• 1
  • 2
2024-05-30, 15:04
Medlem
Den digitala utvecklingen spär på problemen med kriminalitet som växer ngt enormt.

Aldrig nånsin har har bedrägerier varit så omfattande som nu.

Handelsbanken kommer införa en tröghet i systemet som innebär att en tillfällig höjning över 10k ska planeras minst 2 dagar före höjning.

Kanske inget stort problem. Men banken har fått in mycket klagomål.
För egen del så är det ganska sällan jag köper saker för över 10k. Men jag vill ha möjligheten att kunna spontant handla när jag vill.
Likaså planera höjning av köp via kort.

I Norge har man nu stiftat lagar om att freda kontanter. Där är alla näringsidkare skyldiga att kunna mottaga kontanter som betalning.

För hur vi än ser på det. De digitala lösningarna har orsakat ökad brottslighet samt tagit bort friheten att handla anonymt samt tagit bort rätten till ägande av egna pengar. Vore det inte bättre att satsa mer på kontanter igen?
Citera
2024-05-30, 17:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Så du tror inte att det var vanligt förr med personrån där man ville åt offrets kontanter?

Fattar inte egentligen varför du blandar ihop att Swish inför en begränsning med att du gillar kontanter. Vad har de två sakerna med varandra att göra? Varför skapar du inte två olika trådar?
Citera
2024-05-30, 17:55
Är väl bra om alla alternativ finns. Stör mig också när man inte kan betala med kontanter. Vilket land gör så förutom Sverige?
Citera
2024-05-30, 18:29
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nu blandar du äpplen och päron, en beloppsgräns på Swish har inte med att vissa näringsidkare inte tar emot kontakter. Den digitala betalningsutvecklingen har även gjort så att bank- och värdetransportrån har upprört och antalet personrån med avsikt att få tag i kontanter har minskar drastiskt.

Gällande lagstiftningen så anser jag att staten ska ge blanka fan i vad jag som privatperson eller privat näringsidkare vill godkänna för betalningsmedel vid affärer.
Citera
2024-05-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Är väl bra om alla alternativ finns. Stör mig också när man inte kan betala med kontanter. Vilket land gör så förutom Sverige?

Storbritannien och Nederländerna bland annat. Många som bara tar kort där.
Citera
2024-05-30, 19:07
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Den digitala utvecklingen spär på problemen med kriminalitet som växer ngt enormt.

Handelsbanken kommer införa en tröghet i systemet som innebär att en tillfällig höjning över 10k ska planeras minst 2 dagar före höjning.

För egen del så är det ganska sällan jag köper saker för över 10k. Men jag vill ha möjligheten att kunna spontant handla när jag vill.

I Norge har man nu stiftat lagar om att freda kontanter. Där är alla näringsidkare skyldiga att kunna mottaga kontanter som betalning.

För hur vi än ser på det. De digitala lösningarna har orsakat ökad brottslighet samt tagit bort friheten att handla anonymt samt tagit bort rätten till ägande av egna pengar. Vore det inte bättre att satsa mer på kontanter igen?

Själv tycker jag inte om att sponsra banken med 1.5-2% på varje köp jag gör och använder därför kontanter mest möjligt. Bankerna tjänar redan miljarder på dumsvenne som tycker det är så "bekvämt" med kort.
Citera
2024-05-30, 19:23
Medlem
Lutops avatar
Känns inte direkt genomtänkt. Sabbar ju för oss som använder swish till tex avanza. Nu missar man ju direkt fina köptillfällen om man inte har degen på avanza redan. Eller om man vill köpa random teknikpryl som kostar mer än ynka 10k.

De här bedrägeri svinen groomar sina offer i veckor i många fall. Fan gör då 2 dagar? idioter!
Citera
2024-05-30, 22:12
Medlem
DonaldBidens avatar
Det viktiga är att vi gått betydligt längre än Sovjetunionen i deras experiment för att stävja brottsliga pengatransaktioner.

Visar att vi är på god väg att uppnå utopin!
Citera
2024-05-30, 22:27
Medlem
Fattar inte varför man inte inför en variant på tvåvägsverifikation. En trygghetsknapp helt enkelt.

Aktiverar man trygghetsknappen så väljer man ett belopp man känner sig trygg med. Alla belopp som överstiger det måste verifieras av någon person från trygghetslistan du själv gett banken. Personen måste verifiera via bankID.
Även skapande av nya BankID följer samma procedur.

Får min gamla mor för sig att swisha Ahmed 50k eller skapa ett nytt BankID åt Ahmed kan jag alltså stoppa det.

Missar jag något?
Citera
2024-05-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Ja, bedrägerierna har ökat. Regeringen måste göra mer för att stoppa dem.

Bedrägerierna mot pensionärer är vidriga och det är synd att det ska krävas ett teveprogram om det för att regeringen ska reagera och tvinga bankerna att stävja problemet.

10 k är för lite, har Handelsbanken verkligen tittat på vad kunderna köper för?

Ska säkerhetslösningarna vara opt-in eller opt-out?
Citera
2024-05-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Känns inte direkt genomtänkt. Sabbar ju för oss som använder swish till tex avanza. Nu missar man ju direkt fina köptillfällen om man inte har degen på avanza redan. Eller om man vill köpa random teknikpryl som kostar mer än ynka 10k.

De här bedrägeri svinen groomar sina offer i veckor i många fall. Fan gör då 2 dagar? idioter!

Verkar bara vara Handelsbanken och inte alla andra banker, dessutom varför har du inte bara dina flesta pengar på Avanza?

Utöver det att ändra swish gränsen är enkel och du kan ha den på en hög nivå hela tiden, ser 0 problem med detta.
Citera
2024-05-30, 22:49
Medlem
Jag köpte en MC för några år sedan via swish för 25 000 kr.
Så vill jag lätt kunna göra helt spontant. jag aktiverade den högre gränsen typ några minuter innan köp. Skulle jag behöva göra det 2 dagar innan så skulle det bli problem med många köp där man kanske inte kan säga att de får vänta 2 dagar, för då köper någon annan hojen, bilen eller vad det nu handlar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in