2024-06-18, 07:12
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Du kan inte gå bara efter språk. På Krim fanns det även en mycket stor majoritet etniska ukrainare som var för anslutningen till Ryssland (strax under 90% 2014 och 75% 2019):

https://www.washingtonpost.com/politics/2020/03/18/six-years-20-billion-russian-investment-later-crimeans-are-happy-with-russian-annexation/

Du byter spår.
Pratar jag om Krim?
Har jag pratat om språket?

Jag sa e t n i s k a Ukrainare.

Sist jag kollade, vill inte Ukraina något av vad du försöker sprida.
Jag lutar mig bakåt och låter Ukraina bestämma över sitt öde, med stöd av oss i väst.
Ukraina har bäst kunskap om vad de kan och vill.
Dessutom har de i första hand, erfarenhet av listan som du nu fått två gånger.
Citera
2024-06-18, 07:15
Medlem
Citat:
Du kan inte gå bara efter språk. På Krim fanns det även en mycket stor majoritet etniska ukrainare som var för anslutningen till Ryssland (strax under 90% 2014 och 75% 2019):

https://www.washingtonpost.com/politics/2020/03/18/six-years-20-billion-russian-investment-later-crimeans-are-happy-with-russian-annexation/

Du är medveten om, vatnik, att du skriver i din egen tråd som, av rubriken att döma, handlar om Sveriges agerande i Ukraina-frågan?

Vad har detta med Sveriges agerande att göra?
Citera
2024-06-18, 07:35
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Du är medveten om, vatnik, att du skriver i din egen tråd som, av rubriken att döma, handlar om Sveriges agerande i Ukraina-frågan?

Vad har detta med Sveriges agerande att göra?

Läs trådstarten. Efter Rysslands återanslutning av Krim så började Sverige mucka med Ryssland och satte in sanktioner trots att återanslutningen hade ett massivt stöd av Krim-borna själva. Det är denna skitsak som hände borta i Svarta Havet som är ursprunget till att Sveriges riksdag idag skriver på DCA-avtalet. Vi kapitulerar för USA och avsäger oss vår utrikespolitiska och försvarspolitiska suveränitet i tron att det ska skydda oss mot Ryssland. Lika idiotiskt som en utomstående skulle blanda sig i konflikten mellan Foxtrot och Jordgubben och sedan söka beskydd hos den ena för att inte bli attackerad av den andra.

Citat:
I och med DCA-avtalet har Sverige i praktiken avsagt sig sin suveränitet när det gäller vår försvars- och utrikespolitik. Att det finns en massiv folklig motvilja mot detta avtal avspeglades i EU-valet där Vänsterpartiet och Miljöpartiet som säger nej till avtalet gick starkt framåt. Många röstade på dessa partier trots att de inte gillade deras övriga politik.

Sveriges säkerhetspolitiska agerande de senaste två decennierna, styrt av EU och USA, har varit en total katastrof.

(FB) Sveriges agerande i Ukraina-frågan är en säkerhetspolitisk katastrof

Så mycket fel har begåtts i Ukraina-frågan och Sverige är medansvarigt till att hundratusentals människor dött och att vår säkerhetspolitiska situation är värre än sedan kalla krigets kallaste dagar.

DCA-avtalet, där vi ger över våra militärbaser till USA, är Sveriges ansökan om att bli framtida krigsskådeplats för stormakternas proxykrig. USA och Ryssland kommer aldrig anfalla varandra direkt eftersom de inte vill ha kriget på hemmaplan. Det är i Sverige man kommer kriga.

Nästa världskrig blir troligtvis ett begränsat kärnvapenkrig där fronten bland annat går genom Sverige och Finland. USA bombar östra sidan för att driva bort ryssarna och Ryssland bombar västra sidan för att driva bort USA. Svensk civilbefolkning blir i båda fallen "collateral damage" och svensk infrastruktur förstörs totalt. Vårt land riskerar att bli en kärnvapenkyrkogård. Idiotiska politiker som inte inser detta!

Citat:
Jag har postat denna länk innan. Den tar upp många viktiga orsaker varför Europas och inte minst Sveriges agerande i Ukraina-frågan varit en säkerhetspolitisk katastrof. Lyssna på ett samtal mellan två intelligenta och pålästa personer:

https://www.youtube.com/watch?v=32uZmnrxtcg
Hegemonitis: Why The West Has Become So Dumb | Professor Glenn Diesen och Assistant Professor Pascal Lottaz

00:00:00 - The Path to a Fifth General War in 400 Years
00:07:31 - The Possibility of War and War Euphoria in Europe
00:15:05 - Cultural distinctiveness undermines universal claims
00:22:12 - The Loss of the Ability to Have Discussions
00:29:12 - The Destabilization of the Situation in Ukraine
00:36:18 - The Best Path for Ukraine
00:43:21 - The Decline of Neutrality and the Perpetual Peace Proposition
00:50:18 - The Fall of Governments in Japan and the Soviet Union
00:57:23 - Peace Time Alliances Are Destructive

