2024-08-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Igår, Kim Söderström.
Viktigt ämne, många bra punkter. Varför sker inga förändringa? Varför har myndigheter och facket inte fler konteoller av oseriösa byggföretag? Alla dessa underentrepenörer är en djungel.

Men, käre Kim, modernisera din retorik. Att hela tiden anklaga ” kapitalet” är gammalt och otidsenligt. Mer likst sossarnas första majtåg.

Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Kapitalismen då den blir global. Och nej jag har aldrig röstat rött. Men det är så här det blir. Finns nån bransch som inte känner av det här? Arbetare i alla länder…

Nog en och annan woke vänsteraktivist som har såna här pengar i ryggen då de funderar på vad de vill göra av sitt liv. Som min gamla svärmor som stod på barrikaderna runt 68, med pengar i ryggen som farsans fabriksarbetare fått slita ihop. Har aldrig hört henne nämna dem. Det finns vänster och vänster…

Funnes det ett folkparti värt namnet skulle jag rösta på det.

Men lätt är det inte. Hur mycket kan vi leva i vår egen bubbla?
Var det inte ganska grunt och platt? Han beskrev ett av honom upplevt symptom utan att ens försöka se en orsak?

Om det är så att "de stora byggbolagen" som vinner kontraktet sedan hellre lejer ut till underentreprenörer (i flera led) där alla tjänar på det, så kanske det är något annat som är fel?

Sedan att företag inte efterlever regelverk, kanske är ett annat fel, där svarat kanske snarare är att ansvarig myndighet behöver öka sin tillsyn?

Han såg (märkligt nog) ned på de arbetare som slutligen utför arbetet hellre än att gå fackliga kurser.

Jag menar inte, att det inte är märkligt att kontrakt "säljs" i flera led, istället för att företaget som vinner "första kontraktet" har egen personal. På samma sätt som privata alternativ är effektivare än statliga/kommunala dito, exempelvis för anläggande av kommunal/statlig infrastruktur.

Är det svagt ledarskap/chefskap eller att incitamenten inte finns där?

Hur var planekonomin i Sovjet, var den överlägsen? Har Kim sniffat på tanken?

Det finns en relevant frågeställning, men den missar han helt i en timme och 30 minuter.
Senast redigerad av MrOrdonnee 2024-08-06 kl. 23:15.
Citera
2024-08-07, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Detta gäller inte ett av årets sommarprat men hoppas ändå få hjälp. 2022 lyssnade jag på Martin/E-Types sommarprat vilket var så himla roligt men det var också inslag av ledsamheter.

Det jag minns mest var när Martin berättade att han var så avundsjuk på stakka bo och att man spelade hans låt here we go again överallt. Martin ville knappt gå i affärer för att de spelade den här låten i högtalarna hela tiden. Martin hade då inte slagit igenom. Jag minns också att han nämnde Nana Hedin och att hon faktiskt själv valde att stå bakom scenen och sjunga, han sa att hon är sjuk men berättade inte hur. (Hon har tungbandscancer). Han berättade ingående om sin väns död Denniz Pop.

Nu tänkte jag lyssna igen på sommarpratet och blev helt ställd. Han nämnde ingenting av detta i sitt sommarprat. Eller jo han pratade ju om att denniz pop dog och hur tungt det var. Jag undrar om jag har drömt alltihop eller är det någon annan inspelad intervju jag hört med E Type? Någon som vet? Har dom skrivit om hela hans sommarprat eller finns det något annat? Har letat och inte funnit.

Kan det har varit från när han medverkade i Värvet? Jag minns att han pratade om Stakka Bo då.
Citera
2024-08-07, 16:55
Medlem
Herbert Blomstedt berättar om sin karriär som dirigent, mysfaktorn är hög när han berättar om sin karriär helt utan manus.

3 av 5 i betyg.
Citera
2024-08-07, 16:58
Medlem
Petra Malm berättar om sin karriär som Sveriges första kvinnliga elitsoldat. Spännande berättat och man rycks med i berättelsen om den hårda träningen, medgångar och motgångar och om att hitta sig själv när det gör som mest ont.

