2024-06-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
1. Den udden/halvön är cirka 1 km bred 2km lång till uddens spets. Den är helt karg. Om han valde att gå i riktning mot Symi över berget, så ser han hela tiden kustlinjen tydligt och klart och när han kommer upp på "toppen" för att gå ner till Symi så kommer han se Symibukten och alla hus tydligt. Deesutom går det in en bilväg på nordsidan av udden. I detta alternativ kan han bara inte irrat bort sig utan att något hänt mentalt.

2. Om han istället valde att gå runt udden, vid vattnet så är längden cirka 6 km från Pedi till Symi. Om han bara följer vattnet så kommer han komma till Symi. Han kan liksom inte gå i fel riktning om han inte tänkte att han ska simma till Symi. Dessutom om han valt denna väg så ligger det vad som ser ut som ett litet hotell isolerat längst ut på den udden som är otroligt synligt då man går på höjd och kan se hotellet. (Hotellet/Marinan heter: Monestary Agia Marina och ligger längst väster ut på udden). Hade han "gått vilse" och blivit uttorkad så är det bara att gå ner till detta hotell.

Något måste ha hänt. Han kan inte gått vilse där. Omöjligt.
Enig, man ser hav och hus i princip vart man än är på berget. Det vore VÄLDIGT intressant att veta vad han och de två personerna pratade om vid busskuren, det hade nog gett en fingervisning om hur han mådde samt hans planer
Citera
2024-06-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Har aldrig sett gubbar ha paraply mot solen men ville han inte bli sedd så är det så klart att han anammade det.
Jag använder paraply om jag ska ut i extrem värme, är faktiskt ett väldigt enkelt och effektivt skydd, lite som ett miniparasoll man kan bära med sig
Citera
2024-06-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Man skulle ju vilja veta om han gjorde något ”annorlunda” innan han försvann.

Brukade han gå iväg ensam så där?
Brukade han lämna mobilen hemma?

Har dom fått tag i paret vid busshållplatsen? Undrar vad han sa till dom.
DET hade varit mycket intressant att veta
Citera
2024-06-08, 13:59
Avslutad
Har väl redan nämnts men visst ser han väldigt nedslagen ut på bilden med paraplyet? Han ser närmast bedrövad ut.
Citera
2024-06-08, 14:00
Medlem
Madagascars avatar
Sammanfattning av Time. Uppdaterad nyss:

https://time.com/6986587/michael-mosley-missing-tv-doctor-british-national-greek-island-search/

Edit:
Här är en bättre sammamfattning. Med karta och klockslag:

https://www.bbc.com/news/articles/c0ddpwwrp3no
Senast redigerad av Madagascar 2024-06-08 kl. 14:09.
Citera
2024-06-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker också det är självklart att man oavsett ålder tar med sig mobilen när man ska vandra på främmande ort.

Självklart gör man det.
Gör man inte det vill man inte bli nådd/räddad/hittad av någon anledning.. 😔
Citera
2024-06-08, 14:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Har väl redan nämnts men visst ser han väldigt nedslagen ut på bilden med paraplyet? Han ser närmast bedrövad ut.

På rörliga bilder ser han dock inte desorienterad ut.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13508417/doctor-michael-mosley-disappearance-symi-children-mail-columnist-pedi.html
Citera
2024-06-08, 14:16
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Hur kan man avgöra det på dessa suddiga bilder? Man skulle inte ens kunna urskilja om han log med hela ansiktet ärligt talat.
Citera
2024-06-08, 14:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Exakt INGEN glömmer sin mobil

Kanske ville han ändå ha en mobilfri dag på stranden med frun och vännerna. Läste någonstans att han blivit häcklad på sociala medier dagarna innan, vilket ju skulle kunna ha varit en bidragande orsak att lämna mobilen och slippa läsa en massa nedtryckande inlägg. Personligen hade jag också kunnat lämna min mobil på hotellet/semesterhuset om jag velat ha en lugn dag utan digitalt surr, särskilt efter att ha jobbat hårt och intensivt i en längre period, såsom MM verkar ha gjort.
Citera
2024-06-08, 14:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
För mig är det inget konstigt om han inte kände sig på topp och valde att promenera hem istället för att ge sig ut på vågigt hav och fortsätta en dagstur. Att han inte hade mobilen med sig kan han inte ändra på där på stranden. Sen en hjärtattack på olämpligt ställe, tumlar ner någonstans där han är svår att hitta.

Eller så har han totalt missbedömt riskerna och gett sig ut på bergsidorna i gassande sol, då tar det inte länge innan man kollapsar. Jämför med den där Google-chefen vars hela familj dog efter kort tid vid en promenad på bergsidorna i västra USA.

Men jag tror också det skulle kunna vara ett självmord. När jag såg ett par dokumentärer för 10talet år sen reagerade jag på hans sjuka rädsla för att bli gammal och dö. En inte helt frisk rädsla, kan antyda någon form av psykiska problem.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-06-08 kl. 14:25.
Citera
2024-06-08, 14:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sammanfattning av Time. Uppdaterad nyss:

https://time.com/6986587/michael-mosley-missing-tv-doctor-british-national-greek-island-search/

Edit:
Här är en bättre sammamfattning. Med karta och klockslag:

https://www.bbc.com/news/articles/c0ddpwwrp3no

Tack för den senare. Följande står där, under ny cctv-film:

”New CCTV appears to show Michael Mosley walking towards rocky hills”

Och:
”BBC News has seen new CCTV - one of the last-known sightings - of a man believed to be Dr Mosley walking with an umbrella next to the marina in the village of Pedi on Wednesday, heading towards rocky hills.
The mountainous terrain was described as "not easy" by those involved with the search.
The new image appears to show the man in good form and walking steadily, an unnamed police officer told BBC News.”

”On Saturday, firefighters started searching a 4 mile (6.5km) radius over a mountainous area that is surrounded by sea.
Asked if there had been any sign of Dr Mosley, he said there has been "nothing".
One theory that has emerged is that Dr Mosley was trying to take a much longer route than previously thought, passing over miles of exposed hillside.
Dr Mosley's accommodation was in the main town about 1 mile from Pedi.”
Citera
2024-06-08, 14:20
Medlem
I the Mirror visar de bilder från bergsområdet där de tror att han har vandrat upp. Det ser ut som en öken full av sten. Väldigt oländigt. Han kanske har fått instruktioner och karta från någon lokal invånare. Jag undrar varför frun inte lånade ut sin mobil. Men det kan ju vara så att han bara sa att han skulle gå upp och ta bussen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in