2024-06-01, 21:54
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Jag har snokat lite och det tycks vara så att grabben heter Elias Str*em (*=i). Elias fyller 21 i år, kommer från Motala, men LVU-placerades hos en familj i Åsarna för något år sedan. Vid försvinnandet var Elias på besök hos en släkting i Hammerdal.
Citera
2024-06-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag har snokat lite och det tycks vara så att grabben heter Elias Str*em (*=i). Elias fyller 21 i år, kommer från Motala, men LVU-placerades hos en familj i Åsarna för något år sedan. Vid försvinnandet var Elias på besök hos en släkting i Hammerdal.
Man kan förstå att MP är engagerade i söket. Lite koll på nätet så hamnar man i boushen med fullt av vatten.
Har inte E med sig några personliga saker utan endast vandringskängor spekulerar jag i att han hamnat i vattnet.
Citera
2024-06-01, 23:43
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
MP ser gärna att de som har ficklampor tar med dem. Hmm...

Det är väl rätt ljust där vid den här årstiden även på kvällen
Citera
2024-06-02, 01:59
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Lite mer info från FB.

/efterlysningar/elias/
Elias är efterlyst av polis och Missing people
Min och Kents son heter Elias och är 20 år!
Det har varit och är stora sökinsatser från både polisen och missing people i Hammerdal med omnejd.
Elias försvann, oväntat från Hammerdal, där han var på besök hos släktingar. Vill alltså förtydliga, att Elias inte bor i Hammerdal, utan söder om Östersund.
Elias är en kille, som inte har något kriminellt förflutet och har inte heller inte några vänner, som är kriminella.
Elias stora intresse är vandring och foto. Han älskar att vistas i skog och mark. Han gillar också musik och att spela gitarr
Elias har vana att resa, både i Sverige och utomlands. Han är inte " bangen" att leva luffarliv och kan i princip sova varsomhelst. Därav är det önskvärt att alla i landet är observanta om de ser honom i stugor, bodar eller trappuppgångar.
Han har bott på många olika ställen i landet och känner väl till, Nyköping. Stockholm, Sala, Hässleholm, Motala, Mora och Orsa med omnejd.
DET SOM AVVIKER NU, ÄR ATT HANS PERSONLIGA TILLHÖRIGHETER LIGGER KVAR HOS SLÄKTINGEN SOM HAN BESÖKTE. ATT HAN ÄR UTOMLANDS, KÄNNS DÄRFÖR INTE TROLIGT.
BORTSE ALLTSÅ INTE IFRÅN ATT HAN KAN LIGGA SKADAD NÅGONSTANS, ELLER ATT HAN KAN HAR GÅTT VILSE!!
Elias utgör inget hot för andra, utan håller sig på sin egen kant. Han är INTE rädd att vistas ensam, men kan också vara social, med dom Han gillar.
SNÄLLA, SNÄLLA NI DELA DETTA, SÅ MYCKET NI BARA KAN!!!
// OROLIGA FÖRÄLDRAR OCH ANHÖRIGA.

Polisen:

Uppdatering kl 10:00 fredag 31 maj

En stor sökinsats har pågått sedan i onsdags, men mannen är ännu inte påträffad.

Flera polisiära resurser har deltagit i sökandet. Bland annat har helikopter, UAS (drönare) och hundar använts i arbetet. Även polisens dykare deltar nu i sökinsatsen.

Vidare har polisen fått hjälp av fjällräddare och Hemvärnet. Deltagare från Missing People ansluter under dagen.

Personer i området får gärna kontrollera sina fastigheter och uthus ifall det finns några spår efter mannen. Kontrollera också om ni saknar en båt, kanot eller liknande.

Polisen är inte bara intresserad av iakttagelser från området i Hammerdal, utan från hela Sverige då mannen kan ha rest vidare. Kontakta polisen på telefonnumren enligt ovan ifall det finns uppgifter att lämna.

Uppdatering 1 juni klockan 09:12:

Mannen är fortfarande inte anträffad och sökinsatsen, som utfår från Hammerdal, fortgår under lördagen i ungefär samma omfattning som under fredagen.

Polisen är fortsatt mycket angelägna om att få in tips och iakttagelser.

https://polisen.se/aktuellt/handelse...son-stromsund/

Den goda nyheten i detta är att killen kan ta vara på sig i naturen. Är han kvar i de trakterna lär han inte heller törsta om han gått vilse och han lär ha vett på att dricka. Men risken är givetvis att han ligger skadad, kanske ramlat illa vid någon klippa.
Citera
2024-06-02, 02:15
Medlem
olasvenssons avatar
Det finns mycket Björn i Hammerdal. Så här års brukar björnarna vakna ur sina iden och då vill de ha mat. Elias är troligtvis uppäten.