4 av 5 i betyg.
Citera
2024-08-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Herbert Blomstedt berättar om sin karriär som dirigent, mysfaktorn är hög när han berättar om sin karriär helt utan manus.

3 av 5 i betyg.
Helt random, ibland rätt förvirrat och som sagt hög mysfaktor.
Citera
2024-08-09, 09:30
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Försökte lyssna på "Cleo"s prat igår.
Är ju gammelhiphopare och hade nån sorts förhoppning om att hon hade nåt vettigt att säga.
Men nej. Tvärtom. Totalt bollborta i huvudet var den.
Snackade massa skit om hur kränkt vit kvinna hon är.
Jävla apa. Stängde av.

Med det sagt ser jag fram emot dagens sommar i program 1.
Citera
2024-08-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Försökte lyssna på "Cleo"s prat igår.
Är ju gammelhiphopare och hade nån sorts förhoppning om att hon hade nåt vettigt att säga.
Men nej. Tvärtom. Totalt bollborta i huvudet var den.
Snackade massa skit om hur kränkt vit kvinna hon är.
Jävla apa. Stängde av.

Med det sagt ser jag fram emot dagens sommar i program 1.
Hade samma uppfattning som du i början men tyckte att hon ändå hade lite distans till sig själv, bland annat gällande hennes orealistiska krav på killar. Hon är lite barn av sin tid, mår dåligt och söker diagnos, kan det vara ADHD?

Tycker dock att hon ändå knyter ihop det fint och hittar någon typ av balans i sitt liv efter att ha käkat svamp och fått någon form av aha-upplevelse.

Märkligaste dialekten jag hört för övrigt, en blandning av norrländska och orten-svenska.

2 av 5 i betyg.
Citera
2024-08-10, 08:07
Medlem
Jeb, underligt att höra det pratet för en som upplevt gamingen sen Zork och Pong, med son som nästan blev proffs på sin shooter. Men samtidigt har varit pluggkompis, kollega och chef med superprogrammerare sen 85. De kan bygga jättekåkar men de skall inte skriva autografer, liksom. Men pratet i sig var helt ok.
Senast redigerad av Kokoluring 2024-08-10 kl. 08:10.
Citera
2024-08-10, 09:22
Avslutad
Citat:
Jeb, underligt att höra det pratet för en som upplevt gamingen sen Zork och Pong, med son som nästan blev proffs på sin shooter. Men samtidigt har varit pluggkompis, kollega och chef med superprogrammerare sen 85. De kan bygga jättekåkar men de skall inte skriva autografer, liksom. Men pratet i sig var helt ok.

Tack, ska lyssna. Premiär för i år, undantaget ett halvt program jag råkade höra i bilen som var ok men inte minns vad hon hette.
Citera
2024-08-10, 10:35
Medlem
Citat:
För mig som är relativt oinsatt i gaming så tyckte jag att pratet var intressant, kul att höra om hur han ”moddade” spel och kul att höra om spelindustrin från insidan.

Kan väl hålla med om att utvecklare inte ska skriva autografer men med tanke på hur stor gaming har blivit så är jag inte förvånad.

3 av 5 i betyg.
Citera
2024-08-11, 18:05
Medlem
Majgull Axelsson berättar om sitt liv som författare och om att drabbas av parkinson. Härligt att höra om hennes positiva syn på livet, en nästan åttioårig kvinna som tycker fortfarande att livet blir bara bättre och att hon har det bästa framför sig.

3 av 5 i betyg.
Senast redigerad av Perfecthairline 2024-08-11 kl. 18:07.
Citera
2024-08-11, 18:07
Medlem
Matilda Djerf berättar om sitt liv som influenser. Det är imponerande att hon har byggt upp sin verksamhet själv men känns skrytig och ytlig, det blir en svag tvåa i betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in