2024-06-15, 10:58
Medlem
Jävla kommunism, lägg ner. Vem ska betala?
Citera
2024-06-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanklassen
Jag har skaffat mig ett kontorsjobb, så jag är nöjd.
Att du nämner säljare säger en del om dig. Finns en särskild plats i helvetet för sådana. Om en vara inte säljer sig själv, är det en dålig vara.
Men kul att du fakturerar, och nämner alla sätt du myglar på. En annan har inte ens med sin telefon till jobbet. Roligare att faktiskt arbeta och bidra.

Nu är inte säljare en grupp jag brinner för; men du fattar att varenda jävla pinal nu har hemma har kommit ut på marknaden/hem till dig via försäljare?
Citera
2024-06-15, 11:00
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du glömde en väsentlig detalj. Hur ska vi kompensera för den arbetstid som försvinner? Var ska vi hitta 25% fler som ska kompensera detta?
Inga problem, finns massor i MENA och Afrika som vill komma hit. Vilket kanske är en baktanke.
Citera
2024-06-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Det kan ju finansieras med högre skatter för de rikaste. De kanske får nöja sig med att ha en motorbåt värd 2 miljoner kr istället för två likadana motorbåtar eller en lyxbil istället för två lyxbilar. Hur ska de klara sig???
Så du menar att staten ska finansiera privatägda företag? Hur mycket tror du att dessa skulle kunna betala extra i skatt? Beräkningar säger att det skulle kosta minst 70 miljarder i extra kostnader, om du sen räknar på skattebortfallet blir det ännu mer att kompensera. Vi har 39 dollar miljardärer i Sverige. Hur skulle dessa kunna kompensera för detta bortfall?
Sen har du inte besvarat frågan hur ska vi kompensera med ny arbetskraft? Vi behöver alltså ha ytterligare 25 % fler i arbete vi har en arbetslöshet på cirka 8% varav ett antal procentenheter inte kan arbeta
Citera
2024-06-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Inga problem, finns massor i MENA och Afrika som vill komma hit. Vilket kanske är en baktanke.
Gick ju bra under 2015 att ta hit en hög med analfabeter 🙂
Citera
2024-06-15, 11:05
Medlem
Citat:
Det kan ju finansieras med högre skatter för de rikaste. De kanske får nöja sig med att ha en motorbåt värd 2 miljoner kr istället för två likadana motorbåtar eller en lyxbil istället för två lyxbilar. Hur ska de klara sig???

Här vet man hur saker funkar ser jag. ”De rika”, de som omsätter större summor, är här så länge det är värt mödan. Slappa på en fet höjning av skatten för de som göder botten, och de flyttar sin verksamhet till grannländer.
Citera
2024-06-15, 11:05
Citat:
Sverigedemokraterna säger sig stå på arbetarnas sida men de säger blankt nej till 30 timmars arbetsvecka. Alla riktiga arbetare skulle vara väldigt glada med 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön. SD säger en sak och gör en annan. Jag kommer rösta på vänsterpartiet nästa riksdagsval enbart för att de vill införa 30 timmars arbetsvecka. Jag förstår inte vad Jimmie Åkesson tänker med.

Att vilja ha 30timmars arbetsvecka är knappast att vara på arbetarnas sida. Det är för de svaga.

Hur fan tror du arbetslivet, produktion och utveckling fungerar egentligen?!

Arbetsmiljölagar, fack och annat sosseskit har snarare förstört arbetsmarknaden. Varför ska samhället vara anpassat för de svaga?

Tänk om alla fick arbeta precis hur mycket de ville och fick lön efter prestation och resultat. Nej nu måste alla som vill producera och skapa saker anställa slöfockar som dels inte vill arbeta och dels gå hem efter 6 timmar.
Citera
2024-06-15, 11:06
Medlem
Citat:
Högern sa likadant om 40 timmars arbetsvecka innan det infördes. Det var populism osv. Nu försvarar högern 40 timmar med näbbar och klor. Tänk vad tiderna förändras!
Vi är heller inte ekonomiskt läge att leda utvecklingen längre.
Sverige är kraftigt belånat. Vi är i ett skört läge. Till och med EU kallar Sveriges ekonomi som farlig
Ska vi då börja experimentera med utsätta oss för 30h arbetsvecka. Nej
De som vill arbeta mindre kan väl gå ned i tid!!!!

