2024-06-23, 10:27
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Nja, man blir påverkad på så sätt att man förstärks (oftast), eller förminskas i sin uppfattning om olika frågor.
Citera
2024-06-23, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av T02

Blir du påverkad?

Tänk till nu och kom inte med svar om skjutningar, för ingen gillar dem.

Jag blir påverkad och har även påverkat.

Om du vill veta mer om varför jag avstår från diskussioner i de ämnen du nämner är det bara att gå till min posthistorik i dessa ämnen. Där kan man se tydliga exempel på hur bias står ivägen för argumentation. Man blir på Flashback kallad vänster och höger till höger och vänster på grund av bias. Jag upplever inte att det är någon skillnad på Flashback eller andra delar av internet i detta avseende.

Skönt att du inte heller gillar skjutningar. Det är ganska många som har dött och har sorg eller blir rädda och flyttar från sina hem på grund av skjutningar i Sverige, vad det nu har med påverkan på Flashback att göra.
Citera
2024-06-23, 11:37
Medlem
Jag blir nog mest påverkad av sinnesstämningen på Flashback. Ibland kommer förstås någon med argument som får mig att tänka annorlunda i någon sakfråga -ofta för att jag googlar vidare på något som har påståtts. Men mest är det sinnesstämningen. FB känns ibland som ett tillhåll för deprimerade autister som varken förstår att de är deprimerade eller autister.

Men som de flesta har jag så stark bias att min uppfattning i frågor förstärks av inlägg som passar min egen uppfattning OCH av inlägg som inte passar min redan etablerade uppfattning.

Flashback är dock det bästa öppna diskussionsforumet, och jag tror att det beror mkt på att det inte finns nån gilla-knapp. På forum där man gillar/ogillar andras inlägg uppstår snabbt gruppkänsla och socialt tryck. Och även om det "bara" är Internet så fungerar människor som människor gör, vi är känsliga för grupptryck -antingen så att vi vill vara en del av en grupp eller att vi vill markera (om än bara inför oss själva) att vi inte är en del av en grupp.
Citera
2024-06-23, 12:02
Medlem
Citat:
Med tanke på den "påverkanskampanj" som Jimmie uttryckte det påverkade valet.

Hur går det med den påverkanskampanj som sker på Flashback 24/7.

Inför EU-valet var det en omröstning här om vilket parti man skulle rösta på. SD fick 50% av dessa röster.

I själva verket blev det 13 %.

Det är lätt att bli förblindad av alla hatinlägg som skrivs här om invandring/invandrare. I slutändan visar det sig att livet utanför Flashback inte ser ut som du vill/önskar.

Blir du påverkad?

Min erfarenhet är att folk som dras mer åt vänster blir lättare provocerad. Men detta är som sagt min egna erfarenhet efter att ha medvetet provocerat båda sidorna.

Men för att besvara din fråga så blir jag inte ett dugg provocerat eller påverkad utav kommentarer på flashback, reddit eller något annat forum. Blir inte ens provocerad irl.

Blir man det så är det för man har dåligt självförtroende och är en dålig debattör.
Citera
2024-06-23, 12:07
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Oj, vad du underskattar din motståndare.

Trodde du verkligen att en omröstning på Flashback säger något om valresultatet i riksdagen? Det låter ju helt vrickat. Något som hade varit mer relevant att ta med i ditt inlägg, är SCBs partisympatiundersökning ("Om det hade varit riksdagsval idag"), som gjordes bara ett par veckor innan EU-valet, som ger SD 19.5 procent.
Nedgången på sex procent beror givetvis inte på att svenska folket blivit sex procent mindre "rasistiskt". Sannolikt är det en kombination av att SD-väljare inte orkat pallra sig iväg till vallokalen, och att en grupp väljare blivit uppskrämda av det där trollfabriks-reportaget.

Jag kan nästan garantera dig att av den femtedel som röstat på SD i riksdagsvalet, så hittar du få rasister av den sort man ofta ser på Flashback (de som använder ord som "sandneger" och "skitfolk"). De som gjort partiet stort är människor som oroar sig för vad som händer i ett samhälle som saknar gemensam kultur och värderingar.