Några slutsatser:
1. Vi har matats genom västlig propaganda, inte minst från våra politiker, att Ukraina-frågan och NATO-frågan är en ödesfråga. Det handlar om ett närmast religiöst val mellan Gott (USA, demokrati, frihet, humanism) och Ont (Ryssland, totalitarism, repression). Om man ifrågasätter det officiella narrativet eller försöker nyansera det, blir man automatisk klassad som kättare och en falsk profet som styrs av Ondskan. Detta har dödat den politiska debatten som är så viktig för vår demokrati. Vi lyssnar knappt längre på våra mest erfarna internationella medlare och säkerhetspolitiska experter Hans Blix, Jan Eliasson, Pierre Schori och Sven Hirdman.

2. Suveränitet och frihet förutsätter att man inte gör sig beroende av någon annan. Om vi i väst verkligen hade velat att Ukraina skulle vara suveräna skulle vi låtit dem få tillhöra både EU och OSS. Vi skulle också låtit dem vara neutrala med eget försvar. Nu har vi sålt ut både Ukrainas och vår egen suveränitet till USA och gjort oss beroende av landet i väst för vårt försvar. Vi har därmed förlorat en stor del av vårt självbestämmande och frihet. Dessutom har vi satt oss i en säkerhetspolitiskt mycket farlig situation.

3. Idéen att vi i väst ska tvinga andra länder till demokrati genom krig för att på sikt uppnå evig fred är fundamentalt feltänkt och har bara orsakat lidande.
Citera
2024-06-18, 07:43
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Du byter spår.
Pratar jag om Krim?
Har jag pratat om språket?

Jag sa e t n i s k a Ukrainare.

Sist jag kollade, vill inte Ukraina något av vad du försöker sprida.
Jag lutar mig bakåt och låter Ukraina bestämma över sitt öde, med stöd av oss i väst.
Ukraina har bäst kunskap om vad de kan och vill.
Dessutom har de i första hand, erfarenhet av listan som du nu fått två gånger.

Ja, jag talade också om att e t n i s k a Ukrainare på Krim var för återanslutningen till Ryssland. Hur Donbass skulle rösta i en folkomröstning är oklart.

https://www.washingtonpost.com/politics/2022/04/15/russia-ukraine-donbas-donetsk-luhansk-public-opinion/

Citat:
Forty-nine percent said they wanted to be part of the Russian Federation, with a roughly equal proportion saying they wanted to be a special autonomous region or just an ordinary part of Russia. On both sides of the line of contact, fewer than 10 percent supported independence.
Citera
2024-06-18, 07:52
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ja, jag talade också om att e t n i s k a Ukrainare på Krim var för återanslutningen till Ryssland. Hur Donbass skulle rösta i en folkomröstning är oklart.

https://www.washingtonpost.com/politics/2022/04/15/russia-ukraine-donbas-donetsk-luhansk-public-opinion/

Jag pratade om Donbass från början. Varför byter du spår???

Jag kan nämna Krim, också.
Dagens guvernör, var i Krims parlament, med 3% av rösterna.
Han tog till vapen och tvingade parlamentet att besluta om folkomröstning. Under vapenhot!
Folkomröstning under ockupation är….olagligt.

Lägg ner.

Ukraina vill ha stöd och det får de.
Citera
2024-06-18, 08:08
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag pratade om Donbass från början. Varför byter du spår???

Jag kan nämna Krim, också.
Dagens guvernör, var i Krims parlament, med 3% av rösterna.
Han tog till vapen och tvingade parlamentet att besluta om folkomröstning. Under vapenhot!
Folkomröstning under ockupation är….olagligt.

Lägg ner.

Ukraina vill ha stöd och det får de.

Jag sade att hur man röstar inte alltid beror på etnicitet och tog Krim som exempel. Detsamma gäller i Donbass. Hur de skulle rösta i ett fritt FN-lett val är oklart. Jag skickade en länk från en opinionsundersökning beställd av Washington Post i Donbass.

Kanske Donetsk och Luhansk hade återanslutit sig till Ukraina om Ukraina först gått med på Putins krav att regionerna skulle få självständighet och om Ukraina sedan övergivit sin ultranationalistiska språkpolitik så att rysktalande ukrainare inte kände sig som andra klassens medborgare.

Citat:
When the responses are weighted by the estimated total population on either side of the line of control in the Donbas before the war (1.7 million in the Kyiv-controlled zone and 2.1 million in the separatist republics), more people preferred to remain in Ukraine (42 percent) than be annexed to Russia (31 percent). Just 9 percent opted for independence. For this sensitive question with a high degree of uncertainty about Kyiv’s and Moscow’s actions, the “don’t know” ratio is high at 18 percent.

