn, var dock riktigt bra!

Han berättar om hur boken 1793 kom till och berättar även några historiska anekdoter.

Jag är partisk eftersom jag gillar både historiska romaner och hans litteratur men det är lite som att åka på en tidsresa när man lyssnar på sommarpratet och gjorde mig på gott humör.

4 av 5 i betyg.
Citera
2024-08-17, 07:40
Medlem
Citat:
Hade tänkt att lyssna på alla sommarprat i år men de två senaste hade en så kraftig woke-aura att jag orkade inte med dem.

Dagens avsnitt med Niklas Natt och Dag, som har för övrigt Sveriges coolaste efternamn, var dock riktigt bra!

Han berättar om hur boken 1793 kom till och berättar även några historiska anekdoter.

Jag är partisk eftersom jag gillar både historiska romaner och hans litteratur men det är lite som att åka på en tidsresa när man lyssnar på sommarpratet och gjorde mig på gott humör.

4 av 5 i betyg.
Jag tycker alla skall läsa hans böcker 1793/94/95....Mycket speciella och bra.
Citera
2024-08-17, 07:44
Medlem
Citat:

4 av 5 i betyg.
Niklas namn har han för att han är bördig ur en av Sveriges äldsta, nu levande, högfrälseätter.

Ätten nämns i historien redan i Alsnö stadga från 1200-talet.
Citera
2024-08-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Jag tycker alla skall läsa hans böcker 1793/94/95....Mycket speciella och bra.
Håller med, sträckläste alla tre, väldigt bra böcker!🙂

Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Niklas namn har han för att han är bördig ur en av Sveriges äldsta, nu levande, högfrälseätter.

Ätten nämns i historien redan i Alsnö stadga från 1200-talet.
Ja, han berättar om det i sommarpratet och i hans bok ”Ödet och hoppet” kretsar handlingen kring händelser i hans släkt 15 generationer tillbaka.
Citera
2024-08-17, 09:01
Medlem
Citat:
Håller med, sträckläste alla tre, väldigt bra böcker!🙂

Ja, han berättar om det i sommarpratet och i hans bok ”Ödet och hoppet” kretsar handlingen kring händelser i hans släkt 15 generationer tillbaka.
Precis. En av hans anfäder slog ihjäl Engelbrekt, på en holme i Hjälmaren, till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in