2024-06-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Jag vet att detta inte är en klagotråd, trots att det enda du gör är att klaga, men...

Vem/vilka av följande sex har du skickat ett PM till?

*admin
*admin5
*admin6
*admin7
*grottfisk
*zzpac

Du hittar dom längst ner på denna sida. https://www.flashback.org/moderatorer

Du förstår. Jag är inte en admin, jag har ingen makt över forumets regler. Vilket du inte heller har och vilket du verkar gnälla över.
Du svarade inte på min fråga vilket bekräftar att du inte förstår varför regel 1.02 finns på forat.

EDIT: Sedan kan det absolut vara så att jag är ute i ogjort väder (det var på grund av den osäkerheten jag startade den här tråden) men det gör ju inte att ditt svammel i tråden blir intelligent på något sätt.

Det är mest av allt koleriskt, bara.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-06-13 kl. 22:32.
Citera
2024-06-13, 23:39
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Du svarade inte på min fråga vilket bekräftar att du inte förstår varför regel 1.02 finns på forat.

EDIT: Sedan kan det absolut vara så att jag är ute i ogjort väder (det var på grund av den osäkerheten jag startade den här tråden) men det gör ju inte att ditt svammel i tråden blir intelligent på något sätt.

Det är mest av allt koleriskt, bara.

Om du nu var osäker, varför har du inte PM:at en av de sex admins jag nyss raddade upp?

Du väljer dig att vända dig till vanliga medlemmar som har NOLL inflytande över 1.02.
Du svamlar en massa om SR och att du ska skriva till deras "jurister".
Du inser inte att du har citerat just EN hel artikel, trots att du skriver att du har gjort det.

Och så pladdrar du om att svamla och intelligens...

Varför la dom ner mentalsjukhusen.... det är för mig totalt obegripligt.

Nu vänder jag blad.
Citera
2024-06-13, 23:54
Medlem
Citat:
Om du nu var osäker, varför har du inte PM:at en av de sex admins jag nyss raddade upp?

Du väljer dig att vända dig till vanliga medlemmar som har NOLL inflytande över 1.02.
Du svamlar en massa om SR och att du ska skriva till deras "jurister".
Du inser inte att du har citerat just EN hel artikel, trots att du skriver att du har gjort det.

Och så pladdrar du om att svamla och intelligens...

Varför la dom ner mentalsjukhusen.... det är för mig totalt obegripligt.

Nu vänder jag blad.
Du har fortfarande inte svarat på min fråga.

Trots allt är det ju flera vanliga användare som intresserat sig för frågan. Bland dem just du utan att ha minsta förståelse för problematiken.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-06-13 kl. 23:57.
Citera
2024-06-14, 00:01
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Du har fortfarande inte svarat på min fråga.

Trots allt är det ju flera vanliga användare som intresserat sig för frågan. Bland dem just du utan att ha minsta förståelse för problematiken.

Vad ska jag ha förståelse för?
Att Flashback är en diktatur och att du gråter ut i en tråd kring att du inte får bryta mot deras regler?
Att du jiddrat om att du minsann ska kontakta SRs jurister så du kan få underlag som gör att du bestrida de regler som Flashbackdiktaturen satt upp?

Om du inte orkar stå ut med att Flashback är en diktatur styrd av de sex admins som finns och vars makt de delvis delegerat till de ca 100 admins som finns...

Logga ut härifrån och logga in på familjeliv.
Citera
2024-06-14, 00:04
Medlem
Citat:
Vad ska jag ha förståelse för?
Att Flashback är en diktatur och att du gråter ut i en tråd kring att du inte får bryta mot deras regler?
Att du jiddrat om att du minsann ska kontakta SRs jurister så du kan få underlag som gör att du bestrida de regler som Flashbackdiktaturen satt upp?

Om du inte orkar stå ut med att Flashback är en diktatur styrd av de sex admins som finns och vars makt de delvis delegerat till de ca 100 admins som finns...

Logga ut härifrån och logga in på familjeliv.
Nej jag gråter inte var får du det ifrån? Du verkar litet förvirrad. Du skulle nog må bäst på ett mentalsjukhus.

Du har fortfarande inte svarat på varför regeln 1.02 finns här på forat.
Citera
2024-06-14, 00:04
Medlem
Eponumoss avatar
Om artikeln är i form av ett ljudklipp och till detta klipp finns det en skriven ingress så får man givetvis citera hela denna ingress och det bryter självklart inte mot 1.02.
Citera
2024-06-14, 00:08
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Om artikeln är i form av ett ljudklipp och till detta klipp finns det en skriven ingress så får man givetvis citera hela denna ingress och det bryter självklart inte mot 1.02.

