2024-06-05, 20:04
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Uppdatering 5 juni kl 19:55

Polisens operativa sökinsats avslutas under kvällen och ärendet övergår nu i en utredningsfas. Det innebär att polisen fortsatt är intresserad av iakttagelser och tips från allmänheten som förhoppningsvis gör att mannen kan hittas. Om det inkommer ny information kommer den att värderas och utredas.

Det finns i nuläget ingen misstanke om brott i samband med försvinnandet.

Vi vill rikta ett stort tack till alla som deltagit i sökandet tillsammans med polisen. Tack till Hemvärnet, fjällräddare, Missing people och andra frivilliga som deltagit i insatsen.

Missing people har planerat fortsatta eftersök i området.

https://polisen.se/aktuellt/handelse...son-stromsund/
Citera
2024-06-06, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Lukas hette han och han försvann 2018-09-14 från Strömsund. Han hittades drunknad juni 2019. Troligen suicid.
(FB) 19-årige Lukas från Strömsund är försvunnen sedan 2018-09-14

Att räkna upp alla unga killar som har försvunnit i området ger ingenting annat än vilda spekulationer.
Tyvärr är det inte ovanligt att unga killar tar sitt liv och att Elias lämnade sina personliga tillhörigheter är illavarslande.

"Självmord är idag den vanligaste dödsorsaken bland unga mellan 15 och 24 år (för män upp till 44 år). Varje år försöker fler än 5 000 unga att ta sina liv. I många åldersgrupper har vi de senaste åren sett en minskning av självmordstalen – men det gäller tyvärr inte för unga. I gruppen 20-29 år har det istället skett en ökning av självmorden med 1,8 procent årligen."
https://suicidezero.se/fakta-om-sjal...och-sjalvmord/

Vad jag fattat det som, så är han LVUad pga psykisk ohälsa. Men var han hos sina föräldrar i fyrås? och hälsade på? Varför var han i Hammerdal ensam? om han är LVUad? Jag får det inte att gå ihop. Någon måste ju ha lite mer detaljer. Vad gjorde han i Hammerdals centrum? Varför fick han lämna bostaden själv osv?
Citera
2024-06-06, 11:18
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Såg av en slump detta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-hotell-i-umea

En 20-åring reste i slutet av maj till Umeå efter att ha bestämt träff med en flicka under 15 år. Nu har 20-åringen gripits för våldtäkt mot barn efter att ha haft sex med flickan på ett hotell i Umeå.

Skulle det kunna vara han? Väldigt spekulativt, men ändå.
Citera
2024-06-06, 11:19
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammaSe
Vad jag fattat det som, så är han LVUad pga psykisk ohälsa. Men var han hos sina föräldrar i fyrås? och hälsade på? Varför var han i Hammerdal ensam? om han är LVUad? Jag får det inte att gå ihop. Någon måste ju ha lite mer detaljer. Vad gjorde han i Hammerdals centrum? Varför fick han lämna bostaden själv osv?

Du har inte fattat någonting, skulle jag säga. Vad surrar du ens om?
Citera
2024-06-06, 16:46
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag har snokat lite och det tycks vara så att grabben heter Elias Str*em (*=i). Elias fyller 21 i år, kommer från Motala, men LVU-placerades hos en familj i Åsarna för något år sedan. Vid försvinnandet var Elias på besök hos en släkting i Hammerdal.
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag undrar varför han så pass "gammal" hamnat på "hem", om han inte är kriminell. LVU är ju en kraftig åtgärd, som man inte strösslar med hur som helst.