Men det vill dom inte ,för de vill inte gå ned i lön. Det ska någon annan betala, som alltid från vänsterhåll
Citera
2024-06-15, 11:06
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du glömde en väsentlig detalj. Hur ska vi kompensera för den arbetstid som försvinner? Var ska vi hitta 25% fler som ska kompensera detta?

AI tar över betydligt fler jobb än 25% så det är inget problem.
Citera
2024-06-15, 11:11
Bannlyst
Citat:
Högern sa likadant om 40 timmars arbetsvecka; det gynnar inte arbetare osv. Tänk vad bra att sossarna och vänstern införde 40 timmars arbetsvecka på 70-talet som högern nu gör allt för att vi ska ha kvar.

Sossarna har gjort en del för arbetaklassen. V har inte gjort ett skit för arbetarklassen, det är bara kriminell dräggt som bli V politiker. 30 timmars arbetsvecka är vansinne. Folk måste jobbar mer och inte mindre.
Citera
2024-06-15, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skurkman
Hantverkare, chaffisar osv. (SDs kärnväljare) är helt beroende av ohyggliga mängder övertid för att finansiera sina trädäck, Dodge RAMs och vattenskotrar. I brist på några som helst andra egenskaper att skapa sin identitet kring än sin yrkesroll blir tanken på fritid allt för skrämmande. Det är bara Let's dance på tv så många gånger i veckan. Vad ska man göra sen?

Ja men om dom vill arbeta mycket så är det väl bra. Det gynnar dom själva och det gynnar även samhället i stort. Hur fan kan du få detta till ngt negativt?

Gå ned i tid själv. Ingen hindrar dig.

Det handlar heller inte om ekonomiska aspekter.

Har varit i diskussion med flera läkare jag känner. De menar att generellt är tyska läkare mycket duktiga.
De anför att främsta anledningen till detta att de i ålder 25-40 i princip närapå jobbar upp mot 60h vecka, mot i Sverige 40h. Detta skapar en mycket bra kunskap och erfarenhetsgrund
Ska vi gå ned på 30h. Nä.

Kan inte ni bara växa upp på vänsterkanten.

Visst, fortsätt ni att tro på kollektiv och maoistisk bondelära. Rök er joints och spela på gitarren. Men, de flesta växer i från sådant senast vid 25 års ålder, men några av er stannar kvar i stadiet.
Er rättighet men kräv inte att vi ska försörja er.

Känner ni er inte omanliga som inte kan få fram mat på bordet?
Senast redigerad av jonte400 2024-06-15 kl. 11:18.
Citera
2024-06-15, 11:15
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Sverigedemokraterna säger sig stå på arbetarnas sida men de säger blankt nej till 30 timmars arbetsvecka. Alla riktiga arbetare skulle vara väldigt glada med 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön. SD säger en sak och gör en annan. Jag kommer rösta på vänsterpartiet nästa riksdagsval enbart för att de vill införa 30 timmars arbetsvecka. Jag förstår inte vad Jimmie Åkesson tänker med.

Det är fullt möjligt att göra detta för vanliga arbetare inom produktiv sektor. Det finns för övrigt utrymme för att minska den produktiva gruppens arbetstid ytterligare.
Den sk "skattefridagen" infaller i år den 17 juli.

Om vi skattebefriar alla människor som arbetar inom produktiv sektor i Sverige så kan vi lätt minska deras arbetstid till mindre än 18 timmar per vecka utan att dessa kategorier behöver minska sin levnadsstandard.

Så absolut gör omgående Sverige till ett lågskatteland (<10%)och möjliggör därmed att människor kan jobba mycket, mycket mindre och därmed få mer tid för att ta hand om familjen, hus och hem och en mängd andra trevliga saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in