Nej det var inte en ingress... har du läst tråden innan du skrev?

Jag nypostar för att vara snäll.

"SR kortar nyhetstexterna på sajten – rejält
Det ska bli färre bokstäver och mer ljud när Sveriges Radio nu drastiskt kortar sina nyhetstexter i digitala kanaler. Nytt standardformat är tre meningar i punktform."https://www.journalisten.se/nyheter/sr-kortar-nyhetstexterna-pa-sajten-rejalt/

Dessutom har TS själv erkänt att hen hade citerat HELA artikeln.

Oavsett ljudklipp så är det artikeln, dvs texten som hon har citerat.
Citera
2024-06-14, 08:31
Moderator
Maviels avatar
Trådstartaren är pollad för 1,02 och omröstningen är inte avslutad än. Således har det inte än blivit en påföljd. Det är jag som startat omröstningen och haft PM konversation med den berörde. Jag har tagit med mig invändningarna som trådstartaren tar upp här och delgett dem till omröstningen.

Vill påpeka att det inte alls handlade om en kort ingress utan en längre artikel som delgavs helt i sin helhet. Användaren bidrar dessutom inte med egen text alls utan kopierar enbart in artikeln med länk till källa.

Det är ju inte SR som styr över vad som utgör 1,02 här på forumet utan vårt eget regelverk. Även om SR vid kontakt skulle uppge att de är ok med det så citeras det från många olika externa källor och Flashback behöver ju ha ett regelverk som säkerställer att vi inte bryter mot upphovsrätten mot någon. Inlägget blev rapporterat av andra användare och jag tycker nog inte att man kan säga att trådstartaren citerat enligt god sed. Det är meningen att man i sina inlägg ska skriva egen text och använda sig av kortare citat.

Ur regelförtydligandet:

Citat:
Citat av upphovsrättsskyddade texter är tillåtna om de görs i överensstämmelse med god sed. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Vid citat ska källa anges.
Senast redigerad av Maviel 2024-06-14 kl. 09:21.
Citera
2024-06-14, 09:09
Moderator
Maviels avatar
Jag uppfattar trots allt detta som en klagomålstråd - och för att den ska få fortgå kopierar jag in PM konversationen vi haft.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ämne: Rattfyllo dödar häst och skadar 80-åring svårt. Äger 78 bilar
Citat:
En idiot skadar allvarligt en 80-åring och polisen underlåter att beslagta bilen!

Det här borde räknas som mordförsök anser jag och de inblandade utredningsmännen borde åtalas för tjänstefel och avskedas från sin tjänst som polismän. Vad tycker ni?

Tack!

https://sverigesradio.se/artikel/bengt-80-allvarligt-skadad-av-rattfyllerist-som-ager-78-skrotbilar

Regel: 1.02 - Upphovsrättsskyddat material

Moderatorerna kommer rösta om huruvida inlägget bryter mot forumets regler, och om så är fallet kan påföljden bli varning, avstängning eller bannlysning. I fall där det är helt uppenbart vilken åtgärd som är tillämplig kan åtgärden verkställas mycket kort tid efter upplagd omröstning.
Jag förstår hur du menar, däremot tog jag detta i beaktande när jag postade. Det här är ju bara en del av artikeln eftersom den i huvudsak består av ljudmaterial.

Jag tar med mig din invändning till omröstningen.

MVH

Maviel
Citera
2024-06-14, 09:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Du menar att man inte får citera någonting?

Inte ens ingressen till en artikel i en webbtidning?

Det har jag aldrig påstått. Obegripligt att du kan få det till det.
Citera
2024-06-14, 09:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ja men varför är det beivrat att sprida upphovskyddat material i forat? Har du fattat det?

Och nej, jag citerade inte hela inlägget. Hade jag skrivit ut det verbatim och postat det hade det ju varit solklart men det gjorde jag inte.

Det jag citerade var bara en liten del av innehållet i inslaget.

Nu påstår jag inte att jag hamnar inom "god sed" men det du skriver bevisar ju inget. Det är ju bara din privata bedömning.

Jo, du citerade hela artikeln.
Citera
2024-06-14, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det har jag aldrig påstått. Obegripligt att du kan få det till det.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, du citerade hela artikeln.
Jag vill börja med att skriva att det är fullt möjligt att jag bröt mot god sed, när jag citerade som jag gjorde. Visst.

Däremot är jag inte säker på att den texten når upp till en verkshöjd som kan beskrivas som en "artikel", eftersom den måste kompletteras genom att lyssna på ljudinnehållet i inslaget.

Speciellt med tanke på att SR har tvingats banta sina texter till ett minimum av tidningsägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in