2024-06-09, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Har en snabb fråga innan jag går och röstar! Lite dum fråga kanske men på valsedlarna står det olika kandidater. Behöver man kryssa i någon eller räcker det med att bara lägga valsedel med valt parti för att rösta? Vet nämligen inget om kandidaterna så känns inte som jag kan välja med någon grund att stå på. Om jag inte personröstar blir rösten då automatiskt på partiet och dess toppkandidat om jag förstått rätt?

Man behöver inte kryssa i någon. Det räcker med att lägga partiets lapp i kuvertet.

Då blir det i den rangordning som kandidaterna står.
Citera
2024-06-09, 11:56
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
partiet var inte ens med
Rösta på ANARKISTERNA då?
Anarkister vill avskaffa staten, EU och alla jävla överförmyndare!
Citera
2024-06-09, 11:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Här är listan på godkända partier:

https://data.val.se/euval2024/partier/anmalda

Ta med ditt röstkort och gå till vallokalen som står på röstkortet. Ta en blank valsedel och skriv något av de godkända partierna på valsedeln. Stoppa i kuvertet och lämna in. Gå och rösta!

Glöm inte ta med legitimation!

Blanka röster räknas inte så välj ett parti i listan.
Okej. Tack.
Citera
2024-06-09, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thextor
Det kanske är som du säger, bäst att rösta på SD och sedan rösta AfS i Riksdagsvalet.

Se till att AfS kommer in i din kommun. Där behövs deras åsikter.. Framförallt behövs AfS som nämdemän i våra domstolar, så man sluta dalta med brottslingar som har utlänsk bakgrund.
Citera
2024-06-09, 12:04
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Se till att AfS kommer in i din kommun. Där behövs deras åsikter.. Framförallt behövs AfS som nämdemän i våra domstolar, så man sluta dalta med brottslingar som har utlänsk bakgrund.
Det är bara överklaga till hovrätten så får man en rättegång utan nämndemän.
Citera
2024-06-09, 12:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag trodde SD-anhängarna skulle stödrösta på L. Alla vet ju att om L åker ut så drar de sig ur Tidö-avtalet och då tar Maggan över igen. Men det kräver ju att man tänker i flera led och det är väl inte en sverigedemokrats starka sida.

Hur som helst går min röst till S förstås.🌹 Helén är en rivig EU-tant som får saker gjorda, så hon får gärna ta fighten en period till.
Skulle aldrig rösta på (L) Då de är det mest EU-vänliga partiet av alla, de vill tom. inför Euro i Sverige.

Skulle kunnat stödrösta på (KD) om inte Alice varit så förbannat självgod och dryg. Säger skulle kunnat gjort, det innebär inte jag skulle gjort det.

Faller Samarbetet med regeringen så får det så bli. Aldrig Liberalerna, aldrig någonsin!
Citera
2024-06-09, 12:14
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag röstade på AFS för att jag är medlem i partiet, och att jag vill ha Swexit. Det är ändå det största Swexit-partiet som kandiderar i valet, så valet blir då enkelt.
Citera
2024-06-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Jag tänker gå med i partiet i sinom tid och se till att de syns här i vår kommun.
Citera
2024-06-09, 12:19
Medlem
För mig var det viktigt att undvika ABK och Miljöpartiet. Jag tror deras politik skulle leda till högre inflationen, och arbetslöshet, dyrare mat, bränsle. Låg inkomst folk skulle bara lida mera, så nej sorry Alice du fick inte min röst. Annars var det bara att göra några valkompasser, för min del M-L-SD i den ordning. Bryr mig inte om skog, varg jakt, snuss. Miljöpartiet tycker jag är bara en medelklass kult.
Citera
2024-06-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag röstade på AFS för att jag är medlem i partiet, och att jag vill ha Swexit. Det är ändå det största Swexit-partiet som kandiderar i valet, så valet blir då enkelt.
Kan inte bli någon swexit förrän grundlagen ändrats hoppas det är pågång så hinner ett beslut våren 2026 sedan nästa beslut efter valet som då blir viktigt för att få igenom ändringar och då får man rösta på partier som sitter i riksdagen och inte eventuellt få en "bortkastad" röst.
Citera
2024-06-09, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det är bara överklaga till hovrätten så får man en rättegång utan nämndemän.

Det är problemet. Det såg vi efter Koran upploppen. Det sitter mycket quslingara som är domare i hovrätten, många fick utvisnings domar av tingsrätten efter koranupploppen, hovrätten upphävde utvisningen tom skrev ner straffen. Där har vi ett grovt systemfel i det Svenska samhället, att kriminella utlänningar har en sak att få stanna. i
Citera
2024-06-09, 12:23
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kan inte bli någon swexit förrän grundlagen ändrats hoppas det är pågång så hinner ett beslut våren 2026 sedan nästa beslut efter valet som då blir viktigt för att få igenom ändringar och då får man rösta på partier som sitter i riksdagen och inte eventuellt få en "bortkastad" röst.

Grundlagen har ändrats godtyckligt innan (som vid Lissabonfördragets införande), så det kan man göra igen. Är man för Swexit, så innebär det en bortkastad röst på något av riksdagspartierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in