2024-06-23, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
jag har egentligen bara läst en artikel.
Så jag kan eventuellt ha fel.

https://www.dn.se/sverige/darfor-backade-sverigedemokraterna-i-eu-valet/

Fast det står inte att fler SDare stannade hemma, det står ju bara att färre gick och röstade på SD.
Valu kollade inte vad personerna hade röstat på tidigare så det kan ha varit så att alla som röstade för SD förra valet gick och röstade i år men fler röstade på andra partier.

SD backade en del där jag bor också, men lokalt var de de enda som satsade på valet. De hade affischer uppe, valstuga på torget, folk som stod och delade ut information vid butikerna och liknande.
Inget annat parti gjorde något av detta. Ändå backade SD 2% här. Enda som backade mer var KD.
Citera
2024-06-23, 01:31
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Med tanke på den "påverkanskampanj" som Jimmie uttryckte det påverkade valet.

Hur går det med den påverkanskampanj som sker på Flashback 24/7.

Inför EU-valet var det en omröstning här om vilket parti man skulle rösta på. SD fick 50% av dessa röster.

I själva verket blev det 13 %.

Det är lätt att bli förblindad av alla hatinlägg som skrivs här om invandring/invandrare. I slutändan visar det sig att livet utanför Flashback inte ser ut som du vill/önskar.

Blir du påverkad?

Tänk till nu och kom inte med svar om skjutningar, för ingen gillar dem.
Allt du ser påverkar dig.

Jag hade inte haft på mig vita byxor om Aftonbladet uppmanade folk att slå folk med vita byxor.
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Nej, det är bara högerspöken som låter sig påverkas av dylikt.
Swede much?
Citera
2024-06-23, 01:41
Bannlyst
Citat:
Med tanke på den "påverkanskampanj" som Jimmie uttryckte det påverkade valet.

Hur går det med den påverkanskampanj som sker på Flashback 24/7.

Inför EU-valet var det en omröstning här om vilket parti man skulle rösta på. SD fick 50% av dessa röster.

I själva verket blev det 13 %.

Det är lätt att bli förblindad av alla hatinlägg som skrivs här om invandring/invandrare. I slutändan visar det sig att livet utanför Flashback inte ser ut som du vill/önskar.

Blir du påverkad?

Tänk till nu och kom inte med svar om skjutningar, för ingen gillar dem.
Påverkas nästan aldrig. Jag påverkas i princip inte av någon media numera ännu mindre annonyma konton på nätet
Citera
2024-06-23, 02:20
Medlem
Citat:
Svår fråga faktiskt. Varför kan man inte stå för sin åsikt?

Jag tycker Flashback är jättebra just för att man kan få uttrycka sina åsikter anonymt. Man kan (så länge man följer dess regelverk) få tycka i princip vad som helst. Det är en stor frihet, rentav ett privilegium.

I verkliga livet fungerar det inte. Vissa åsikter är mer accepterade än andra. Särskilt Sd och personer som instämmer med deras åsikter har fått erfara det. För ca 10 år sedan var folk "rasister" om de uttryckte sig kritiskt till (vad de upplevde som) en jättehög invandring. Personer som engagerat sig fackligt blev uteslutna när det blev känt att de sympatiserade med Sd.

Eftersom Sd är ett rätt stort parti känner jag flera som sympatiserar med Sd. De är högutbildade personer, akademiker, allmänbildade, har rätt så välavlönade jobb. De är långt ifrån nidbilden som sprids av Sd. Men skulle de t ex bli intervjuade av en tv-reporter så skulle så gott som alla säkerligen svara något diplomatiskt. Det är liksom fortfarande helt ok att uttrycka sig mot Sd, "rasism" osv, samtidigt som många upplever det som närmast tabu att öppet uttrycka sympati för Sd.

--

Jag har ingen koll på vad här på Flashback som är trollkonton, eller hur man i så fall definierar det. Det jag tror är att många helt enkelt tycker som Sd, och finner Flashback som en rätt "ofarlig" plats att kunna uttrycka sina åsikter på.

Sen tycker jag det är skumt med t ex Aftonbladets omröstning efter EU-valet, kring vilket parti som gjorde bäst ifrån sig. Först låg Sd nog inte ens etta, när massor av personer hade röstat. Sen ökade de plötsligt till typ 63 procent. Det verkar orealistiskt. Så i det fallet verkar någon/några kanske gjort något "fult" för att påverka omröstningens utfall.