Den typiska vänsterväljaren idag, är en person som inte tror på kultur och värderingar. Han tror inte att det goda kommer från det människor gör tillsammans (dvs kultur), utan från något sorts abstrakt "gott" som finns inne i människan. Därför ser han inget hot i främmande kulturer, och han ser inget hot i frånvaron av en gemensam kultur.

För tjugo år sedan var det ganska få som ville strypa invandringen helt, för de hade inget större problem varken med invandrare eller invandring. Det är inte inställningen till invandrare eller invandring som tagit SD till 20%, det är mängden invandrare.

Väldigt många inser att vi snart har 40% av befolkningen som betraktar sig som invandrare eller icke-svenskar. Alla vet att de skaffar fler barn än etniska svenskar. Alla förstår vartåt det barkar, om man är villig att se nyktert och icke känslomässigt på saken.

Ett samhälle utan gemensam kultur funkar asdåligt, det är bara fakta. Viljan att betala skatt sjunker, brottsligheten ökar, motsättningarna mellan grupper ökar, enklaver bildas. Den är en direkt farlig situation, som inte blir mindre farlig av att någon kommer med pekpinnar och moralkakor.
Citera
2024-06-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Läs på lite om Sossarnas historia och sluta läsa Aftonbladets lögner.
Jag vet att Herman Lundberg var sosse men sossarna tog fullständigt avstånd från nazismen från 1943 och framåt, av lätt insedda skäl.

Dessutom: På 1930-talet var Aftonbladet Sveriges allra mest nazivänliga tidning.
Citera
2024-06-23, 13:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Med tanke på den "påverkanskampanj" som Jimmie uttryckte det påverkade valet.

Hur går det med den påverkanskampanj som sker på Flashback 24/7.

Inför EU-valet var det en omröstning här om vilket parti man skulle rösta på. SD fick 50% av dessa röster.

I själva verket blev det 13 %.

Det är lätt att bli förblindad av alla hatinlägg som skrivs här om invandring/invandrare. I slutändan visar det sig att livet utanför Flashback inte ser ut som du vill/önskar.

Blir du påverkad?

Min tanke är den motsatta. Just på FB kan man se den svenska verkligheten, särskilt när det var som mest förljuget i Sverige 2014-2020. Nu har FB-känslan spritt sig i hela Sverige och FB är inte längre lika intressant. Det skrivs rena rama FB-inlägg på expressens ledarsida flera gånger i veckan.

Att SD fick 50% i någon minimal tråd saknar relevans. Det är bara 1% av FBare som skriver i de politiska trådarna. Kan vara så att bara SDare vågade rösta. Att vara SD är att vara modig.

Vad tycker TS om att SD är det parti som växt snabbast i svensk historia sedan 1800-talet? Går inte det emot alla inlägg i DN t.ex? Så det är egentligen DN som TS borde skriva om?

TS dryper helt enkelt av fördomar och saknar insikter!
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2024-06-23 kl. 13:07.
Citera
2024-06-23, 13:33
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Påverkad blir jag inte, för de åsikterna ligger så långt ifrån mina man kan komma. Men jag finner en inre njutning i att diskutera med folk som har en diametralt motsatt världsbild än min egna. Man får en förståelse för varför andra resonerar som de gör och det är utvecklande.

Men visst funkar påverkanskampanjer och trollkonton. Det är ju därför SD är så upprörda över att deras verksamhet blev exponerad på det här sättet. Det har ju hjälpt dem att växa som parti i snart 15 års tid. Nu blir det svårt att fortsätta använda desinformation och känsloladdade budskap som främsta redskap, eftersom ingen vill vara den som låter sig duperas. Ska bli intressant att se om de ändrar taktik.

Varför skulle SD ändra taktik?
SD blir knappast påverkad av förtalskanpanjen, "all reklam är bra reklam" ju!
Samtidigt som alla vet att alla partier har samma skit i sina led.

