Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-12, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Exakt. Men inte fan kommer de till Bornholm!
Är faktiskt svårt att med hjälp av enbart bil ta sig till Bornholm, oavsett drivmedel.
Finns ett fåtal men än så länge har jag inte sett en sån med enbart eldrift.
Men helt klart är det ju lättare med infrastruktur i ett tätbefolkade land jämfört med ett glesbefolkat som Sverige.
Den spelar skatter och bonusar stor roll, nu vet jag inte hur det ser ut i Danmark men i Norge går det knappast att köpa något annat en elbil då skatterna påverkar prisnivån ut till kund.
Vem betalar 600 K för en liten bensinbil när du kan få en lyxbil med eldrift för halva pengen.
Citera
2024-06-12, 07:02
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är faktiskt svårt att med hjälp av enbart bil ta sig till Bornholm, oavsett drivmedel.
Finns ett fåtal men än så länge har jag inte sett en sån med enbart eldrift.
Men helt klart är det ju lättare med infrastruktur i ett tätbefolkade land jämfört med ett glesbefolkat som Sverige.
Den spelar skatter och bonusar stor roll, nu vet jag inte hur det ser ut i Danmark men i Norge går det knappast att köpa något annat en elbil då skatterna påverkar prisnivån ut till kund.
Vem betalar 600 K för en liten bensinbil när du kan få en lyxbil med eldrift för halva pengen.
Jag förstår inte riktigt din poäng här. Men det är säkert mitt eget problem.
Citera
2024-06-12, 07:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Danskarna kanske har ett fungerande elnät längs sina vägar tillskillnad från Sverige där det är hopplöst dåligt utbyggt?

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Eftersom Danmark är ett pytteland sett till ytan så går det nog bra med elbilar där. Du kan köra norr-söder utan att ladda.
Tror inte på nåt av det, väldigt få elbilsförare som har problem med att ladda längs vägarna och längre resor är ovanliga för alla.
Ekonomi lär vara orsaken även i danskarnas fall, de har råd och beskattningen är lägre för elbilar, det blir alltså bättre ekonomi i att köpa en dyr elbil än en dyr bensinbil och därför köper de el.
Citera
2024-06-12, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Jag förstår inte riktigt din poäng här. Men det är säkert mitt eget problem.
Ursäkta om jag var otydlig.
Försökte bara svara både på frågan om att ta sig till Bornholm samt ge ett generellt svar till trådstarten.
Då Bornholm ligger isolerat från övriga Danmark och dessutom saknar landsförbindelse så är det ett extremt litet antal bilar som kan ta sig dit med egen maskin.
Sen försökte jag förklara skillnaderna gentemot Sverige.
Citera
2024-06-12, 07:09
Medlem
solstrålars avatar
Kanske för en ny vettig elbil i Sverige kostar 700k samt infrastrukturen är så piss att du måste köa i timmar för att få ladda längs E4 vilket gör det omöjligt för många att göra längre resor med elbilar i ett sånt avlångt land som Sverige. För att inte tala om alla hålor på landet som inte har en enda laddstolpe. Danmark är ett liten land som oavsett var du är har du relativt nära till motorväg och laddstolpar och infrastruktur. Geografin gör det lättare att smälla upp laddstolpar överallt. Skulle även gissa att de inte har samma kaos och köer vid laddstolparna som i Sverige.

Kom även ihåg att det fortfarande är en relativt liten elit (9%) som kör elbil även i Danmark. Sålänge inte batteriteknologin förbättras drastiskt och folk blir rika över en natt tror jag inte den siffran kommer stiga speciellt mycket. Tvivlar på att den genomsnittlige danska familjen kör elbil. Det är troligtvis som i Sverige, mest företagsbilar och enstaka elitister utan familj och behov av resor och lastutrymme. Finns det ens någon vettig el kombi som gemene man kan betala? En diesel kombi får du för 150k, en motsvarande el kostar minst 500k. Sen kan du inte subventionera bort tiden det tar att ladda (kö+laddtid), något som elfacisterna alltid sopar under mattan. För att inte tala om når man ska bila utomlands, ja då jävlar blir det ett helvete att hitta en laddstolpe som passar kl 2 på natten mitt ute i ingenstans längs med autobahn. Medans dieseln tankas varsomhelst på 30 sek utan köer.