Själv påverkas jag inte så mycket av Flashback. De personer jag nämnde ovan, som uttryckt att de gillar Sd, tillbringar ringa eller liten tid på Flashback.

Jag tror det är så enkelt att folk inser att Sverige på för kort tid tog emot för många invandrare från länder väldigt som är väldigt annorlunda än Sverige. T o m M, S m fl har ju insett det. I det fallet hade Sd bevisligen rätt redan från början.

--

Slutligen kan jag uppleva att det här på Flashback finns många rena rasister, nazister, judehatare osv. De kopplar jag inte till Sd. De personerna ogillar väl snarare Sd, tycker att Sd har blivit "för mesiga" osv.
Citera
2024-06-23, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det är allmänt känt att sverigedemokrater, AfS:are, nynazister och extremvänstern är överrepresenterade på Flashback i politikdelen. Eller, ja, för de flesta, TS verkar ju inte ha känt till det. Varför skulle sossar ha samma behov att lufta sina uppfattningar här, när de redan görs av nästan hela gammelmedia som om de vore objektiva sanningar?

Samtidigt är det väl rätt naturligt att folk gör just det på ett anonymt forum istället för på sin fejsboksida?

Ja, det har du rätt i. Och så brukar folk skriva på forum eller på insändarsidor etc just när de är förbannade, frustrerade, ledsna, oroliga, bedragna, lurade, sårade, ensamma mm men när allt i livet flyter på och man är hyfsat harmonisk, om än inte ständigt lycklig, är behovet av att skriva av sig minimalt. Vi får alldeles för sällan vara med när allt plötsligt löser sig och livet leker igen, vi här på Flashback. När lilla fröken Dysterkvist möter herr Misogyn och ljuv musik uppstår och sjunde himlar besöks, varpå bägge lägger till ett fd. framför sina namn. Då glömmer de oss kvar här i mörkret!
Citera
2024-06-23, 02:36
Medlem
Litet tillägg till mitt inlägg nyss, som tangerar ämnet.

Sverige har verkligen svängt de senaste åren vad gäller vad som är "rätt" att tycka.
Det är inte länge sedan alla sa "neger", utan att nödvändigtvis mena något illa med det. Homosexualitet sågs länge som en "sjukdom". Kvinnor hade inte alls samma rättigheter som män. Vi har haft häxprocesserna, där massor av kvinnor beskylldes för att vara häxor och avrättades pga det.

Nu idag tror många att vi är jätteupplysta och så duktiga som "tänker rätt". Det trodde nog även våra föregångare. Och om 10, 20, 30 eller 50 år kanske framtidens svenskar ser på oss som rätt så oupplysta.

Exempelvis är det idag tabu att vara mot abort. Ve den politiker som uttrycker en sådan åsikt. Nä sådana åsikter får man minsann inte ha i riksdagen! Samtidigt ser många andra länder, en del tämligen upplysta länder, helt annorlunda på abortfrågan.

Det är liksom majoritetens åsikter som tillåts råda. Det "politiskt korrekta". Ve den som går emot det. Jag tror det även kallas för "åsiktskorridor"?

Om typ 10 % av svenskarna är "abortmotståndare" så borde kanske 10 % av riksdagsledamöterna vara det. Alla borde inte behöva tycka som majoriteten vad gäller vissa laddade ämnen. Men i dagens samhälle fungerar det inte så.

