2024-05-31, 05:03
Medlem
Det är så här kontanter blir populärt igen. Nyligen begränsades swish till 100 k och att du måste logga in med kortläsaren inkopplad, inte mobilt bankid. Borde införas utbildningar innan du får hämta ditt första bankid.
Citera
2024-05-31, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
.
Den digitala betalningsutvecklingen har även gjort så att bank- och värdetransportrån har upprört och antalet personrån med avsikt att få tag i kontanter har minskar drastiskt.

Gällande lagstiftningen så anser jag att staten ska ge blanka fan i vad jag som privatperson eller privat näringsidkare vill godkänna för betalningsmedel vid affärer.

Det enda som hänt är att man förflyttat brottslighet från en skyddad och övervakad miljö där företagen har råd att ha mer skydd till att flytta över problemet till minde butiker där man snor cigaretter,snus,frimärken,telefoner och allt av värde och på vanligt folk ute på gatan och i folks hem där de inte kan skydda sig plus enorma summor för digitalbedrägerier och blocketbedrägerier med swish och banköverföring.

Kriminella slutar inte med brottslighet för att sjuka sverige jobbar för att bankmaffian ska få % på vartenda köp i butik för lufttjänster som gör att de slipper ha svenska anställda och kontor som vi sen får betala genom skattsedeln och fler arbetslösa=mindre konsumtion=ännu mindre kringjobb.

OCh självklart skall staten antingen ta bort tillståndet att bedriva verksamhet för dom som ej tar emot landets valuta vid försäljning till privatpersoner eller helt enkelt sätta in lagstiftning att man måste ta emot landets valuta som i övriga euroländer och danmark,norge,polen osv.
Citera
2024-05-31, 07:26
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Själv tycker jag inte om att sponsra banken med 1.5-2% på varje köp jag gör och använder därför kontanter mest möjligt. Bankerna tjänar redan miljarder på dumsvenne som tycker det är så "bekvämt" med kort.

Du sponsrar Loomis med mer pengar istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
De här bedrägeri svinen groomar sina offer i veckor i många fall. Fan gör då 2 dagar? idioter!

Det ger offret tid att tänka efter och kanske rådfråga familjen. Det är väldigt vanligt att bedrägerioffer ringer in till banken samma dag eller dagen efter pengar lämnat kontot, men då är det för sent.
Citera
2024-05-31, 07:28
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Fattar inte varför man inte inför en variant på tvåvägsverifikation. En trygghetsknapp helt enkelt.

Aktiverar man trygghetsknappen så väljer man ett belopp man känner sig trygg med. Alla belopp som överstiger det måste verifieras av någon person från trygghetslistan du själv gett banken. Personen måste verifiera via bankID.
Även skapande av nya BankID följer samma procedur.

Får min gamla mor för sig att swisha Ahmed 50k eller skapa ett nytt BankID åt Ahmed kan jag alltså stoppa det.

Missar jag något?

En sådan lösning skulle kräva ett aktivt val och 95%+ av kunderna skulle inte göra det aktiva valet och vara sårbara för bedrägerier.
Citera
2024-05-31, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Storbritannien och Nederländerna bland annat. Många som bara tar kort där.

och i storbritannien och ute i hela europa europa finns det hur många ställen som helst som inte tar kort utan endast riktiga pengar.

De vill inte jobba gratis åt bankmaffian.
Citera
2024-05-31, 07:58
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag köpte en MC för några år sedan via swish för 25 000 kr.
Så vill jag lätt kunna göra helt spontant. jag aktiverade den högre gränsen typ några minuter innan köp. Skulle jag behöva göra det 2 dagar innan så skulle det bli problem med många köp där man kanske inte kan säga att de får vänta 2 dagar, för då köper någon annan hojen, bilen eller vad det nu handlar om.

Hur länge ligger den tillfälliga höjningen? Vet man att man är på väg att köpa något är det väl bara o aktivera den en vecka framåt, om det nu går?
Citera
2024-05-31, 08:05
Bannlyst
Väl bara inse att kontanterna tid är förbi. Att man skall byta pappersbitar med varandra, sedan har en massa stålbitar i fickan. Men visst man är sårbar, ett tips är att ha 2 mobiler. Så man alltid har en reserv.
Citera
2024-05-31, 08:57
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Det viktiga är att vi gått betydligt längre än Sovjetunionen i deras experiment för att stävja brottsliga pengatransaktioner.
Visar att vi är på god väg att uppnå utopin!
I Sovjet så var Viktor Glushkov
https://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Glushkov
mannen som uppfann systemet med det kontantfria samhället som skulle kontrollera varje transaktion.
Det blev dock aldrig av i Sovjet pga. flera anledningar.

Nu har väst kopierat samma diktatoriska Kommunistiska system för total kontroll av invånarnas inköp.
Således så kan staten när som helst med hjälp av banken stänga av ditt liv genom att blockera dina betalningsmöjligheter.
Sanningssägare/dissidenter eller politisk opposition kan med ett knapptryck få sina liv förstörda genom att inte kunna betala för mat, husrum, resor med allmänna färdmedel, räkningar eller läkarvård, etc. således det perfekta diktaturinstrumentet.
Handelsbankens agerande kan ses som tveksamt och kan möjligen i en framtid vara ett steg mot den totala diktaturen där dina betalningsmöjligheter kan kontrolleras av staten och begränsas geografiskt och du blir därmed fånge utan murar eller taggtråd.
Frågan vi kan ställa oss är vilken sida, det forna öst eller det nuvarande väst som var/är mest diktatoriskt?
Citera
2024-05-31, 10:10
Medlem
Holden.Caulfields avatar
En annan lösning hade varit bättre. Nu blir alla straffade. De som handlar med aktier på Avanza (och behöver göra snabba överföringar emellanåt) kan i princip inte ha några pengar på sparkontot hos Handelsbanken.
Eller säg att du hittar en fin bil till ett fint pris på Blocket och vill slå till. Då ska du få säljaren att hålla den till dig i två dagar. Folk kommer att bli förbannade och byta bank.

Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Utöver det att ändra swish gränsen är enkel och du kan ha den på en hög nivå hela tiden, ser 0 problem med detta.

Hos Handelsbanken kan du bara höja Swishgränsen tillfälligt (gäller under en dag). Den är vanligtvis begränsad till 10 000 kr per dag, har jag för mig.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2024-05-31 kl. 10:32.
Citera
2024-05-31, 12:41
Medlem
ManicToos avatar
Kanske OK. Men vad jag förstår är det inte mest swish-bedrägerier utan bankid-bedrägerier som är allvarligt. DÄR borde man verkligen ha fördröjning, typ "ojdå Elsa 85 tänker precis köpa bitcoin för hela sitt sparkapital som hon haft i 30 år, vad kan vara fel".
Citera
2024-05-31, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Kanske OK. Men vad jag förstår är det inte mest swish-bedrägerier utan bankid-bedrägerier som är allvarligt. DÄR borde man verkligen ha fördröjning, typ "ojdå Elsa 85 tänker precis köpa bitcoin för hela sitt sparkapital som hon haft i 30 år, vad kan vara fel".
Jo ohyggligt mycket är kopplat till Swish. Bank id likaså givetvis
Citera
2024-05-31, 13:55
Medlem
Det ska alltid vara möjligt att kunna betala med kontanter. Iaf tills det finns krav på annat system som inte är beroende av att hackas och liknande så kort/digitalt ej fungerar.
Personligen tycker jag att man ska kunna lista sig på 2-3 affärer där man kan handla på kredit i ett system som bara är lokalt uppkopplat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in