2024-05-28, 21:19
Medlem
stickadhalsduks avatar
Att köpa en Hästens är den bästa investeringen jag gjort. Ni som sover gott på en gammal soffa från IKEA inköpt på 90-talet, antingen är ni lyckligt lottade eller så vet ni inte vad en god natts sömn faktiskt innebär.

Jag fattar att det finns sköna sängar billigare än Hästens, men jag har svårt att tro att en gammal skummgummi-maddrass från 90-talet faktiskt skulle vara skön för en vuxen person som inte kan ligga o dra sig till kl 12 varje dag.

För mig är det som med allt här i världen, man får vad man betalar för. Personligen är jag redo att betala mer för saker som hjälper min hälsa och välmående, och sömn är en otroligt viktig del i det.
Citera
2024-05-28, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Håller med, har en tio år gammal Ikea-madrass som jag sover som en kung i. Det är som någon skrev ovan en marknadsföringsgrej som folk gått på plus att vissa gillar ju att spendera pengar på allt möjligt.

Tänk dig hur bra du hade sovit på en madrass för drygt en miljon av tagel då?
Citera
2024-05-28, 21:22
Avslutad
köp ingen Carpe diem bara, verkar vara totalt skräp. En bekant beställde en och benen gav vika efter 2 dagar. Kan ju ha någonting med företaget haardwork som monterade den också. Har hört dem skall vara ett skojar företag.
Citera
2024-05-28, 21:24
Medlem
dwgs avatar
Köpte nya säng för många herrans år typ 14år sen, gick på 26 000 på nedsatt

Inte så att vi gick på priset, testade många sängar från billigare till dyrare . Hästen sängar inget jag gillade alls

Sover väldigt bra aldrig fått ont eller stel efter en natt. Sen sover vi många tim per dygn, kroppen behöver få sitt.

Sova i budget Ikea eller liknande nej nej de går inte, kanske finns olika hårdhet. Men dom jag har hamnat i senaste åren har kroppen inte varit ok dagen efter , ligger väldigt böjt så ont i rygg knä mm

Sen om de är status, nja har då aldrig prata om min säng
Citera
2024-05-28, 21:29
Medlem
grungewhores avatar
Jag har vid två tillfällen i livet ägt Hästens sängar, som jag sålt vid utlandsflyttar. När jag hamnat i ekonomiskt obestånd har jag fått köpa IKEA, och jag kan säga att skillnaden är oerhörd efter några år i varje säng. Det är förstås min egna upplevelse, så den behöver inte betyda att alla kommer uppleva samma sak, men i mitt fall har skillnaden varit markant.
Citera
2024-05-28, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Töntig för att lurats av marknadsföringen till att köpa en överdyr säng. Jag vill ha imagen att jag kan tänka själv och inte är lättlurad...

Äh inget att lägga energi på…

Var länge sen jag köpte säng sist.
Citera
2024-05-28, 21:41
Medlem
Hur har vissa i tråden lyckats haft så otroligt många sängar?

Jag och sambon har haft samma säng i ca 20 år. Dock börjar den blir lite nedlegad i mitten (vilket jag förstår är rätt vanligt för 140-sängar), så det kanske är dags för ny snart.

Många nämner att de får ont av för mjuka sängar. För mig är det precis tvärtom. Jag sover på sidan och får grymt ont i höfterna om sängen är för hård. Hotell kan vara en riktigt plåga ibland.
Citera
2024-05-28, 21:49
Medlem
Har haft en jävla massa olika typer av sängar i mina dagar. Mest för att jag flyttat mycket och bott en hel del utomlands. Skulle vilja påstå att det är extrem liten skillnad på en billig säng från Jysk till typ 25-tusenklassen. Men sen tycker jag att det varit en enormt stor skillnad.

Just nu har vi en Ekens som kostade runt 35 och det är den dyraste och skönaste säng jag ägt. Men sen kan jag hålla med om att när man väl sover så sover man lika gott på en skumgummi-madrass på golvet.
Citera
2024-05-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Men jag har sovit i en säng som är köpt 1990 och där jag bara köpt en ny madrass för 10 år sedan. Jag har aldrig vaknat med ont i ryggen? Hur fan sover folk om man vaknar med ont i ryggen? Det har inget med sängen att göra?

När jag var tonåring köpte jag och morsan en Ikeasäng som var konstig på något sätt. Kändes som den ville kasta ur en. Andra som sovit i den håller med.

Sen jag flyttade hemifrån har jag typ fått sängar och nu sover vi i sambons säng (dubbel) som hon hade när vi flyttade ihop. Alla dessa sängar har funkat kanon och varit gratis för mig.
Citera
2024-05-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det stämmer, han som gjorde Hästens stort hade bakgrund som någon slags guru inom marknadsföring.

Han hittade en nisch som var ledig där folk fortfarande gick runt ovetandes om att dom behövde trycka in 30.000:- för att må bättre.

30 000kr för en Hästens? Pfff Du lever fortfarande på tiden då man kunde köpa en rolex för 25K,

Finns höstens för 650 000 kr i Sverige nu -> https://www.sova.se/sangar/kontinentalsangar/hastens-2000t-kontinentalsang/21106118-1.html

De har även 1.1miljoner versioner man kan beställa i Sverige eller 4miljoner + om man vill få ännu ”bättre” sömn.

Men skämt och sido, lyxsängar på fina hotell som kostar 40 000 är löjligt sköna.
Citera
2024-05-28, 22:09
Medlem
floraflaps avatar
Förstår inte varför man köper dyra sängar, men jag tror det beror på att man automatiskt tror att det är bättre kvalitet och så vidare. eller en ren statusgrej bara.
Citera
2024-05-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Känns mycket som en marknadsföringsgrej som Hästen startade, 25000...

Tror Hästens inte har någon under 200.000kr.
Man betalar väl för märke och rent samvete att det är arbetskraft och material i övre ligan. Godast är nog ändå gåsdunkudde och där dog samvetet igen 😆
Jysk duger så klart men har man provat dyrare är det nog svårt. Samma sak som allt i livet. Har du ägt en dyr Mercedes är det svårt vänja sig vid Opel igen.

Elstyrd säng är the shit om man inte provat innan. Finns nog relativt billigt, typ Mio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in