Edit: Wikipedia om "åsiktskorridor":
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85siktskorridor
Senast redigerad av beitos 2024-06-23 kl. 02:38.
Citera
2024-06-23, 06:01
Medlem
Alla påverkas av allt de ser eller hör. Mer eller mindre. Även om man inte märker det. Därför det finns reklam överallt. Folk påverkas och det lönar sig.
Citera
2024-06-23, 06:05
Medlem
Citat:
Svår fråga faktiskt. Varför kan man inte stå för sin åsikt?
För att kommunister aldrig gillat/accepterat fri åsiktsbildning? Varför ska vi ha valhemlighet överhuvudtaget med din efterblivna logik? Kan väl ha öppna patientjournaler också?
Citera
2024-06-23, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Ja, det har du rätt i. Och så brukar folk skriva på forum eller på insändarsidor etc just när de är förbannade, frustrerade, ledsna, oroliga, bedragna, lurade, sårade, ensamma mm men när allt i livet flyter på och man är hyfsat harmonisk, om än inte ständigt lycklig, är behovet av att skriva av sig minimalt. Vi får alldeles för sällan vara med när allt plötsligt löser sig och livet leker igen, vi här på Flashback. När lilla fröken Dysterkvist möter herr Misogyn och ljuv musik uppstår och sjunde himlar besöks, varpå bägge lägger till ett fd. framför sina namn. Då glömmer de oss kvar här i mörkret!
Är man så nöjd med samhällets utveckling behöver man väl inte rösta eller diskutera politik överhuvudtaget? Eller oj, glömde det, blir ju 30-talet om sd får makten.. Känns som ointresserade alternativt sådana som tycker det går bra skiter i vilket, verkar lägga en valsedel på måfå i urnan.. De som tyckte samhällsutvecklingen var bäst var, läste jag någonstans, centerpartister..
Citera
2024-06-23, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvinda
Ja... måste ta långa pauser för att komma tillbaka till verkligheten och normala värderingar och djup.
Är kvinna som närmare mig 35, och efter att ha läst lite trådar här så känns det som om jag lika gärna kan hoppa från ett stup nu 🤪
Så sjukt ytligt. Men då och då dyker det upp fina djupa trådar.
Familjeliv är ju mycket otrevligare. Fan vad de hoppar på varandra, så fort någon tänker utanför boxen ska hon in, in, in.
Citera
2024-06-23, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Oavsett om vi vill eller inte påverkar allt oss på något sätt. Våra hjärnor tar in all info och filtrerar det genom det vi tycker och tänker.

Jag började skriva aktivt här för några månader sedan för att jag var nyfiken på om det verkligen var så hatfullt som det skrevs eller om det bara var troll och barn som ville vara edgy och få ur sig att säga "neger" elelr andra hatord utan konsekvenser.

Jag har haft diskussioner med bra och sämre individer. Alla dessa har påverkat mig på något sätt.

har det ändrat min världsbild? Politiska åsikt? Nej.

Har jag blivit rättad när jag haft fel och tagit till mig? Ja.

De som inte kan ändra åsikt när ny fakta presenteras bara för att det går emot det de tänker om världen är sådana som tyvärr håller oss tillbaka i samhället och även där hat gror. Om man har en bild av en viss grupp (homosexuella, svarta, hipsters, vita, etc) som man förankrar och inte låter vara dynamisk kommer det alltid leda till en att man dras till en bubbla. På Flashback är det just SD's (och AfS) invandrarkritiska åsikter som är den största bubblan men det finns även andra. Antifeminism är väl näst störst gissar jag, följt av "vänsterhat" samt allt som hör till liberala tankar (miljö, veganism, etc). Ju längre bort från den klassiska synen på manligt och "renrasigt" helt enkelt.

Det är iaf den bild jag fått av Flashback och även det jag upplevt men för att återigen upprepa: Ja vi påverkas alla men nej det har inte så stor påverkan på mig personligen att jag skulle ändra grundläggande värderingar som tolerans eller respekt mot andra.
Att vara tolerant mot det intoleranta är inte något hedervärt. Men är ju problemet med er dogm, det är som att ni ersatt religionen med "mänskliga rättigheter" och annat ni ser som heligt. Då går det uppenbarligen försvara vilka galenskaper som helst (massinvandring, islam, importerat bidragsfusk osv).
Citera
2024-06-23, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det kallas för bias.

Alla möjliga knäppgökar samlas här och när ett tiotal nassar hittar likasinnade här tror det att de kan extrapolera det utanför forumet. Det kan de inte eftersom de är gravt överrepresenterade här.

Bias, glöm inte det ordet!
Vad smidigt att avskriva folk som knäppgökar och nassar.. måste vara skönt att beskåda världen från sina höga hästar. De flesta ideologier (nazism som kommunism och islamism) har ju sina poänger, annars hade de inte blivit så inflytelserika som de blivit. Beroende på ens egna uppväxt, samhällsklass, etniska grupp eller vad det nu må vara. Ja, du påvisar alldeles tydligt vad bias är, tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in