2024-06-10, 22:30
Medlem
plommonstups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast nu kan dom helt utesluta självmord, som säkerligen hundratals människor hade spekulerat om ifall man hade funnit kroppen på en otillgänglig plats. Nu förstår man hans sista tankar på ett ungefär: att nå båten eller baren.

Bra poäng, du har helt rätt i det.
Citera
2024-06-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Vi tycks ha lite olika böcker. Eller också uttryckte sig MM lite slarvigt. I boken om 5:2, utgiven 2013, uppges fadern ha dött ”strax över sjuttio.”
74 är lite mer tycker jag.
”Blodprover visade att jag på väg att utveckla diabetes och hade ett alldeles för högt kolesterolvärde.”
Ok, jag vet inte hur stor procent av de med prediabetes som klarar sig från att drabbas av diabetes (2) inom en ganska kort framtid. Vet du?

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13514425/amp/dr-michael-mosley-interview-not-wanting-die-early.html
Står att pappan blev 74 på många ställen om du googlar.
Ja, man kan ändra diet och bli av med diabetes 2, om det inte gått för långt redan. Eftersom MM hade koll på sitt blodsocker så lyckades han 2012 bli fri från begynnande D2.
Citera
2024-06-10, 22:34
Medlem
pestloppans avatar
Expressen skriver följande: "Mosley har sannolikt varit död i ett par dagar, enligt myndigheterna. Han hittades omkring 80 meter från sin semesterbostad.
'Vi finner tröst i det faktum att han var så nära', skriver hans fru Clare Bailey i ett uttalande".

Dog han verkligen bara 80 meter från bostaden?
Och märkligt att hans fru verkar finna tröst i just det faktumet! Det borde väl kännas ännu värre att veta att han nästan tog sig hem?!

Premiumartikel: https://www.expressen.se/nyheter/varlden/fem-dagars-sokande-anda-missades-michael-mosley/
Citera
2024-06-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Förlåt att jag inte följt det här och kommer med teorier ni kanske redan ältat i tråden?
Men jag var på ett föredrag med Göran Kropp en gång (äventyraren om dog i en klättringsolycka under en rutinklättring på hemmaplan år 2002).
Han sa att de som är sämst på att bedöma sina egna förmågor på klättringsäventyr brukar vara just läkare, därför att dessa läkare tror att de har vrålkoll på sig själva.
Kan detta ha drabbat Mosley?
Eller har han blivit förvirrad i värmen?

Jag känner flera läkare och de är otroligt dåliga på att diagnostisera och ta hand om sig själva
Citera
2024-06-10, 22:46
Medlem
Alla som gnäller över att det tog tid innan han hittades. Informationen som först kom ut var att han skulle gå till Pedi och sedan ta bussen därifrån och till Symi, detta gör att krutet läggs längs leden från stranden till Pedi vilket såkkart är helt rätt och rimligt.
Sedan kom ju bilden där vi ser han promenera i rask takt förbi både busshållsplats och förbi ett cafe i Pedi, ja då får man ju tänka om, kan han ha gått till Symi också? Men han var ju dålig? Så söket byter nu plats och man fokuserar på leden mellan Pedi och Symi. Han finns inte där heller..vart har han då tagit vägen?? Han va ju dålig och ville hem.
Man börjar tänka brett, han kan ju vara vart som helst? Nya bilder kom där man ser honom gå förbi Blue Corner Cafe...alltså gick han förbi infarten till leden mot Symi...
Kan han ha gått till Agia Marina? Allt är möjligt, tänk brett...så ändrades söket igen mot Agia Marina och där hittas han också.

Man måste förstå att får man information om vart en person troligast är ja då riktas ju söket dit, det kan handla om liv och död, lägg in så mycket resurser det går på platsen, han ska hittas.

Själv tycker jag att sökinsatserna har varit väldigt bra och borgmästaren är med och letar personligen, för man engagerar sig i Grekland, man går samman och hjälps åt. Även barnen har varit med och letat.
Ingen kunde ana att han skulle hittas vid ett staket i Agia Marina.

Jag vet inte om vi någonsin får svaret varför Mosley valde att gå dit, en promenad på ca 2 timmar i olidlig hetta, stenigt och med minimalt med vatten. Tragiskr är det oavsett, jag lider verkligen med anhöriga, främst barnen. Jag vill också säga att det är riktigt vidrigt att bilderna på Mosley när han hittats död lades ut till offentlighetens ögon, här har man gått över gränsen med råge vad som är etiskt.

RIP Mosley.
Citera
2024-06-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Expressen skriver följande: "Mosley har sannolikt varit död i ett par dagar, enligt myndigheterna. Han hittades omkring 80 meter från sin semesterbostad.
'Vi finner tröst i det faktum att han var så nära', skriver hans fru Clare Bailey i ett uttalande".

Dog han verkligen bara 80 meter från bostaden?
Och märkligt att hans fru verkar finna tröst i just det faktumet! Det borde väl kännas ännu värre att veta att han nästan tog sig hem?!

Premiumartikel: https://www.expressen.se/nyheter/varlden/fem-dagars-sokande-anda-missades-michael-mosley/
Expressen skriver fel.
Citera
2024-06-10, 23:01
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Ja, hade det inte funnits ormar och tjuvar så hade de inte behövt muren och stängslet.
Ormar kan ju klättra, så det är nog ingen konst för dem att komma upp på muren och sen in genom stängslet så det är nog mer för att stoppa inbrott.
Citera
2024-06-10, 23:09
Medlem
Varför ligger hans keps 🧢 vid fötterna på den blurrade bilden? Hade han tagit av dig den eller har den ramlat av när han föll?
Citera
2024-06-10, 23:12
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Expressen skriver fel.

Det var det jag misstänkte, och jag ser nu att de uppdaterat artikeln. Uppgiften om "80 meter från bostaden" är borttagen.
Men jag förstår fortfarande inte vad frun menar med att hon finner tröst i att "han var så nära"!
Senast redigerad av pestloppan 2024-06-10 kl. 23:15.
Citera
2024-06-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
https://www.dailymail.co.uk/news/article-13514425/amp/dr-michael-mosley-interview-not-wanting-die-early.html
Står att pappan blev 74 på många ställen om du googlar.
Ja, man kan ändra diet och bli av med diabetes 2, om det inte gått för långt redan. Eftersom MM hade koll på sitt blodsocker så lyckades han 2012 bli fri från begynnande D2.

Visst kan man undvika diabetes 2 med viljestyrka. Mig närstående slutade direkt med bröd, pasta, potatis när de första tecknen på prediabetes märktes för ett antal år sedan. Riktgt härligt bröd under affärsresor i Tyskland unnade han sig. Lät bilen stå för det mesta. Född 1942, fortfarande ingen diabetes.
Citera
2024-06-10, 23:25
Medlem
Sprocket94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Varför ligger hans keps 🧢 vid fötterna på den blurrade bilden? Hade han tagit av dig den eller har den ramlat av när han föll?
Tror det tidigare var sagt att det är ryggsäcken som skymtar där.
Citera
2024-06-10, 23:27
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Expressen skriver fel.

Helt fel. Mosley var inte i närheten av sin semesterbostad. Frun menar nästan säkert att han var så nära räddningen. Dvs väldigt nära semesteranläggningen där det fanns dryck, mat, skugga, telefon, båtar och kanske en semestrande läkare på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in