Varenda jeppe man pratar med som lever med elbil planerar frenetiskt hela sin vardag och varenda resa runt var han kan ladda bilen. Så jäkla praktiskt och billigt det här med elbil, eller? Sannolikheten är att av dessa 9% i Danmark går 95% som företagsbilar av enstaka invidider som aldrig kör utanför Köpenhamn.
Senast redigerad av solstrålar 2024-06-12 kl. 07:29.
Citera
2024-06-12, 07:15
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ursäkta om jag var otydlig.
Försökte bara svara både på frågan om att ta sig till Bornholm samt ge ett generellt svar till trådstarten.
Då Bornholm ligger isolerat från övriga Danmark och dessutom saknar landsförbindelse så är det ett extremt litet antal bilar som kan ta sig dit med egen maskin.
Sen försökte jag förklara skillnaderna gentemot Sverige.
Är inte helt 100 men känner mig iaf klokare. Faktiskt.
Citera
2024-06-12, 07:58
Medlem
Studsbolls avatar
Som tidigare nämnts i tråden är det förmodligen en rent skatteteknisk fråga där elbilar gynnas kraftigt.
Citera
2024-06-12, 08:10
Medlem
ormbitens avatar
Generellt sett så känns det också som att danskarna är ett rikare folk än svenskarna.
Citera
2024-06-12, 08:17
Äsch, det har såklart med att kunna ladda.

Sålänge det finns folk som inte ens kan ladda i Stockholm så är det inte ett valbart alternativ för gemene svensk.
Citera
2024-06-12, 08:53
Medlem
Nya bilar är väl svindyra i Danmark så de har möjlighet att subventionera elbilarna.

Något i stil med "Köp en Volkswagen Golf fossilbil för 500.000 DKK eller en Tesla Model Y för 500.000 DKK".

Nu var det inte så illa men här kommer lite priser från t ex VW:

https://www.volkswagen.dk/app/dk/priser/

Golf 1.5 TSI 150 HK 6G manuel - 364.995 DKK
ID.4 Pure - 334.995 DKK

Priser i Sverige:

ID.4 Pure - 512.900 SEK

Hittar inte vad en Golf 1.5 TSI kostar i Sverige ny men jag kan inte tänka mig att den kostar mer än 512.900 SEK.

I Danmark är alltså elbilarna billigare än fossilbilarna och i Sverige så är elbilarna dyrare än fossilbilarna.
Citera
2024-06-12, 08:57
Medlem
En Tesla Model 3 kostar 299.990 DKK.

En Tesla Model 3 kostar 496.170 SEK.

496.170 SEK är runt 330.000 DKK.

Elbilarna är alltså billigare i Danmark (subventioneras hårdare) och fossilbilarna är dyrare i Danmark (beskattas hårdare)
Citera
2024-06-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nya bilar är väl svindyra i Danmark så de har möjlighet att subventionera elbilarna.

Något i stil med "Köp en Volkswagen Golf fossilbil för 500.000 DKK eller en Tesla Model Y för 500.000 DKK".

Nu var det inte så illa men här kommer lite priser från t ex VW:

https://www.volkswagen.dk/app/dk/priser/

Golf 1.5 TSI 150 HK 6G manuel - 364.995 DKK
ID.4 Pure - 334.995 DKK

Priser i Sverige:

ID.4 Pure - 512.900 SEK

Hittar inte vad en Golf 1.5 TSI kostar i Sverige ny men jag kan inte tänka mig att den kostar mer än 512.900 SEK.

I Danmark är alltså elbilarna billigare än fossilbilarna och i Sverige så är elbilarna dyrare än fossilbilarna.

Precis där har vi problemet. Att Norge har gått bäst i världen med elbilar är ju för att de haft snordyra skatter på fossilbilar och helt momsfritt för elbilar vilket gjort det ekonomiskt puckat att välja annat än elbil.

Danmark är inte lika generösa, men fortfarande, om elbil är billigare i inköp än bensin och diesel och även billigare i drift så blir det det självklara valet.

Sverige har dock en regering som inte gör mycket för elbilsomställningen och istället sänker bensinskatter osv samt att bensinbilar är billigare att köpa. Vi driver "fel politik" helt enkelt för att folk ska vilja ställa om. Folk väljer det som verkar mest ekonomiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in