2024-05-29, 12:06
Medlem
Marknadsföring och överpriser hos många välkända möbelbutiker tror jag är starkt bidragande orsaker.
Citera
2024-05-29, 12:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Man sover 33% av sitt liv, då är det bättre att unna sig lite än att vakna en dag med värk i ryggen.

Det är bara otränade fetton som tror att deras ryggvärk beror på sängen. Träna i stället så kan du sova i vilken säng som helst utan att få ryggbesvär.

Jag har köpt en säng i hela mitt liv och det var en Ikeasäng för typ 8 lax.
Citera
2024-05-29, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Hur har vissa i tråden lyckats haft så otroligt många sängar?

Jag och sambon har haft samma säng i ca 20 år. Dock börjar den blir lite nedlegad i mitten (vilket jag förstår är rätt vanligt för 140-sängar), så det kanske är dags för ny snart.

Många nämner att de får ont av för mjuka sängar. För mig är det precis tvärtom. Jag sover på sidan och får grymt ont i höfterna om sängen är för hård. Hotell kan vara en riktigt plåga ibland.

Min far har på sistone talat om att köpa nya sängar. Mina föräldrar har samma sängar som när jag var barn, två DUX som de troligen köpte när de gifte sig - 1968.
Citera
2024-05-29, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är bara otränade fetton som tror att deras ryggvärk beror på sängen. Träna i stället så kan du sova i vilken säng som helst utan att få ryggbesvär.

Jag har köpt en säng i hela mitt liv och det var en Ikeasäng för typ 8 lax.

Det är upp till var och en hur man gör.
Citera
2024-05-29, 12:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det är upp till var och en hur man gör.

Ja men det betyder inte att man har rätt angående sina ryggbesvär.
Citera
2024-05-29, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja men det betyder inte att man har rätt angående sina ryggbesvär.

Det är som det är nu.
Citera
2024-05-29, 15:15
Medlem
en bra säng gör skillnad, inte bara på sömnkvaliteen utan också hur länge en säng "håller".

Jag sover i en "dyr säng" som efter 14 år fortfarande inte har någon märkbar försämring eller slitage, jag ser inte dom egenskaperna på en IKEA-säng.
Citera
2024-05-29, 15:21
Avslutad
Citat:
Man sover 33% av sitt liv, då är det bättre att unna sig lite än att vakna en dag med värk i ryggen.

Om det gör skillnad ja.
MEN DET spelar ingen roll om sängen kostar 2500 Eller 30 000:-

Den jag har nu kostar inkl allt 4400:-
Har aldrig haft en bättre säng
Citera
2024-05-29, 16:32
Medlem
Sommarvikingens avatar
Folk kanske inte har lust att köpa en begagnad sönderknullad säng. De flesta nya sängarna är dyra. Jag ska snart köpa en dubbelsäng och jag räknar med att det går på 11k.
Citera
2024-05-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Har värk i kroppen och mår bra av en hård säng men alla madrasser är jättemjuka. Jag har gjort en egen madrass som är hård, skulle aldrig funka annars. Men själva sängen är en gammal säng som ska ha skumgummimadrass, en sådan behöver ju inte kosta.

Håller med, går knappt att få tag i skumgummimadrasser längre och alla resårmadrasser är alldeles för mjuka.
Sover alltid bäst när man är på semester när det är relativt hårda sängar på de flesta hotell.

Har testat dyra och billiga sängar. Dom i särklass sämsta är Jysk och inte långt före kommer Mios (Viking och Ekens) sängar. Jensen är en av de bättre jag haft men är fortfarande för mjuk.
Citera
2024-05-29, 17:33
Medlem
En säng innehåller ju inte precis någon revolutionerande teknik, menar några fjädrar. Visst sen kan den vara stabilt trä och fint tyg osv men det är ju inte några svindyra saker.

Så dem som köper dyr säng är väl samma folk som köper dyra märkes kläder
Citera
2024-05-29, 17:34
Medlem
Köpte en av de dyrare resårmadrasserna på IKEA. Är relativt hård vilket jag föredrar.

Tycker många sängar är för mjuka oavsett prisklass
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in