Citat:
Ursprungligen postat av
T02
Svår fråga faktiskt. Varför kan man inte stå för sin åsikt?
Jag tycker Flashback är jättebra just för att man kan få uttrycka sina åsikter anonymt. Man kan (så länge man följer dess regelverk) få tycka i princip vad som helst. Det är en stor frihet, rentav ett privilegium.
I verkliga livet fungerar det inte. Vissa åsikter är mer accepterade än andra. Särskilt Sd och personer som instämmer med deras åsikter har fått erfara det. För ca 10 år sedan var folk "rasister" om de uttryckte sig kritiskt till (vad de upplevde som) en jättehög invandring. Personer som engagerat sig fackligt blev uteslutna när det blev känt att de sympatiserade med Sd.
Eftersom Sd är ett rätt stort parti känner jag flera som sympatiserar med Sd. De är högutbildade personer, akademiker, allmänbildade, har rätt så välavlönade jobb. De är långt ifrån nidbilden som sprids av Sd. Men skulle de t ex bli intervjuade av en tv-reporter så skulle så gott som alla säkerligen svara något diplomatiskt. Det är liksom fortfarande helt ok att uttrycka sig mot Sd, "rasism" osv, samtidigt som många upplever det som närmast tabu att öppet uttrycka sympati för Sd.
--
Jag har ingen koll på vad här på Flashback som är trollkonton, eller hur man i så fall definierar det. Det jag tror är att många helt enkelt tycker som Sd, och finner Flashback som en rätt "ofarlig" plats att kunna uttrycka sina åsikter på.
Sen tycker jag det är skumt med t ex Aftonbladets omröstning efter EU-valet, kring vilket parti som gjorde bäst ifrån sig. Först låg Sd nog inte ens etta, när massor av personer hade röstat. Sen ökade de plötsligt till typ 63 procent. Det verkar orealistiskt. Så i det fallet verkar någon/några kanske gjort något "fult" för att påverka omröstningens utfall.
Själv påverkas jag inte så mycket av Flashback. De personer jag nämnde ovan, som uttryckt att de gillar Sd, tillbringar ringa eller liten tid på Flashback.
Jag tror det är så enkelt att folk inser att Sverige på för kort tid tog emot för många invandrare från länder väldigt som är väldigt annorlunda än Sverige. T o m M, S m fl har ju insett det. I det fallet hade Sd bevisligen rätt redan från början.
--
Slutligen kan jag uppleva att det här på Flashback finns många rena rasister, nazister, judehatare osv. De kopplar jag inte till Sd. De personerna ogillar väl snarare Sd, tycker att Sd har blivit "för mesiga" osv.