But the figure in which we averaged data from all the survey firms summary data hides some big differences. While the Ukrainian and Russian pollsters found similar opinions in areas controlled by the Ukrainian government, in the breakaway area, pollsters calling from Russia found higher support (70 percent) for joining Donbas with Russia than did the pollsters calling from Ukraine (16 percent). (Some respondents may have decided whether to answer the call or participate in the survey according to whether it originated in Kyiv or Moscow, or may have replied with answers that they thought the interviewers wanted to hear.)

In the Ukrainian government-controlled areas, almost 3 in 4 respondents (72 percent) wanted the breakaway territories back within Ukraine. These residents were twice as likely to say the Donbas should not have any special status as to say it should have special autonomous status within Ukraine.

In the separatist-held areas, opinion was more splintered. Forty-nine percent said they wanted to be part of the Russian Federation, with a roughly equal proportion saying they wanted to be a special autonomous region or just an ordinary part of Russia. On both sides of the line of contact, fewer than 10 percent supported independence. Almost 1 in 5 respondents — on both sides of the line of control — said they did not know.
Citera
2024-06-18, 08:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag sade att hur man röstar inte alltid beror på etnicitet och tog Krim som exempel. Detsamma gäller i Donbass. Hur de skulle rösta i ett fritt FN-lett val är oklart. Jag skickade en länk från en opinionsundersökning beställd av Washington Post i Donbass.

Kanske Donetsk och Luhansk hade återanslutit sig till Ukraina om Ukraina först gått med på Putins krav att regionerna skulle få självständighet och om Ukraina sedan övergivit sin ultranationalistiska språkpolitik så att rysktalande ukrainare inte kände sig som andra klassens medborgare.

Röstar? Pratar du fortfarande om ett val anordnat av en ockupationsmakt? Är du seriös?
Citera
2024-06-18, 08:25
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Röstar? Pratar du fortfarande om ett val anordnat av en ockupationsmakt? Är du seriös?

Nej, om du läser refererar jag till opinionsundersökningen publicerad i Washington Post. Men du underkänner ju alla opinionsundersökningar och även det fria valet 1994 då Mesjkov gick till val på att återansluta Krim till Ryssland och vann. Vi behöver inte diskutera detta mer.
Citera
2024-06-18, 08:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, om du läser refererar jag till opinionsundersökningen publicerad i Washington Post. Men du underkänner ju alla opinionsundersökningar och även det fria valet 1994 då Mesjkov gick till val på att återansluta Krim till Ryssland och vann. Vi behöver inte diskutera detta mer.

Nej din jävla fåne, jag underkänner val - du skrev ’röstar’ - och opinionsundersökningar gjorda på territorium som är i besittning av en hårdför blodtörstig ockupationsmakt. Oavsett vilket kreddigt massmedium som beställer undersökningen.

Det är upp till Ukraina att ta itu med separatistiska strömningar i deras eget land.
Citera
2024-06-18, 09:15
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Nej din jävla fåne, jag underkänner val - du skrev ’röstar’ - och opinionsundersökningar gjorda på territorium som är i besittning av en hårdför blodtörstig ockupationsmakt. Oavsett vilket kreddigt massmedium som beställer undersökningen.

Det är upp till Ukraina att ta itu med separatistiska strömningar i deras eget land
.

Ja precis! Varför blandade sig Sverige i och understödde västukrainska fascister?

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/3jP8mX/monstruost-hyckleri-om-ukraina

Citat:
Nyligen läxade Carl Bildt upp SD:s representant i den utrikespolitiska debatten. Bildt påpekade att många svenskar snart kommer att skämmas över att SD sitter i EU-parlamentet tillsammans kontinentens bruna partier. Det har han helt rätt i, men själv är han euforisk över att grupper långt till höger om SD kommit till makten i Ukraina. Inte för att han gillar Svoboda, för det gör han inte, utan för att han än starkare avskyr Ryssland och tagit som sin livsuppgift att springa USA:s ärenden.

Det är bara nazister förr i världen som anses farliga. De som är verksamma nu duger som bundsförvanter - i alla fall om de står på rätt sida i stormaktsspelet.

Spelet om Ukraina är ett monstruöst hyckleri.
Citera
2024-06-18, 09:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja precis! Varför blandade sig Sverige i och understödde västukrainska fascister?

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/3jP8mX/monstruost-hyckleri-om-ukraina

Är du bäng? Det var Ryssland som ’blandade sig i’.

Sverige är ett av ett otal länder som hjälper Ukraina att försvara sig mot ett brutalt överfall.
Citera
2024-06-18, 09:30
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Är du bäng? Det var Ryssland som ’blandade sig i’.

Sverige är ett av ett otal länder som hjälper Ukraina att försvara sig mot ett brutalt överfall.

Sverige var med och hjälpte västukrainska nationalister att uppvigla folkmassan på Majdan. Det var där problemen började som ledde fram till inbördeskriget och Putins invasion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in