• 2
  • 3
2024-05-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Fattar inte varför man inte inför en variant på tvåvägsverifikation. En trygghetsknapp helt enkelt.

Aktiverar man trygghetsknappen så väljer man ett belopp man känner sig trygg med. Alla belopp som överstiger det måste verifieras av någon person från trygghetslistan du själv gett banken. Personen måste verifiera via bankID.
Även skapande av nya BankID följer samma procedur.

Får min gamla mor för sig att swisha Ahmed 50k eller skapa ett nytt BankID åt Ahmed kan jag alltså stoppa det.

Missar jag något?

Om det vore så enkelt så kan bedragaren när han lurat din morsa på sitt bankid avaktivera tryggshetsknappen.

Detta går att ordna, men det kräver att du går till banken och ansöker om att bli "god man" åt din morsa.
Annars kan vem som helst kapa någons konto och ta full kontroll bara sådär.
Citera
2024-05-31, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
En annan lösning hade varit bättre. Nu blir alla straffade. De som handlar med aktier på Avanza (och behöver göra snabba överföringar emellanåt) kan i princip inte ha några pengar på sparkontot hos Handelsbanken.
Eller säg att du hittar en fin bil till ett fint pris på Blocket och vill slå till. Då ska du få säljaren att hålla den till dig i två dagar. Folk kommer att bli förbannade och byta bank.

Hos Handelsbanken kan du bara höja Swishgränsen tillfälligt (gäller under en dag). Den är vanligtvis begränsad till 10 000 kr per dag, har jag för mig.

I så fall är det riktigt dåligt, men man kan ha flera olika banker så slipper man att tänka på att swisha ifrån Handelsbanken bara och kan swisha ifrån andra bankerna.

Men eftersom du snackar om en annan lösning, så kom på en och skriv den lösningen här eller till handelsbanken så löser det sig.
Citera
2024-05-31, 16:33
Medlem
S Nubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
De som handlar med aktier på Avanza (och behöver göra snabba överföringar emellanåt) kan i princip inte ha några pengar på sparkontot hos Handelsbanken.

Är Trustly lösningen när Swish inte funkar mot Avanza? Någon som vet hur Trustly funkar och vilka begränsningar som finns där?
Citera
2024-05-31, 21:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det enda som hänt är att man förflyttat brottslighet från en skyddad och övervakad miljö där företagen har råd att ha mer skydd till att flytta över problemet till minde butiker där man snor cigaretter,snus,frimärken,telefoner och allt av värde och på vanligt folk ute på gatan och i folks hem där de inte kan skydda sig plus enorma summor för digitalbedrägerier och blocketbedrägerier med swish och banköverföring.

Kriminella slutar inte med brottslighet för att sjuka sverige jobbar för att bankmaffian ska få % på vartenda köp i butik för lufttjänster som gör att de slipper ha svenska anställda och kontor som vi sen får betala genom skattsedeln och fler arbetslösa=mindre konsumtion=ännu mindre kringjobb.

OCh självklart skall staten antingen ta bort tillståndet att bedriva verksamhet för dom som ej tar emot landets valuta vid försäljning till privatpersoner eller helt enkelt sätta in lagstiftning att man måste ta emot landets valuta som i övriga euroländer och danmark,norge,polen osv.

Nej, man har inte flyttat över brottslighet på det sätt du påstår. Butiksrån, personrån och inbrott begicks även förr men vad detta har med trådstarten och mitt inlägg att göra får du gärna fördjupa.
Citera
2024-05-31, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Nej, man har inte flyttat över brottslighet på det sätt du påstår. Butiksrån, personrån och inbrott begicks även förr men vad detta har med trådstarten och mitt inlägg att göra får du gärna fördjupa.

Är du dum i huvudet på riktigt?

Brottslingar slutar inte göra brott och man har bara hoppat över till andra sorters brott som påverkar privatpersoner istället.

Bankerna skrattar åt folk som dig som är så lättlurade så att de enkelt kunde stänga ner alla bankkontor och slippa ha personal och endast ha personal kvar för lån där man kan skapa nya digitala låtsaskrediter.

De tar betalt för lufttjänster och slipper göra ett enda hederligt dags arbete för sina jättevinster.

staten borde ta bort banktillståndet för banker som inte vill hantera kontanter i sina kontor.

Men jag börjar förstå att du antagligen har nåt företag och är lat som vill slippa ta emot riktiga pengar från kunderna du lever på.

Eller så jobbar du för bankerna eller liknande som blir rika på att lura folk att betala digitalt.
Senast redigerad av Blatteman 2024-05-31 kl. 21:54.
Citera
2024-05-31, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
En sådan lösning skulle kräva ett aktivt val och 95%+ av kunderna skulle inte göra det aktiva valet och vara sårbara för bedrägerier.

Absolut men då har de fattat det beslutet själva och får således stå själva för det som sker.
Hellre att det finns ett val att skydda sig än att det inte gör det.
Citera
2024-05-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Om det vore så enkelt så kan bedragaren när han lurat din morsa på sitt bankid avaktivera tryggshetsknappen.

Detta går att ordna, men det kräver att du går till banken och ansöker om att bli "god man" åt din morsa.
Annars kan vem som helst kapa någons konto och ta full kontroll bara sådär.

Que? Jag hade ju behövt bekräfta skapandet av hennes nya BankID till bedragaren?

Nja lite skillnad mot god man. Till att börja med är det en process att få igenom en god man samt att det kommer 1000 andra begränsningar samtidigt för den som har en god man.

Dålig jämförelse.
Citera
2024-05-31, 22:55
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
I så fall är det riktigt dåligt, men man kan ha flera olika banker så slipper man att tänka på att swisha ifrån Handelsbanken bara och kan swisha ifrån andra bankerna.

Men eftersom du snackar om en annan lösning, så kom på en och skriv den lösningen här eller till handelsbanken så löser det sig.

Det blir rätt drygt att hålla på med olika banker hela tiden. Lär bli snarare att man migrerar över till en annan bank om något så basalt som Swish inte fungerar tillfredsställande.
Tyckte lösningen som Orkanuz presenterade lät vettigare: (FB) Swish begränsas av Handelsbanken. Kontanter kom tillbaka

Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Är Trustly lösningen när Swish inte funkar mot Avanza? Någon som vet hur Trustly funkar och vilka begränsningar som finns där?

Ja, Trustly hade fungerat om överföringen sker omgående.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2024-05-31 kl. 23:06.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in