Risken finns ju att han dragit ifrån släkten just för att han har LVU och ville fortsätta att vara ute i friheten. Och så har något gått snett? Som kille är det tusen gånger svårare att vara på rymmen, just därför att man inte erbjuds mat och sovplats av äldre killar, så man återvänder fort. Nej, något illa har nog tyvärr hänt här.
Det sista i ditt inlägg
Citat:
Jag ser 4 huvudscenarion, så låt oss analysera dem:

Ytterligare en detalj att beakta ...
En grej jag tänkt på som kan vara relevant, är att han (som jag skrivit tidigare) familjehemsplacerades i en familj i Åsarna för några år sedan. Det är möjligt att han fick börja gymnasiet i samband med att han flyttade till familjen och att han går ut gymnasiet precis nu, även fast han är ett par år äldre än man normalt sett är när man går ut gymnasiet. Detta skulle i så fall innebära att han fått veta att han inte längre får vara kvar hos familjen och att socialtjänsten planerat att avsluta uppdraget/placeringen så fort han går ut skolan (det är så det brukar gå till). Det här skulle i så fall kunna bidra till ökad sannolikhet både för scenario 1 och scenario 3.
Det som avviker här är att han lämnade sina personliga tillhörigheter kvar hos släktingen han besökte.
Någon har hänt... men vad?
Citera
2024-06-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det sista i ditt inlägg

Det som avviker här är att han lämnade sina personliga tillhörigheter kvar hos släktingen han besökte.
Någon har hänt... men vad?

Man har sätt han gåendes längst vägen vid fyrån campingen. Efter den så finns det mest bara skog och så kallade soptippen.
Citera
2024-06-06, 21:06
Medlem
Citat:
Man har sätt han gåendes längst vägen vid fyrån campingen. Efter den så finns det mest bara skog och så kallade soptippen.

Intressant.. När gjordes denna observation?
Citera
2024-06-06, 23:24
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:

Var kommer denna info ifrån? Tidigare i tråden skrev du också att han var hos sina föräldrar i Fyrås, vilket är tokfel. Hans mamma bor i Motala (vilket Elias också kommer ifrån) och hans pappa bor i Dalarna.

Han har några släktingar i Hammerdal. En farbror, J, och farfar, L, samt farfars fru, A. Ingen av dessa bor i Fyrås. Som jag förstått det var det J som Elias hälsade på hos och J bor centralt i Hammerdal.
Citera
2024-06-07, 14:17
Medlem
Citat:
Var kommer denna info ifrån? Tidigare i tråden skrev du också att han var hos sina föräldrar i Fyrås, vilket är tokfel. Hans mamma bor i Motala (vilket Elias också kommer ifrån) och hans pappa bor i Dalarna.

Han har några släktingar i Hammerdal. En farbror, J, och farfar, L, samt farfars fru, A. Ingen av dessa bor i Fyrås. Som jag förstått det var det J som Elias hälsade på hos och J bor centralt i Hammerdal.

Om du läser mitt förra inlägg så ser du att det är frågetecken efter föräldrar och andra saker. Det betyder att man undrar om det är dom som han hälsade på. Inte ett påstående om att det var dom.

Sen denna info gällande camping kommer från polisen då man gått igenom övervakningskamera som fanns i området.
Jag vet det då en person ska ha kört samma väg och blev sen förhörd. Personen har i get med hans försvinnande att göra, men förhör måste ju hållas då dom befann sig på samma väg.
Citera
2024-06-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amat
Intressant.. När gjordes denna observation?

Det kan möjligtvis vara samma dag. Då centrum och campingen ligger väldigt nära.
Citera
2024-06-08, 06:32
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Farbrodern (som Elias förmodligen var på besök hos) bor mer eller mindre bokstavligen ett stenkast ifrån campingen, så det är helt omärkvärdigt att det är just där han setts.
Citera
2024-06-08, 12:37
Medlem
Nytt sök 9 Juni Missing People.

JÄMTLAND/HAMMERDAL SÖKINSATS:
Hjälp oss och anhöriga att hitta 20-årige Elias som är försvunnen sedan den 28 maj 2024.
DATUM: Söndag den 9 juni.
TID: 10:00 Det går bra att ansluta löpande under dagen/kvällen.
SAMLING: Hotell Åsgården, Hammerdal
LÄNK TILL KARTAN: https://maps.app.goo.gl/8GkBkak2HPgxQnWP8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in