Apropå det här med
Sommar-programmets nuvarande ställning som en institution inom public service, och dess därmed sammanhängande betydelse för eventuell folkfostran i stället för bara lättsam underhållning: för några veckor sedan gjorde ju SVT:s
Morgonstudion ett specifikt inslag om Omar Alshogres kommande sommarprogram, för att meddela medborgarna att det rörde sig om ett Särskilt Viktigt Program och en Mycket Angelägen Lyssning. Och idag på eftermiddagen kunde Dagens Eko, producerat av Emil Östman, låta Radiosportens Samarth Katiyar berätta följande som ett särskilt nyhetsinslag:
Citat:
I sitt sommarprat lyfte den tidigare stavhoppsstjärnan Alhaji Jeng vikten av representation och förebilder inom friidrotten. ”För mig var det Henrik Larsson, som med sin megatalang i kombination med sitt rastahår och sin hudfärg var den enda svenska landslagsman jag kunde identifiera mig med.”
Alldeles bortsett från den osunda fixeringen vid hår- och hudfärg – den får förstås vara Alhaji Jengs egen sak – frågar man sig hur vettigt det är att ett skattefinansierat public service skall lyfta fram valda sentenser ur sommarprogrammen som riksnyheter? Särskilt om de som i detta fall också kan uppfattas som politisk-ideologiska, rörande vikten av "representation".
(Låt vara att det rörde sig om Radiosporten som ju ofta framstår som näpet lillgamla när de skall förevisa sitt duktiga rättänkande: efter valet i Frankrike försummade man förstås inte att göra ett inslag om hur "franska fotbollsstjärnor gläds åt valresultatet".)