2024-06-13, 14:57
Medlem
Jag startade en tråd med utgångspunkt från ett inslag jag hörde i radio.

Jag länkade till SRs artikel i TS.

Dessutom citerade jag all text i artikeln för att alla som läste tråden skulle först så mycket som möjligt utan att lyssna på ljudklippet (eftersom en del verkar ha en aversion mot just ljudklipp och poddar.)

Detta rapporterades för 1.02, men är den regeln verkligen tillämplig på ett ljudklipp?

Vad anser ni, var det korrekt att rapportera detta?

Notera att jag inte beklagar rapporteringen utan är glad att saken utreds genom en moderatorsomröstning.

Men den här tråden vänder sig alltså mer till användare.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-06-13 kl. 15:07.
Citera
2024-06-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Dessutom citerade jag all text i artikeln
Detta rapporterades för 1.02.

Well?

Har gjort samma sak, så man verkar vara konsekvent.
Citera
2024-06-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Well?

Har gjort samma sak, så man verkar vara konsekvent.
Ja men länken leder ju egentligen till ett ljudklipp och jag har inte citerat hela detta klipp.

Jag skulle förstå det om jag skrev ut ljudet verbatim och postade som citat men texten i länken är ju mer att se som en ingress i en tidning och det brukar inte rapporteras.

Men visst, jag kan ha fel.
Citera
2024-06-13, 15:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Dessutom citerade jag all text
That's where you messed up.
Man får citera utdrag ur artikeltexter, men inte posta hela texten.
Citera
2024-06-13, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
That's where you messed up.
Man får citera utdrag ur artikeltexter, men inte posta hela texten.
OK. Det var det jag var rädd för.
Citera
2024-06-13, 17:39
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:

Dessutom citerade jag all text i artikeln för att alla som läste tråden skulle först så mycket som möjligt utan att lyssna på ljudklippet (eftersom en del verkar ha en aversion mot just ljudklipp och poddar.)

Detta rapporterades för 1.02, men är den regeln verkligen tillämplig på ett ljudklipp?

Notera att jag inte beklagar rapporteringen utan är glad att saken utreds genom en moderatorsomröstning.

Egentligen får man väl återge hur mycket information som helst i en artikel så länge som man gör det med egna ord. Och gärna fyller i med lite egna kommentarer och funderingar. Tex lägger frågeställningar direkt i texten och inte väntar till slutet. Då är det ju en egen text som bara refererar till fakta som du läst någonstans.

Du kanske ska vara glad att detta inte hänt dig tidigare.

Citera
2024-06-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Egentligen får man väl återge hur mycket information som helst i en artikel så länge som man gör det med egna ord. Och gärna fyller i med lite egna kommentarer och funderingar. Tex lägger frågeställningar direkt i texten och inte väntar till slutet. Då är det ju en egen text som bara refererar till fakta som du läst någonstans.

Du kanske ska vara glad att detta inte hänt dig tidigare.

Jag är glad. Det har jag redan skrivit i tråden.

Jag undrar bara om texten till ett ljudklipp verkligen kan bli föremål för 1.02, eftersom texten bara är en liten, liten del av hela medieinnehållet.

Jag ska däremot mejla SR och höra hur de ser på det hela.

EDIT: Det du länkar i din spoiler var också en testballong; länkarna till SVT Text år inte persistenta.
Citera
2024-06-13, 19:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det handlar inte om ljudklippet utan om att du citerat en hel artikel. Att artikeln i sig är en del av något annat spelar ingen roll.
Citera
2024-06-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det handlar inte om ljudklippet utan om att du citerat en hel artikel. Att artikeln i sig är en del av något annat spelar ingen roll.
Du menar att man inte får citera någonting?

Inte ens ingressen till en artikel i en webbtidning?
Citera
2024-06-13, 21:26
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:

Varför spelar du dum?
Du vet mycket väl att man får citera ur en tidning men du får inte citera artikeln i sin helhet.
Man får heller inte skriva av och citera en sida från Text-TV i sin helhet (även om den inte är persistent). För att man ska åka på en varning krävs det dock att någon gör en RP på det vilket ju inte alltid händer. Det ska vissa vara glada för.
Citera
2024-06-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Varför spelar du dum?
Du vet mycket väl att man får citera ur en tidning men du får inte citera artikeln i sin helhet.
Man får heller inte skriva av och citera en sida från Text-TV i sin helhet (även om den inte är persistent). För att man ska åka på en varning krävs det dock att någon gör en RP på det vilket ju inte alltid händer.
Nej och jag citerade inte inlägget i sin helhet heller.
Citera
2024-06-13, 21:28
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:

Man får citera valda delar förutsatt att man följer "god sed".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in