• 1
  • 2
2024-06-01, 15:14
Medlem
Obehaglighetens avatar
Citat:
En person har gripits av polis efter att ha vandaliserat ett verk av impressionisten Claude Monet på Musee d'Orsay i Paris. Kvinnan klistrade en blodröd affisch på tavlan, som saknade skyddsglas.
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...et-tavla-greps

Är det bara jag som vill utlysa skottpengar på dessa ligister? Hoppas på hon åker på ett ordentligt skadestånd iaf!
Senast redigerad av Obehagligheten 2024-06-01 kl. 15:18.
Citera
2024-06-01, 15:18
Medlem
Varför bryr sig folk så jävla mycket om tavlor? Jag håller absolut inte med deras agerande men samtidigt verkar de få bra mycket uppmärksamhet så man förstår ju varför de gör det.

Underlig värld om vi fick skjuta alla vi inte gillade. Hade inte varit många människor vid liv efter några år.
Citera
2024-06-01, 15:21
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Förstöra konst är nog snarare kontraproduktivt om de vill nå ut med sitt budskap.
Citera
2024-06-01, 15:24
Medlem
Obehaglighetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Varför bryr sig folk så jävla mycket om tavlor? Jag håller absolut inte med deras agerande men samtidigt verkar de få bra mycket uppmärksamhet så man förstår ju varför de gör det.

Underlig värld om vi fick skjuta alla vi inte gillade. Hade inte varit många människor vid liv efter några år.
Skottpengar var väl att ta i, men ett rejält skadestånd borde hon dömas till, ev. som kommer att påverka hela hennes liv på existensminimum!
Citera
2024-06-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Förstöra konst är nog snarare kontraproduktivt om de vill nå ut med sitt budskap.
Ja. De får uppmärksamhet. Men blir mer avskydda.
Citera
2024-06-01, 15:35
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:

Det handlar väl om att någon förstör ett kulturarv som väldigt många människor uppskattar. Liksom, vem fan är hon att sabba något som någon annan skapat o som skänker folk glädje?

En riktig fitta med piss-beteende, lite som snorungen som kommer och sparkar sönder ditt sandslott enkom för att jävlas
Citera
2024-06-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obehagligheten
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...et-tavla-greps

Är det bara jag som vill utlysa skottpengar på dessa ligister? Hoppas på hon åker på ett ordentligt skadestånd iaf!

Du har nog lite problem med proportionerna som tillskriver en tavla sånt övermänskligt värde. Sen kan man ju fråga sig hur du hade tänkt dig att hon skulle betala skadeståndet om någon skjöt henne?
Citera
2024-06-01, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Ja. De får uppmärksamhet. Men blir mer avskydda.

Längtan efter uppmärksamhet och tillhörighet är nog inte sällan de egentliga motiven bakom de här aktivisternas aktioner. Vad de agerar i för sammanhang är nog mer vad det råkar bli. Om några år kan hon mycket väl aktivera sig mot något annat. Skulle tro att de lätt blir värsta ovänner i de här grupperna.
Citera
2024-06-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Längtan efter uppmärksamhet och tillhörighet är nog inte sällan de egentliga motiven bakom de här aktivisternas aktioner. Vad de agerar i för sammanhang är nog mer vad det råkar bli. Om några år kan hon mycket väl aktivera sig mot något annat. Skulle tro att de lätt blir värsta ovänner i de här grupperna.
Haha. Påminner mig om freds-demonstrationen för många år sedan. Slutade med att några slogs med freds-skyltarna.
Citera
2024-06-01, 15:44
Medlem
diseuses avatar
För flera sådana här aktioner så har angriparna varit noga med att inte skada själva konstverket. När Mona Lisa angreps, till exempel, så var det bara det skyddande glaset runtomkring som blev skadat. Det kan man spola av med en slang, liksom. Ingen dyr restaurationsprocess krävs där. Att man tar ett pansarglas som du mer eller mindre skulle kunna öppna eld mot utan att skada målningen bakom, och tar och häller lite soppa på glaset, det är i mina ögon inte så katastrofalt.

Den här gången, däremot, tycker jag det ser ut som att hon satt på klisterlappen på själva duken. Se bilden nedan:

Une militante de Riposte Alimentaire interpellée après une action contre un Monet au Musée d’Orsay

Källan säger uttryckligen att det inte var något skyddande glas (l’œuvre, qui n’était pas protégée par une vitre).
Citera
2024-06-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Det handlar väl om att någon förstör ett kulturarv som väldigt många människor uppskattar. Liksom, vem fan är hon att sabba något som någon annan skapat o som skänker folk glädje?

En riktig fitta med piss-beteende, lite som snorungen som kommer och sparkar sönder ditt sandslott enkom för att jävlas

Javisst håller jag med om att förstörelse av något som bringar glädje kan vara tråkigt men man ska fan inte fästa för mycket vid materiella ting. Speciellt inte sådana som idag bara är en turistattraktion som de flesta av oss aldrig tänker på. Om hela Louvre hade förstörts hade de flesta kanske gapat i en dag sedan återgått till sina liv för absolut inget hade förändrats egentligen. Dessa ting finns att skåda digitalt också om man så vill veta vad det handlade om.

Det är en helt annan sak att förstöra typ ett bibliotek som Alexandria där det fanns kunskap att bevara. Det var mer tragiskt än någon annan mångmiljonbeloppsmålning som bringar mest glädje till de som köper och säljer skiten.
Citera
2024-06-01, 16:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Javisst håller jag med om att förstörelse av något som bringar glädje kan vara tråkigt men man ska fan inte fästa för mycket vid materiella ting. Speciellt inte sådana som idag bara är en turistattraktion som de flesta av oss aldrig tänker på. Om hela Louvre hade förstörts hade de flesta kanske gapat i en dag sedan återgått till sina liv för absolut inget hade förändrats egentligen. Dessa ting finns att skåda digitalt också om man så vill veta vad det handlade om.

Det är en helt annan sak att förstöra typ ett bibliotek som Alexandria där det fanns kunskap att bevara. Det var mer tragiskt än någon annan mångmiljonbeloppsmålning som bringar mest glädje till de som köper och säljer skiten.

Konst är betydligt mer än en turistattraktion, det går heller inte att jämföra att se en tavla i verkligheten mot att se den digitalt. Monet är dessutom en väldigt omtyckt konstnär, bara outvecklade kulturbarbarer skulle ens komma på tanken att vandalisera hans konst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in