Håller med om att Elias ser ut ha många sjukdomar. Add, adhd, damp med flera. Björnar bryr sig inte om det. De vill ha mat. Men Elias kan ha hamnat i skottgluggen när björnarna vill ha mat på grund av hans många sjukdomar. Troligtvis irrade Elias runt i skogen och muckade gräl med björnarna.
Citera
2024-06-02, 11:48
Medlem
Han ska ha dragit iväg utan "personliga tillhörigheter" vilket är mindre bra. Brukar tyda på att personen inte tycker sig behöva dem längre.
Citera
2024-06-03, 13:37
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det finns mycket Björn i Hammerdal. Så här års brukar björnarna vakna ur sina iden och då vill de ha mat. Elias är troligtvis uppäten.

Håller med om att Elias ser ut ha många sjukdomar. Add, adhd, damp med flera. Björnar bryr sig inte om det. De vill ha mat. Men Elias kan ha hamnat i skottgluggen när björnarna vill ha mat på grund av hans många sjukdomar. Troligtvis irrade Elias runt i skogen och muckade gräl med björnarna.

Vilket snurrigt inlägg. Ska försöka att inte haka upp mig på att det finns mycket Björn i skogen (när du menar björn) men sjukdomar som ADD, ADHD eller/och damp. Vad fan yttra sig med sådan säkerhet när du inte har en susning vad fan du dillar om?! Sjukdomar... sedan drar till med ADD, ADHD och varför inte, damp.. Yikes.

Hur som helst, det positiva är ju att han verkar kunna klara sig på egen hand, inte sant? Men det mindre positiva är väl att han inte verkar ha det sig det han brukar kunna ha med sig?

Om han spontant dragit en kort tur därför inget sagt eller något tagit med skulle han ju dessvärre kunna vara skadad någonstans?

Att han var van vid att traska och resa vet vi ju nu mer eller mindre. Om jag inte missat något, är för mig en naturlig fråga, brukar grabben ta sig an äventyr utan att meddela detta? Eller är det underliga här specifikt bara att han inte har med sig det han brukar ta med?

Hoppas hoppas att han är okej. Om inte, hoppas att han kommer till rätta snarast om han är i behov av hjälp. Ledsamt.
Citera
2024-06-03, 14:26
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Vilket snurrigt inlägg. Ska försöka att inte haka upp mig på att det finns mycket Björn i skogen (när du menar björn) men sjukdomar som ADD, ADHD eller/och damp. Vad fan yttra sig med sådan säkerhet när du inte har en susning vad fan du dillar om?! Sjukdomar... sedan drar till med ADD, ADHD och varför inte, damp.. Yikes.

Hur som helst, det positiva är ju att han verkar kunna klara sig på egen hand, inte sant? Men det mindre positiva är väl att han inte verkar ha det sig det han brukar kunna ha med sig?

Om han spontant dragit en kort tur därför inget sagt eller något tagit med skulle han ju dessvärre kunna vara skadad någonstans?

Att han var van vid att traska och resa vet vi ju nu mer eller mindre. Om jag inte missat något, är för mig en naturlig fråga, brukar grabben ta sig an äventyr utan att meddela detta? Eller är det underliga här specifikt bara att han inte har med sig det han brukar ta med?

Hoppas hoppas att han är okej. Om inte, hoppas att han kommer till rätta snarast om han är i behov av hjälp. Ledsamt.
Killen ser ut som vilken kille som helst i den åldern. Finns bättre bild i detta inlägget.
Förstår inte varför dom har använt en så dålig bild på MP hemsida.
https://www.facebook.com/permalink.p...61556409612389
Senast redigerad av Timeout 2024-06-03 kl. 14:34.
Citera
2024-06-03, 14:32
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Bilden där hans ansikte är gömt under en massa hår kunde de väl ha skippat. Oroväckande hur som helst.
MP facebook har bytt bild från den där han hade en massa hår för ansiktet.
https://www.facebook.com/MPSweden/po...8EwRmmcF89j97l
Citera
2024-06-03, 16:51
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Jag ser 4 huvudscenarion, så låt oss analysera dem:

1. Han har dragit och håller sig borta frivilligt.
Han har velat rymma och har därför dragit iväg självmant. Som mamman beskriver honom och så som han ser ut så skulle det passa väl in. Min (kvalificerade) bedömning är att han är en introvert och socialt awkward, autistisk grabb som gillar att vara ifred. Han är normal- till högbegåvad och klarar av att kompensera bristande social kompetens i tillräcklig utsträckning för att ta sig runt, även när det krävs kontakt med andra (åka tåg och buss, handla i butik, fråga om vägen och liknande). MEN! Det här alternativet är mer eller mindre uteslutet eftersom han lämnat alla sina saker hos släktingen. En autistisk person som åker iväg på besök kommer att packa med sig sina noga och omsorgsfullt utvalda, favoritägodelar och nödvändigheter. Det här är dessutom en friluftslivskille som gillar att vara ute i skog och mark. Hans packning kommer till 100 % att bestå av saker han inte vill eller kan vara utan och enbart 100 % nödvändiga saker för att inte släpa på onödig vikt, eller slösa utrymme i ryggsäcken. På grund av detta är det extremt osannolikt att han skulle dra iväg utan att ta med sig de saker han haft med sig till släktingen. Det finns inte en chans. Dessutom så skulle det ha funnits tecken så att anhöriga direkt tänkt att han säkert dragit iväg. I detta fall är det tvärtom så att anhöriga inte tycker det känns sannolikt.

2. Han har råkat ut för en olycka.
Han har stuckit iväg för att göra något som tar så pass kort tid att han inte känt att han behövt ta med sig sina saker och inte behövt berätta för någon vad han ska göra. Det kan ju vara allt från att gå till kiosken till att ta en snabb promenad i skogen. Något har dock gått snett. Han har trampat fel, fallit och slagit huvudet och glidit ner i älven där han drunknat, eller liknande. Det som minska troligheten i detta scenario, är att han med sina kunskaper och erfarenheter av friluftsliv skulle vara väl rustad för att undvika att råka ut för en olycka. Scenariot skulle också innebära att han i så fall skulle ha befunnit sig nära släktingens hem och borde ha hittats vid det här laget. Vid en mindre olycka hade han med sina kunskaper och erfarenheter klarat av att lösa problemet och ta sig hem på ett eller annat sätt (alternativt klarat av att bli hittad). Så det krävs att något riktigt allvarligt ska ha hänt för att det här alternativet ska vara rimligt och då faller det som sagt ändå på att han borde ha hittats redan.

3. Han var velat ta sitt liv.
Han har dragit iväg fört att begå självmord på en väl undangömd plats. Om han velat ta sitt liv hade han om någon kunnat hitta en plats där det dröjer innan han blir hittad. Han hade inte heller haft behov av att ta med sina saker, så det skulle förklara varför de fanns kvar. Men, men hänvisning till det jag skrev tidigare: en sådan person hade varit för fäst vid sina saker för att inte ta med dem på ren rutin, så det gör att det känns osannolikt. Dessutom skulle anhöriga ha nämnt något om att det skulle kunna misstänkas om det fanns en möjlighet att han var i ett sådant mentalt skick.

4. Han har utsatts för ett brott.
Någon utomstående har träffat på honom när han var på väg till affären, alternativt har i förväg bestämt träff och lurat, eller tvingat iväg honom ut i skogen för att döda honom och har sen dumpat honom på en plats där han inte snabbt kommer att hittas. Alternativt kan förstås någon närstående utsatt honom för brott, men då kan det ha skett även hemma hos släktingen och han kan finnas kvar i anslutning till släktingens hem. Hur troligt detta scenario är kan jag inte svara på då jag inte vet om det funnits någon friktion mellan Elias och släktingarna, eller någon annan i Hammerdal. Här är det upptill polisen att utreda om och i så fall vad det skulle kunna finnas för möjliga gärningspersoner och motiv. Det enda jag vet är att det här scenariot är det jag har svårast att på rak arm argumentera emot, utan att ha mer info.

Ytterligare en detalj att beakta ...
En grej jag tänkt på som kan vara relevant, är att han (som jag skrivit tidigare) familjehemsplacerades i en familj i Åsarna för några år sedan. Det är möjligt att han fick börja gymnasiet i samband med att han flyttade till familjen och att han går ut gymnasiet precis nu, även fast han är ett par år äldre än man normalt sett är när man går ut gymnasiet. Detta skulle i så fall innebära att han fått veta att han inte längre får vara kvar hos familjen och att socialtjänsten planerat att avsluta uppdraget/placeringen så fort han går ut skolan (det är så det brukar gå till). Det här skulle i så fall kunna bidra till ökad sannolikhet både för scenario 1 och scenario 3.
Citera
2024-06-03, 20:07
Medlem
Jag undrar varför han så pass "gammal" hamnat på "hem", om han inte är kriminell. LVU är ju en kraftig åtgärd, som man inte strösslar med hur som helst.

Risken finns ju att han dragit ifrån släkten just för att han har LVU och ville fortsätta att vara ute i friheten. Och så har något gått snett? Som kille är det tusen gånger svårare att vara på rymmen, just därför att man inte erbjuds mat och sovplats av äldre killar, så man återvänder fort. Nej, något illa har nog tyvärr hänt här.
Citera
2024-06-03, 21:22
Medlem
Hoppas verkligen han återfinns snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här