• 5
  • 6
2024-06-23, 14:38
Medlem
Drogtester är bra, fler och fler företag drogtestar sin personal. Dock för sällan tror jag eftersom det mest handlar om 1 gång per år eller vart tredje år eller vid nyanställning.

Men kan förstå det är inte så lätt få till en ordentlig drogtestning överallt.

Det jag inte kan förstå är att man inte drogtestar de folkvalda regelbundet. Här borde en drogtestrutin vara på plats och de ska drogtestas regelbundet och även oanmälda drogtester. Man ska givetvis undersöka toaletter och andra utrymmen ifall där finns spår efter droger. Speciellt de som bara personal och folkvalda har tillgång till.

Droger ska inte förekomma överhuvudtaget bland folk som bär tungt ansvar för samhällets väl och ve utan de ska kickas ut.
Citera
2024-06-23, 23:13
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det intressanta är att precis alla jag talat med som argumenterat att den å den röker bara ibland och han sköter jobb, å han har familj, å han är framgångsrik etc etc.

Jag kontrar alltid då att om hen inte slutar så kommer det med tiden att skita sig. Svar brukar då bli... nääää, det kommer gå bra för honom.

Det går 1.. 2 år och så har det skitit sig för alla dessa. Jag påpekar då att jag hade rätt. Detta har upprepat sig flera gånger för mig i olika bekantskaper.

Det du säger fungerar inte i längden.

Av någon anledning så fungerar det att människor tar en starköl till maten på lördagen och vissa helger så bjuder man över en god vän på en whiskey. Dessa människor kan vara fullt fungerande under ett helt liv och leva på det här viset utan någon negativ effekt.

Slutsats: Knarket måste bort.

Du är medveten om att frekvensen "problematiska brukare" när det gäller cannabis är typ 5 procent va...?

Jag tror ärligt talat att du har blandat ihop cannabis med någon helt annan drog. Alkohol är en av dom mest problematiska drogerna som finns. Uppe där i toppen tillsammans med heroin och crack. Cannabis hittar du på helt andra änden av "farlighetsskalan".

Och det är ju skitsamma. Det finns ingen anledning att se någon form av drogbruk som kriminellt. Ingen.
Citera
2024-06-25, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Varför skall vanliga knegare drogtestas slumpmässigt, medans politiker inte slumpmässigt testas? Motiveringen är enkel, skall politiker sköta sitt jobb drogpåverkade? Samt, blir de inte en säkerhetsrisk när deras missbruk kan öppna upp dem till utpressning?

Varför inte bara legalisera och sluta behandla det som att det är så farligt?
Citera
2024-06-25, 07:14
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
På en skala mellan 1 och 10, hur tråkigt är ditt liv egentligen. Hur orkar du ens fortsätta, ärligt talat. Du är värdelös.

Nä det är ju du som är en oerhört fjantig liten hypokondriker. Ganska värdelös eller hur! Måste vara tråkigt liv att springa till hälsocentralen överallt hela tiden. För jolliga ynkliga saker.
Citera
2024-06-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Varför inte bara legalisera och sluta behandla det som att det är så farligt?
En sak som skulle främja en legalisering är om politiker och eliten börjar bli rutinmässigt drogtestade.
Så fort de inser att de kommer bli tagna på test och åka dit så kommer de ha en annan syn på det.
Citera
2024-06-25, 12:27
Medlem
inkognytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
En sak som skulle främja en legalisering är om politiker och eliten börjar bli rutinmässigt drogtestade.
Så fort de inser att de kommer bli tagna på test och åka dit så kommer de ha en annan syn på det.

Om den narkotikapolitik vi har i nuläget ska vara trovärdig borde politiker i maktposition vara föredömen och tillåta att drogtesta sig slumpmässigt. Att drogtesta eliten är svårare att genomföra. Elit är ett diffust begrepp som är upp till betraktaren.
De som däremot bör testas regelbundet är poliser i tjänst oavsett grad och vad de sysslar med. Lägg till ett grundligt drogtest varje gång de blir föremål för utredning.
Polisfackets tidning publicerade 2020 en artikel om drogtest vid antagningsprov med fakta som förmodligen gäller fortfarande. https://polistidningen.se/2020/04/in...gens-drogtest/
Citera
2024-07-19, 02:57
Medlem
Mindecembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Producenter, importörer, distributörer och konsumenter. Frågan är ju vem som egentligen är problemet i ekvationen? Med nuvarande politik kommer rättsväsendet i huvudsak åt en del distributörer och konsumenter. Kanske är det dags att slå till mot Latinamerika? Trump vill väl invadera Mexiko? Kanske hade det varit en bra lösning för att komma åt roten av ondskan.
Att trump invaderar mexiko påverkar inte situationen i sverige alls.
Citera
2024-07-20, 14:09
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindecember
Att trump invaderar mexiko påverkar inte situationen i sverige alls.

Kanske - kanske inte. Det kan vara värt att prova i alla fall.
Citera
2024-08-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo jag mår toppen, jag knarkar inte.

När man får stopp på knarkandet så kommer det här bara vara en struntsumma jämfört med det man sparar in på all sjukvård, polis, rättsväsende samt mänskligt lidande.

Givetvis så måste fler åtgärder till. Det kommer kosta stora pengar och jag är beredd att bekosta det ur min egna ficka via skatten. Låt oss lägga en rejäl plan och starta krig mot knarket. Lägg planen på tio år och låt oss då höja skatten med fem procentenheter under dessa tio åren. Dessa extra pengar plus de som redan går till kriget mot knarket skulle nog räcka en lång väg.

Jag är beredd att tillsammans med alla andra lägga dessa pengar för att ge alla en chans att må så psykiskt bra som jag gör.

Problemet är att man aldrig kommer lyckas få stopp på knarkandet. Inte ens inne på våra fängelseanstalter har man lyckats med detta så är bara önsketänk att tro att det skulle gå att göra ute i hela samhället. Sverige har en allt för lång kuststräcka med massor av småhamnar för att man ska kunna stoppa införseln utan att slösa fullständigt enorma mängder skattemedel. Detta i kombination med att människor vill knarka oavsett vad hjärntvättade politiker/medborgare tycker om det är inga goda förutsättningar för att få stopp på knarkandet helt enkelt. Isf tycker jag vi borde ha en ny ruta man kan kryssa i på deklarationen nåt i stil med "ja jag vill betala extra skatt för att finansera det sedan länge förlorade drogkriget" så kan ni som vill slösa era pengar göra det bäst ni vill och låta bli att slösa andras stålar på dumheter.
Citera
2024-08-13, 11:33
Medlem
Svårt att se sanningen i vitögat.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem