2025-02-27, 04:43
Medlem
Lyssnar på rättegången och ME är riktigt jobbig att lyssna på, behöver ta en paus. Han svarar inte på frågor utan vänder på svaren och är dessutom kaxig.
Är det inte väldigt uppenbart att han ljuger om det mesta?

Menar han på allvar att en person på 20 år plötsligt kan säga till honom att han ska betala flera hundra tusen… och att man då känner sig så hotad att man gör det. 😳.

Om han nu var hotad och blev pressad på pengar, varför lämnar han inte tydliga spår? Nej, han vill göra tvärtom, han försöker få allt att se så äkta ut som möjligt. Varför vill han det? Det naturliga är motsatsen.

Varför skulle en 50 åring göra en skogsfastighets affär med en 20-åring? Varför gör man inte efterforskningar på vad man köper?

Varför är man så mån om att mobilen ska förstöras? Om det är som han säger så borde han ju vara tacksam om den fanns kvar så att hankande bevisa hur hemsk VJ var och hur mycket han hotat honom.

Vad är det för ljudfil som ME inte vill ska spelas upp?

Jag tror att pengarna för skogsfastigheten var en indirekt betalning, men undra till vad?
Citera
2025-02-27, 05:50
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Lyssnar på rättegången och ME är riktigt jobbig att lyssna på, behöver ta en paus. Han svarar inte på frågor utan vänder på svaren och är dessutom kaxig.

Menar han på allvar att en person på 20 år plötsligt kan säga till honom att han ska betala flera hundra tusen… och att man då känner sig så hotad att man gör det. 😳.

Om han nu var hotad och blev pressad på pengar, varför lämnar han inte tydliga spår? Nej, han vill göra tvärtom, han försöker få allt att se så äkta ut som möjligt. Varför vill han det? Det naturliga är motsatsen.

Varför skulle en 50 åring göra en skogsfastighets affär med en 20-åring? Varför gör man inte efterforskningar på vad man köper?

Varför är man så mån om att mobilen ska förstöras? Om det är som han säger så borde han ju vara tacksam om den fanns kvar så att hankande bevisa hur hemsk VJ var och hur mycket han hotat honom.

Jag tror att pengarna för skogsfastigheten var en indirekt betalning, men undra till vad?

För mig är det uppenbart att han ljuger i rättegången och försöker nästan argt att skapa en bild av hur hotad och utpressad han var. Att t ex sucka upprepat och frustrerat i en rättegång gör bara väldigt skyldiga människor som inte tål att åklagare petar hål i deras berättelser. ME är också väldigt nonchalant och arrogant i sitt suckande.
Det intressanta med denna rättegång är att ME förklarat sig skyldig - men med all sannolikhet vill dölja det riktiga motivet och varför han blev involverad med VJ från första början. Därav hans "extra beteende" i rättssalen och att han verkligen går på om sin berättelse. I stället borde ME insett att det finns utrymme för ett mjukare möte mellan honom och åklagaren; när ME säger sig ha varit hotad och utpressad av de riktiga förövarna i denna soppa, om det nu vore så som han säger. Men han går in så jäkla hårt och direkt anser sig vara smartare.

Blev han utpressad är det inte av skälet som han påstår.

Hur många personer på 20 år brukar ens äga skog? Bara en sådan detalj borde få en affärserfaren och vuxen man att förstå att något är fel eller åtminstone att undersöka saken mycket mer ingående. Så den affären är bara båg och handlar om någonting helt annat.

Visst är det med mobilen märkligt. Jag har varit inne på, likt dig, att den borde han sett till att behålla så intakt som möjligt, för att bevisa hans påståenden. Så varför den skulle både krossas och tas bort från lägenheten stämmer ju inte alls med vad han hävdar i övrigt.
Senast redigerad av -GG 2025-02-27 kl. 06:24.
Citera
2025-02-27, 10:53
Medlem
Lyssnar på rättegången och ME är riktigt jobbig att lyssna på, behöver ta en paus. Han svarar inte på frågor utan vänder på svaren och är dessutom dryg och kaxig. Vet han verkligen inte vad en rättegång är och hur den går till? Det blir ju löjligt att han hela tiden ger ett märkligt svar men ska få det att låta som en vettig förklaring. Men jag gillar åklagaren som lite sävligt får fram sin poäng om och om igen.

Menar han på allvar att en person på 20 år plötsligt kan säga till honom att han ska betala flera hundra tusen… och att man då känner sig så hotad att man gör det. 😳. Han har känt denna kille i en månad och är villig att göra affärer med honon på flera hundra tusen i något så märkligt som en skogsfastighet. Jag är övertygad om att de två hade helt andra intressen ihop. Jag läste något sms från VJ och jag har väldigt svårt att se att en 50-åring skulle ha det minsta utbyta av att umgås med en kille som inte kan skriva en mening korrekt. ME är ju akademiker, han jobbar med musik och film där just uttryck och språk har så viktiga roller. Vad skulle dessa två prata om, och hur skulle de två bli såna bundis så att 20-åringen kan bli hans ekonomiska rådgivare. Det hela är så dumt.

Om han nu var hotad och blev pressad på pengar, varför lämnar han inte tydliga spår? Nej, han vill göra tvärt om, han försöker få allt att se så äkta ut som möjligt. 😳 Varför vill han det? Det naturliga är motsatsen och så historien om att han medvetet förhalar försäljningen av sina aktier för att det ska se ut som att hans farbror gjort en transaktion av ett arv. Om man är så rädd om sitt liv och sin familj så man är villig att betala en 20-åring 800.000 så ser man väl till att få ut pengarna så fort som möjligt. På vilket sätt skulle VJ bry sig om pengarna kom en eller två dagar för tidig? Det är så dumt så dumt.

Varför skulle en 50 åring göra en skogsfastighets affär med en 20-åring? Varför gör man inte efterforskningar på vad man köper? Hann som är akademiker och har en livserfarenhet,

Varför är man så mån om att mobilen ska förstöras? Om det är som han säger så borde han ju vara tacksam om den fanns kvar så att han bevisa hur hemsk VJ var och hur mycket han hotat honom.

Jag tror att pengarna för skogsfastigheten var en ”indirekt” betalning, men undra till vad? På ljudfilen finns det bevis på vad ME egentligen ”köpt” och det är något som ME är villig att döda för att det inte ska läcka ut.
Citera
2025-03-01, 01:17
Medlem
Har lyssnat lite till på rättegången och jag får nästan utslag av hur mycket han ljuger och hur extremt dumma saker han säger. Hur kan han vara så otroligt korkad? Han får ju föräldrarna i ”ättikafallet” att framstå som smarta och snabbtänkta.

Märkligheterna bara hopar sig.

• Han ska köpa en skogsfastighet för en halv miljon av en 20-åring som han känt en månad.
• Han kollar inte upp vem som äger fastigheten (skogen), eller gör efterforskningar kring detta.
• Han tittar på skogen samma dag som han lämnat över pengarna
• Utan förvarning kommer nu ett krav på ytterligare 800.000 från VJ för att avsluta affären.
• Från att ME litat blint på denna pojke, är han nu livrädd både för honom och hans familj och släkt.
• De två hängt hela helgen och ME försöker under dessa två dagar få tag på pengar med lyckas tillslut övertala VJ att man måste vänta till måndag.
• ME åker och träffar sina barn, eller om det var ett barn, under helgen. Men flyr inte, ringer inte deras gemensamma kompis eller hör av sig till någon annan under tiden.
• På måndag gör ME ingenting, han som fruktat för sitt liv. Han anger att han vill att överföringen ska se trovärdigt ut och därför vill förhala den. Varför vill man att den ska se trovärdig ut. Man vill väl göra allt för att den ska lämna spår som man sedan kan använda sig av om det skulle kunna bli en öppning i detta.
• Varför skulle en 20-åring, som inte förstått att en bank transaktion går igeno. På helgen, ha koll på hur ett arvskifte funkar? Varför skulle ha reagera om pengarna kom en dag tidigare.
• Varför skulle VJ vilja döda ME? Om han är så hotfull och farlig som ME påstår så kan han ju fortsätta att pressa pengar av ME. Dör ME så får han inte en krona.
• ME påstår att VJ även hotat att döda/skada hans familj, vore inte det en bättre lösning för VJ isf? Då kan han ju ändå få ut pengar genom att fortsätta att hota ”nästa gån tar jag andra knät” eller liknande.
• Om ME ville lämna VJ för att han var rädd för sitt liv, varför stacka han inte på natten, varför stacka han inte när han var vid dörren. Varför stack han inte när de var på stan?
• Om nu ME var så fruktansvärt rädd för VJ och hans familj/släkt, hur tänkte han att de skulle reagera om han slår en hammare i huvudet på deras son/brior?
• Om man tar en hammare och slår den i huvudet, vet man inte om att personen kan dö? Han är 50 år, inte 12 år.
• Om nu VJ skulle svimma, och ME skulle fly. Vart skulle han? Skulle hotbilden mot honom minska när han inte bara smitit från betalningen, utan även misshandla VJ med en hammare?
• Om man ”vaknar till” helt blodig och blir chokad av sin spegelbild. Ställer man sig i duschen utan att se efter vad som hänt?
• Han är livrädd för VJ, och vaknar till blodig i badrummet och ser sig i spegeln. Är man 8nte då livrädd för att VJ är utanför och ska ha ihjäl honom?
• Om man står i badrummet, och vet att den farligaste människan man någonsin träffat befinner sig i vardagsrummet, man är helt täckt av blod. Går man då in och duschar?
• Är man inte orolig för att VJ ska anfalla en i duschen, han var ju så rädd för att VJ skulle döda honom? Han påstår ju att han inte vet om att VJ är död eller vad som har hänt. Minnet är helt svart påstår han.
• Om mitt minne var helt borta så skulle jag ringa polisen om jag hittade en död människa i min soffa. Han måste alltså vetat om vad han gjort när han stod i badrummet. Varför var han inte rädd för VJ om han inte redan visste att han var död?
• ME tar med sig hammare och telefon. Man har alltså ett nytt blodigt lik i sitt hem, men man bemödar sig med att gå hemifrån med hammare och VJ mobil för att får ut sim-kortet.
• Varför vill man ha ut sim-kortet? Att VJ varit i bostaden vet man ju redan, och telefonen har ringt och VJ har även använt den när han låg i soffan. Så varför i hela friden är sim-kortet så viktigt att få ut?
• ME slår sönder mobilen helt och hållet, varför? I telefonen finns det ju massor med bevis som skulle kunna stärka hans berättelse. Hela släkten är ju ute efter ME.
• ME påstår att det enda sättet att få ut ett sim-kort är genom att använda en hammare. Det finns ingen 60-åring som inte vet att det inte är det sättet man använder när man tar ut ett sim-kort. Så varför är han så mån om att mobilen ska bli helt förstörd och omöjlig att komma in på?

• ME är alltså villig att mörda en 20-åring, ist för att kontakta polisen och berätta att han utsatts för utpressning.
• Han vill att penningtransaktioner ska se äkta ut, han lägger verkligen manken till för att de just ska vara trovärdiga. Varför?
• Hotbilden mot honom borde öka gigantiskt om man har ihjäl ens son/bror med en hammare. Så varför väljer han denna utväg?
• VJ hotar med att släppa en ljudfil/film han har fått en halv miljon av ME för något som kan liknas vid en skenaffär. Vad är det för betalning? Vad är de ytterligare 800.000 för betalning.
• Du mördar någon i ditt hem, och du lägger så stor möda på att förstöra offrets mobil, innan du ringer polisen.

Den stora frågan. Vad skulle kunna vara värt att döda för? Vad var det på den ljudfilen/filmen? För mig finns bara ett svar, men ge gärna förslag. Det är något som man inte vill ska komma fram trots att man förstår att man kommer åka in för mord eller dråp. Han kan inte vara så dum att han tror att han skulle blir frikänd. Så efter många år i fängelset så finns det något som fortfarande skulle påverka honom så mycket så det ligger som prio ett. Jag tror att han beställt ett mord på sin förra fru och barnens mor. Han är på väg in i fängelset, och det han tänker på är att en ljudfil måste förstöras. Om det skulle komma fram att han velat mörda sin förra fru, och han sitter i fängelse, så skulle så klart barnens mor göra allt för att de inte skulle träffa honom och de lär inte vara svårt... Han skulle förlora sina barn för alltis, det är värt att mörda för. Det är inte planeringen av ett mord, en knarkaffär, svarta pengar eller liknande, det skulle inte påverka det straff han fick. Men om han planerat att mörda sina barns mamma så blir straffet livet ut. Det finns inget som kan få det ogjort.

Av någon anledning drog sig VJ ur, men ville behålla 500.000 och hotade då med att släppa ljudfilen.

Ursäkta långt inlägg, men det här är så märkligt. Han ljuger om allt, ena löningen dummare än den andra. Han kan inte vara så korkad. Han gör det för att det är kört, och det vet han, men hans fokus ligger på att de inte ska gräva i offrets mobil eller molnet och det stressar honom. Lögnerna handlar med om att ta fokus från skenbetalningen och vad det handlade om och då funkar VJ och hans farliga släkt som ett bra ursäkt.
Citera
2025-03-03, 10:24
Medlem
Liletts avatar
Är domen överklagad till hovrätten?
Citera
2025-03-03, 20:40
Medlem
Svaagdrickas avatar
Den nya teorin här på fb om att han anlitat kriminella för att ta livet av frun - skulle den kunna få polisutredningen att återupptas?

Jag menar inte att en teori på ett internetforum skulle räcka naturligtvis. Men ME:s agerande och uppenbara lögner döljer ju något som inte kommit fram. Det känns som att förundersökningen har brister. Förhandlingen i TR blev ju bitvis lite av en fars.
Citera
2025-03-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svaagdricka
Den nya teorin här på fb om att han anlitat kriminella för att ta livet av frun - skulle den kunna få polisutredningen att återupptas?

Jag menar inte att en teori på ett internetforum skulle räcka naturligtvis. Men ME:s agerande och uppenbara lögner döljer ju något som inte kommit fram. Det känns som att förundersökningen har brister. Förhandlingen i TR blev ju bitvis lite av en fars.
Nä, det är uppenbart att han själv gjort det, och han har erkänt.

Håller helt med. Det är verkligen något som inte kommer fram. Allt är så bakvänt. Om man är så rädd för VJ och hans släkt så skulle man ju inte döda honom. Varför vill man fly just på morgonen, det har ju funnit massor med möjligheter tidigare.
VJ vet något som absolut inte får komma fram. Vad är det som är så hemligt att man är villig att ta risken att dömmas för överlagt mord?
Han är för gammal för att göra en så märklig affär. Han vet ju inte ens vad han ”köpt”. Historien är bara dum och konstig. Jag tror det handlar om något helt annat. Osäker på vad ”skogsaffären” egentligen är, men det något som skulle påverka ME oerhört mycket om det kom fram.

Hår det inte att hitta vad som fanns på mobilen via ett moln? Men föräldrarna är kanske inte så intresserade iom att deras son då kommer svartmålas. Alla tiger om elefanten i rummet. ME ljuger så märkligt, men så länge han kan uppehålla åklagaren/polisen från att rota så håller han på.
Citera
2025-03-06, 10:24
Medlem
portnoys avatar
Många tankar här.. Håller på att gå igenom rättegångsklipp samt FUP, men hittills:

"Skogsförklaringen" kan ha uppkommit ganska sent, så sent som när ME benämner ett bankkonto "skogspengar". Då kan bortförklaringen till det kommande (eller nyss begågna) mordet ha tagit form. Att de har varit i skogen tillsammans stämmer säkert, men inte för nåt köp av skog. Något annat diskuterades säkert under denna lilla resa.

Hoten köper jag inte alls. Finns ju noll belägg för det, utöver vad ME själv hävdar. Hade ju varit praktiskt om ME kunde fiska fram åtminstone ett SMS/meddelande som pekade åt det hållet...

ME låter också lite extra "förklarande" när han berättar om hur och varför han bankade sönder telefonen. Att anledningen skulle vara för att förhindra att VJ skulle spåras till ME's lägenhet låter idiotiskt. Dessutom visste ju både delar av VJ's familj och vänner var han befann sig under mordnatten.

Uppmålningen av VJ's person känns också lite luddig. Känner inte något enormt förtroende när jag hör hans föräldrar prata. Att han inte var Guds bästa barn kan man nog gissa, men hur involverad i hyss var han egentligen?

Så de största frågorna jag har i nuläget:
  • Vad skulle pengarna egentligen användas till?
  • Vad var det riktiga skälet till att mobilen förstördes?
Senast redigerad av portnoy 2025-03-06 kl. 10:31.
Citera
2025-03-07, 17:36
Medlem
ME är inte längre en del av bandet Finnegans hell. Bandet postar en bild tillsammans med hans ersättare idag.
Citera
2025-03-07, 18:25
Medlem
myts avatar
Kanske långsökt, men. kring kontakten "Messi" i chatkonversationerna.
Relativ standardfras i svensk rap att använda fotbollsalias - "skyttekungar" som ordlek för torpeder.
Citera
2025-03-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myt
Kanske långsökt, men. kring kontakten "Messi" i chatkonversationerna.
Relativ standardfras i svensk rap att använda fotbollsalias - "skyttekungar" som ordlek för torpeder.
Det hade jag ingen aning om. Det stärker ju min teori kring att ME möjligen har tänkt att röja hans tidigare sambo.
Skälet att man slår sönder en mobil i bitar och sprider ut den, när man har en död person i sin soffa och dennes föräldrar redan vet att personen varit där, måste vara något mycket mycket viktigt. ME visste att han skulle få ett straff, även om han kanske hoppades på ett kortare. Något på den mobilen skulle förstöra något mer för honom, något som inte bakades in i straffet för mordet. Varför dödade han ens VJ?

Det måste vara något som sticker ut och skulle påverka honom under mycket lång tid. Finns det andra som ME skulle tjäna på om de dog?

Vildsvin äter väl kött? Varför skulle dessa två åka ut och mata vildsvin. Att ME skulle köpa en skog som han inte vet något om av VJ som inte ens äger den ser jag som helt uteslutet. Kan ME velat veta hur de ska göra sig av med kroppsdelar?

Vad blev de oens om? Kan jobbet kostat en halv miljon? Är inte det rätt mycket? Är priset rimligt för ett mer proffsigt mord med undanröjning av kropp? Jag tycker ofta att folk har mördat för extremt låga summor. Det faktum att det även skulle fram 1,3 miljoner till funderar jag på. Kan kostnaden först varit 500.000 men sedan Bill torpeden ha mer betalt. Kan det vara något som ME först accepterade, men sedan lacka på när han insåg att han höll på att bli blåst eller iaf kanske kunde blir blåst?

Kanske insåg VJ att de lätt kunde behålla pengarna eftersom ME inte kunde polisanmäla dem. Kan det uppstått bråk kring detta när VJ sa något ”Men vad ska du göra, ringa Aina eller?”

När man lyssnar på VJ kompisar så har jag ytterst svårt att tänka mig att ME skulle kunna ha den minsta behållning av att umgås med VJ. De är så otroligt omaka. Varför har de gjort dessa konstiga resor och hängt som de gjort. Det låter som deras förehavanden varit mer än bara några rappare.

ME är ju inte helt dum, hela hans vittnesmål bygger på att svara idiotiskt och ännu mer idiotiskt. Kan det vara så att han fattar att han kommer åka in, och att han hellre beter sig som en clown för att de inte ska rota i vad betal ingen egentligen avsåg. Har man ingen trovärdig historia så kan ju ett sätt vara att svara dumt på allt. Vad ska de göra liksom?
Citera
2025-03-09, 12:22
Medlem
portnoys avatar
Efter vidare läsning tycker jag det finns indikationer på att detta med skogsaffären inte är ett totalt påhitt. Mycket googlande etc. Har svårt att tro att det skulle vara gjort för att skapa denna story som täckmantel.

Och det stämmer ju att tonen dem emellan verkar ändras någon gång efter resan till Småland om man går igenom deras mess-historik.
Senast redigerad av portnoy 2025-03-09 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in