Precis som alla andra så ser svenskarna vad som händer i samhället, en del är trögfattade när dom inte inser vilken politik det är som lett till detta, andra vaknar upp bit för bit. men att ta steget är den springande punkten. Där är fortfarande halva befolkningen av svenskarna fega som faan när det gäller att visa sina åsikter för "nån kan ju ta illa vid sig" eller så glider man bara på i gamla spår, "farsan var arbetare och sosse, så då e jag de med". Plus alla gamla som inte vill byta åsikt för att sossarnas skrämselpropaganda ger dem trygghet innanför deras hems väggar. Där har vi verkligen "trollfabriker" i svensk media.

Flashbacks kommentarer tror jag inte påverkar nån att byta åsikter. Men däremot så är det nog så att man älskar att munhuggas och vissa bara ääälskar att förnedra andra som har "fel" åsikter.
Citera
2024-06-23, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tempmail2
Är man så nöjd med samhällets utveckling behöver man väl inte rösta eller diskutera politik överhuvudtaget? Eller oj, glömde det, blir ju 30-talet om sd får makten.. Känns som ointresserade alternativt sådana som tycker det går bra skiter i vilket, verkar lägga en valsedel på måfå i urnan.. De som tyckte samhällsutvecklingen var bäst var, läste jag någonstans, centerpartister..

Ja precis, det man är orolig för är att de ska göra som de gjorde då, på 30-talet, nämligen låsa dörren bakom sig med dubbla lås när de väl valts till makten så att ingen annan får komma in därefter. Det är nackdelen med demokratin, att den kan släppa in bocken som trädgårdsmästare, tyvärr. Men det är fan så mycket bättre än att ett gäng maktfullkomliga fanatiker ska sitta och tro att de vet bäst i alla lägen ända in på vem som ska tillåtas skaffa barn med vem, utan att folket har möjligheten att med jämna mellanrum rösta bort idioterna.

För mig kan det vara en anledning att då och då skriva på Flashback - att det kan påverka någon att se en annan åsikt t.ex. Och jag tycker absolut att forumet har en roll att spela med sitt förhållandevis höga tak.
Citera
2024-06-23, 13:54
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag tänker att partiet måste ändra taktik om de vill fortsätta växa. Att fortsätta sprida fejkartiklar från Samnytt om nån Mohammed som begått våldtäkt eller konspirationsteorier om att svenska myndigheter kidnappar invandrarbarn, borde ju inte funka så bra längre nu när alla vet att det bara är ett gäng tomtar som sitter på ett kontor och hittar på alltihop. Ingen vill väl vara den som "går på" desinformation. Det är ju kränkande mot ens intelligens. Men jag är inte sverigedemokrat, så jag kan bara spekulera i hur man är funtad.

Samnytt sprider ingen fejk om det du skrev här, det sker väl nästan dagligen.
DU borde tänka om hur DU ser på all information i alla media. Släng ifrån dig ditt negativa tänkande och kom in i matchen.
Citera
2024-06-23, 14:32
Medlem
godboys avatar
Jag påverkas inte nämnvärt av Flashback. Å andra sidan så är jag väldigt sällan inne på på de politiska trådarna och de trådar som bara diskuterar invandring då jag mest tycker det är samma tugg hela tiden. Detta säger jag även då jag står till höger själv och röstar just SD.

Jag har själv kallats både det ena och det andra på detta forum, men jag går faktiskt inte igång på det. Ibland kan jag ge ett syrligt svar, men ofta skiter jag i det.

Det finns många bra underforum på på Flashback; som Fordon, Data, Arbetsliv, Försvunna personer m fl. Det jag gillar med Flashback är att man kan diskutera i princip helt fritt, man kan glömma PK trams.
Citera
2024-06-23, 14:35
Medlem
Påverkas i positiv riktning till att hata muslimer och inser här ocencurerat hur pass sjuk ideologi dessa avarter till pediofilprofetetälskande stört inavlat folkslag avgudadyrkar. Får här lära mig hur totalt icke-önskvärda i Europa de är - eller någonsin kommer att vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in