2024-06-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Nja, det finns regler kring sk. ansvarsgenombrott i 25 kap. 12-25 §§ ABL
Den insats som gjorts i form av aktiekapital går förlorad (men kan förstås ha blivit åter i form av lön).
Sedan kan du räkna med att ett nystartat AB får inte så mycket krediter, leverantörer kan exempelvis kräva personlig borgen.

Låter du ak gå ned under 50% krävs att kbr upprättas, sker detta blir det än svårare med krediter. Om kravet på kbr negligeras så blir styrelsen personligen ansvarig om bolaget drivs vidare.
Citera
2024-06-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Så om jag startar en pizzeria genom AB och investerar. Affärerna går kasst. Jag kan inte betala skulderna till leverantörerna. Jag konkar skiten och behöver inte betala ett skit?

Haha
I princip. Därför bör kravet på aktiekapital höjas. Var 50 000 förr. Sen finns ju vissa regler. Men skojare utnyttjar systemet,ja.
Citera
2024-06-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
I princip. Därför bör kravet på aktiekapital höjas. Var 50 000 förr. Sen finns ju vissa regler. Men skojare utnyttjar systemet,ja.

AK var 100 000 när jag startade bolaget, men då räckte det till något också, numera får de flesta låna in privata medel för att inte falla ned under 50% för ak.
Citera
2024-06-02, 22:53
Medlem
Citat:
Så om jag startar en pizzeria genom AB och investerar. Affärerna går kasst. Jag kan inte betala skulderna till leverantörerna. Jag konkar skiten och behöver inte betala ett skit?

Haha

...vilket är varför de flesta leverantörer inte låter nystartade bolag handla för några större summor på faktura och varför ingen lånar ut en krona utan personlig borgen. Ett nystartat bolag kan knappt få ett mobilabonnemang utan att ägaren går i personlig borgen.
Citera
2024-06-03, 07:44
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Vill inte hänga ut någon men har kollat upp lite vad gamla kompisar gör och ser en kille ha ett flertal konkurser i bolag som håller på med försäljning av maskiner för trädgård.

De är stor omsättning 6-7 miljoner, men ingen vinst direkt som jag kan tyda, men sen 2015 vartannat år är det konkurs i AB och ett nytt bolag med exakt samma trädgårdsmaskiner.

Senast i år har han en konkurs och nu har han startat upp nytt igen.

Det måste finnas någon fördel?

Låter lurigt brukar vara svårt att få ny f-skatt om du just konkat, men jag vet inte mer om det fall du tar upp.
Rent generellt så måste man göra en KBR om man misstänker att halva aktiekapitalet är förbrukat, då får du ett halvår el ända upp till 8 månaders frist att återställa aktiekapitalet, klara man inte det så måste du begära bolaget i konkurs.
Kör du förbi dessa datum då är du personligt ansvarig för alla skulder som uppkommer.
Citera
2024-06-03, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Låter lurigt brukar vara svårt att få ny f-skatt om du just konkat, men jag vet inte mer om det fall du tar upp.
Rent generellt så måste man göra en KBR om man misstänker att halva aktiekapitalet är förbrukat, då får du ett halvår el ända upp till 8 månaders frist att återställa aktiekapitalet, klara man inte det så måste du begära bolaget i konkurs.
Kör du förbi dessa datum då är du personligt ansvarig för alla skulder som uppkommer.
Det är snarare att låta bolaget likvideras som skall ske om ak ej återställts.
Citera
2024-06-03, 10:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Haha

Ingen bank eller leverantör lämnar kredit till en nystartad Pizzeria utan säkerhet.
Citera
2024-06-03, 14:10
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
...vilket är varför de flesta leverantörer inte låter nystartade bolag handla för några större summor på faktura och varför ingen lånar ut en krona utan personlig borgen. Ett nystartat bolag kan knappt få ett mobilabonnemang utan att ägaren går i personlig borgen.

Min far har drivit sitt bolag +20 år. Trots det är det ingen leverantör som vill leverera större mängder material utan personlig borgen, trots inga skulder eller betalningsanmärkningar. Men leverantörerna anser inte att ekonomin är tillräckligt stark (han gör en mindre vinst varje år efter löneuttag och andra kostnader.

Han har därför gått i personlig borgen hos den leverantören han mest handlar hos sedan många år tillbaka. Skulle han vilja dra sig ur den så kan han glömma att kunna göra inköpen på kredit.

Summa summarum:
1. Bolagets motparter vet att de i princip aldrig får betalt vid en konkurs av ett AB
2. De är inte dumma samt ogillar risker
3. De kräver personlig borgen
Citera
2024-06-03, 14:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Min far har drivit sitt bolag +20 år. Trots det är det ingen leverantör som vill leverera större mängder material utan personlig borgen, trots inga skulder eller betalningsanmärkningar. Men leverantörerna anser inte att ekonomin är tillräckligt stark (han gör en mindre vinst varje år efter löneuttag och andra kostnader.
Beror helt på kreditvärdighet enligt rating. Många (de flesta) små okända företag kan lätt få leverantörskredit i varje fall när det gäller inköp under 10 000 kr.
Citera
2024-06-03, 15:25
Medlem
Citat:
Tar inte kronofogden då resterande tillgångar från den fysiska ägaren?

Kronis blandas inte in alls.

Har varit med om många IT start-ups som kånkar legitimt efter några år.

Det är ägarna själv som går till en advokatbyrå och skaffar konkursförvaltaren som sen tar över resterna.

Han går sen igenom kvarstående fodringar osv om det ens finns sådana och bestämmer vilken turordning det blir.

Sen försöker han kolla vilka som eventuellt är intresserad av att köpa konkursboet, fanns aldrig någon annan part redan innan kommer han inte hitta någon förutom då tidigare ägaren som budar på sina egna inventarier.

Sen är det bara slut, inget mer.
Citera
2024-06-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Kronis blandas inte in alls.

Har varit med om många IT start-ups som kånkar legitimt efter några år.

Det är ägarna själv som går till en advokatbyrå och skaffar konkursförvaltaren som sen tar över resterna.

Han går sen igenom kvarstående fodringar osv om det ens finns sådana och bestämmer vilken turordning det blir.

Sen försöker han kolla vilka som eventuellt är intresserad av att köpa konkursboet, fanns aldrig någon annan part redan innan kommer han inte hitta någon förutom då tidigare ägaren som budar på sina egna inventarier.

Sen är det bara slut, inget mer.

Konkurs ansöks om hos tingsrätten, domstolen utser konkursförvaltare, inget som ägarna ordnar via någon byrå. Att de gamla ägarna bjuder på boet är däremot vanligt, de ser ju potentialen i det som de redan känner till i sin helhet.
Citera
2024-06-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle

Menar du att få f-skatt för den som var ägare eller för ett nytt AB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in