Citat:
Igår, Kim Söderström.
Viktigt ämne, många bra punkter. Varför sker inga förändringa? Varför har myndigheter och facket inte fler konteoller av oseriösa byggföretag? Alla dessa underentrepenörer är en djungel.
Men, käre Kim, modernisera din retorik. Att hela tiden anklaga ” kapitalet” är gammalt och otidsenligt. Mer likst sossarnas första majtåg.
Viktigt ämne, många bra punkter. Varför sker inga förändringa? Varför har myndigheter och facket inte fler konteoller av oseriösa byggföretag? Alla dessa underentrepenörer är en djungel.
Men, käre Kim, modernisera din retorik. Att hela tiden anklaga ” kapitalet” är gammalt och otidsenligt. Mer likst sossarnas första majtåg.
Citat:
Var det inte ganska grunt och platt? Han beskrev ett av honom upplevt symptom utan att ens försöka se en orsak? Kapitalismen då den blir global. Och nej jag har aldrig röstat rött. Men det är så här det blir. Finns nån bransch som inte känner av det här? Arbetare i alla länder…
Nog en och annan woke vänsteraktivist som har såna här pengar i ryggen då de funderar på vad de vill göra av sitt liv. Som min gamla svärmor som stod på barrikaderna runt 68, med pengar i ryggen som farsans fabriksarbetare fått slita ihop. Har aldrig hört henne nämna dem. Det finns vänster och vänster…
Funnes det ett folkparti värt namnet skulle jag rösta på det.
Men lätt är det inte. Hur mycket kan vi leva i vår egen bubbla?
Nog en och annan woke vänsteraktivist som har såna här pengar i ryggen då de funderar på vad de vill göra av sitt liv. Som min gamla svärmor som stod på barrikaderna runt 68, med pengar i ryggen som farsans fabriksarbetare fått slita ihop. Har aldrig hört henne nämna dem. Det finns vänster och vänster…
Funnes det ett folkparti värt namnet skulle jag rösta på det.
Men lätt är det inte. Hur mycket kan vi leva i vår egen bubbla?
Om det är så att "de stora byggbolagen" som vinner kontraktet sedan hellre lejer ut till underentreprenörer (i flera led) där alla tjänar på det, så kanske det är något annat som är fel?
Sedan att företag inte efterlever regelverk, kanske är ett annat fel, där svarat kanske snarare är att ansvarig myndighet behöver öka sin tillsyn?
Han såg (märkligt nog) ned på de arbetare som slutligen utför arbetet hellre än att gå fackliga kurser.
Jag menar inte, att det inte är märkligt att kontrakt "säljs" i flera led, istället för att företaget som vinner "första kontraktet" har egen personal. På samma sätt som privata alternativ är effektivare än statliga/kommunala dito, exempelvis för anläggande av kommunal/statlig infrastruktur.
Är det svagt ledarskap/chefskap eller att incitamenten inte finns där?
Hur var planekonomin i Sovjet, var den överlägsen? Har Kim sniffat på tanken?
Det finns en relevant frågeställning, men den missar han helt i en timme och 30 minuter.
Senast redigerad av MrOrdonnee 2024-08-06 kl. 23:15.
Senast redigerad av MrOrdonnee 2024-08-06 kl. 23:15.