• 1
  • 2
2024-06-02, 20:48
Medlem
Vill inte hänga ut någon men har kollat upp lite vad gamla kompisar gör och ser en kille ha ett flertal konkurser i bolag som håller på med försäljning av maskiner för trädgård.

De är stor omsättning 6-7 miljoner, men ingen vinst direkt som jag kan tyda, men sen 2015 vartannat år är det konkurs i AB och ett nytt bolag med exakt samma trädgårdsmaskiner.

Senast i år har han en konkurs och nu har han startat upp nytt igen.

Det måste finnas någon fördel?
Citera
2024-06-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Vill inte hänga ut någon men har kollat upp lite vad gamla kompisar gör och ser en kille ha ett flertal konkurser i bolag som håller på med försäljning av maskiner för trädgård.

De är stor omsättning 6-7 miljoner, men ingen vinst direkt som jag kan tyda, men sen 2015 vartannat år är det konkurs i AB och ett nytt bolag med exakt samma trädgårdsmaskiner.

Senast i år har han en konkurs och nu har han startat upp nytt igen.

Det måste finnas någon fördel?
Har man AB förlorar man bara aktiekapitalet. Tror det är löjligt låga 10 000 numer. Men med så många konkurser borde han fått näringsförbud nu.
Citera
2024-06-02, 21:29
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Har man AB förlorar man bara aktiekapitalet. Tror det är löjligt låga 10 000 numer. Men med så många konkurser borde han fått näringsförbud nu.
men om man har konkurs har man inte skulder då att betala? Kommer inte kronofogden och gör utmätning i ägarens bostaden?
Citera
2024-06-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
men om man har konkurs har man inte skulder då att betala? Kommer inte kronofogden och gör utmätning i ägarens bostaden?
Nej. Inte om man inte lånat ut pengar privat till bolaget. Man mister bara aktiekapitalet. Därför som även små företag är AB.
Citera
2024-06-02, 21:36
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Nej. Inte om man inte lånat ut pengar privat till bolaget. Man mister bara aktiekapitalet. Därför som även små företag är AB.
Men hur ska borgenärerna få sina pengar då från företaget som är gäldenär?
Citera
2024-06-02, 21:46
Medlem
Citat:
De får inte mer än vad företaget har i tillgångar. Först får ev. anställda sen skatteskulder. Övriga blir utan. Sen beror det på. Känner en som kämpade för att rädda företaget. Han miste villan då han intecknade den och satt in pengarna i bolaget. Andra tar ut stor lön och låter företaget konka. Har för mig att Mona Salin var företagare ett år och tog ut miljonlön. Sen gick det i konkurs.
Citera
2024-06-02, 21:49
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Konkurs brukar normalt innebära att pengarna inte räcker till att betala alla skulder och åtaganden. När pengarna är slut i bolaget så tar det normalt (om inte styrelse och VD samt ibland ägare gjort allvarliga fel) stopp där.
Citera
2024-06-02, 21:50
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
De får inte mer än vad företaget har i tillgångar. Först får ev. anställda sen skatteskulder. Övriga blir utan. Sen beror det på. Känner en som kämpade för att rädda företaget. Han miste villan då han intecknade den och satt in pengarna i bolaget. Andra tar ut stor lön och låter företaget konka. Har för mig att Mona Salin var företagare ett år och tog ut miljonlön. Sen gick det i konkurs.
Tar inte kronofogden då resterande tillgångar från den fysiska ägaren?
Citera
2024-06-02, 21:50
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Konkurs brukar normalt innebära att pengarna inte räcker till att betala alla skulder och åtaganden. När pengarna är slut i bolaget så tar det normalt (om inte styrelse och VD samt ibland ägare gjort allvarliga fel) stopp där.
Då kan man ju genom företaget leva loppan och sedan skita i skulder genom att bara konka?
Citera
2024-06-02, 21:53
Medlem
Citat:
Tar inte kronofogden då resterande tillgångar från den fysiska ägaren?
Nej, det är en av fördelarna md AB, ägarna har inget personligt ansvar om de skött skattebetalningar mm korrekt innan en konkurs. Ett AB är ju en egen juridisk person.
Citera
2024-06-02, 21:54
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Då kan man ju genom företaget leva loppan och sedan skita i skulder genom att bara konka?
Nja, det finns regler kring sk. ansvarsgenombrott i Aktiebolagslagens 25e kapitel.
Senast redigerad av NollFemNollFem 2024-06-02 kl. 21:58.
Citera
2024-06-02, 21:55
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, det är en av fördelarna md AB, ägarna har inget personligt ansvar om de skött skattebetalningar mm korrekt innan en konkurs. Ett AB är ju en egen juridisk person.
Så om jag startar en pizzeria genom AB och investerar. Affärerna går kasst. Jag kan inte betala skulderna till leverantörerna. Jag konkar skiten och behöver inte betala ett skit?

Haha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in