2024-05-29, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Folk har inga problem att lägga några hundra tusen på en bil som används ca 200 timmar per år (beräknat på 1500mil och 80km/h i medelhastighet). En säng används ca 3000 timmar per år och sömn är något av det viktigaste en människa behöver då det läker och vilar kroppen.

Du kanske sover ok i din soffa/säng men frågan är hur din kropp mår. När du är ung så är kroppen så pass stark och spänstig att den säkert kan stå emot men när du blir äldre så kommer problemen om man inte sover bra.
Nu kräver inte bra sömn en säng för 50000kr på samma sätt som en färd från A till B inte måste göras i en bil för 500000kr utan det kan gå lika på i en säng för 500kr och en bil för 1000kr.

Jag har inget emot att folk lägger pengar på saker. Jag försöker bara förstå varför när man sover lika bra i en säng som kostar 10 tusen om du har en vettig madrass?

Jag förstår att man vill ha en fin och dyr bil men en jävla säng som står i ditt sovrum ser ingen. Det finns ingen som tänker wow vilken lyxig säng du har. Det finns inga argument för att äga en dyr säng utöver att du sover bra men om du ändå sover lika bra i en vanlig säng för 10 tusen förstår jag inte det onödiga köpet när jag listar tidigare i tråden om du ser vad världens mest citerade sömnexpert pratar om när det gäller att sova bra och då nämner han inte kvalité på sängen en enda gång utan det är yttre faktorer man ska fokusera på
Citera
2024-05-29, 06:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag har inget emot att folk lägger pengar på saker. Jag försöker bara förstå varför när man sover lika bra i en säng som kostar 10 tusen om du har en vettig madrass?

Jag förstår att man vill ha en fin och dyr bil men en jävla säng som står i ditt sovrum ser ingen. Det finns ingen som tänker wow vilken lyxig säng du har. Det finns inga argument för att äga en dyr säng utöver att du sover bra men om du ändå sover lika bra i en vanlig säng för 10 tusen förstår jag inte det onödiga köpet när jag listar tidigare i tråden om du ser vad världens mest citerade sömnexpert pratar om när det gäller att sova bra och då nämner han inte kvalité på sängen en enda gång utan det är yttre faktorer man ska fokusera på

Vart gränsen för dyrt går är väldigt olika ska vi väl först säga och jag är helt med vad denna sömnexpert skriver.
Nu är inte jag intresserad av att visa upp min bil eller min säng och skiter fullständigt i om bilen kostar en miljon och sängen kostar halva det priset men i det långa loppet under en livstid så tror jag att man sover bättre i en säng för 10000kr än en säng för 500kr men jag tror inte att skillnaden kommer bli så mycket större om sängen kostar 100000kr eller 10000kr för som du säger, det är det yttre som påverkar mer.

Jag tror vår säng kostade runt 50000 när vi köpte den men hade säkert sovit lika bra i en 10000kr säng. Frågan är sen om det hade varit någon skillnad efter fem år, tio år, 20 år eller mer.
Citera
2024-05-29, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vart gränsen för dyrt går är väldigt olika ska vi väl först säga och jag är helt med vad denna sömnexpert skriver.
Nu är inte jag intresserad av att visa upp min bil eller min säng och skiter fullständigt i om bilen kostar en miljon och sängen kostar halva det priset men i det långa loppet under en livstid så tror jag att man sover bättre i en säng för 10000kr än en säng för 500kr men jag tror inte att skillnaden kommer bli så mycket större om sängen kostar 100000kr eller 10000kr för som du säger, det är det yttre som påverkar mer.

Jag tror vår säng kostade runt 50000 när vi köpte den men hade säkert sovit lika bra i en 10000kr säng. Frågan är sen om det hade varit någon skillnad efter fem år, tio år, 20 år eller mer.

Som sagt, jag har sovit på färjors sängar på Silja line som en jävla stock. Handlar om hur du mår psykologiskt snarare än vad för tyg din säng är klädd i eller om du har skumgummi eller bomull. Man lägger sig bekvämt oavsett underlag så till vida att man ligger gött sen somnar man.
Citera
2024-05-29, 08:13
Medlem
För att det är värt det. Klår varenda hotellsäng
Citera
2024-05-29, 08:28
Medlem
strategasiats avatar
Citat:
Jag ser flera av er skriva, Värt pengarna.

Vad är värt pengarna?

Hur stor varians har sängens kvalité med din nattsömn vs tusen andra koeffecienter så som: Får du solljus tidigt på morgonen? Sover du på samma tidpunkter? Regelbunden träning? Äter du inte för sent? Är du hälsosam i övrigt? Koffein sent? osv. Det här måste ju vara mycket mer av värde för din nattsömn än en säng? Hur sover vi andra då som inte har en dyr säng så bra?

Har man ryggproblem så är det värt det, vad är så svårt att förstå?
Citera
2024-05-29, 08:30
Medlem
strategasiats avatar
Citat:

dyra madrasser är svalare
Citera
2024-05-29, 08:42
Medlem
S.O.Stolps avatar
Dyra sängar har lyfts fram av åratals intensiv marknadsföring. Men dyra sängar behövs inte om man sover gott i en billig säng, vilket de flesta gör. Det gäller bara att hitta en modell som passar en själv.

Vad hände förresten med tyngdtäcken, som sängbranschen tjatade om för några år sedan?
Citera
2024-05-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Dyra sängar har lyfts fram av åratals intensiv marknadsföring. Men dyra sängar behövs inte om man sover gott i en billig säng, vilket de flesta gör. Det gäller bara att hitta en modell som passar en själv.

Vad hände förresten med tyngdtäcken, som sängbranschen tjatade om för några år sedan?

de gick samma väg som paddelsporten
Citera
2024-05-29, 08:54
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Och folk tror att en säng som kostar 20 tusen eller mera är mer bidragande till er sömn än något av de andra här? Folk är så dumma så man häpnar

Så ditt råd är i första hand att vi ska förändra samhällsstrukturer, i stället för att fixa ett skönt underlag att sova på? Annars är man så dum att du tar dig för pannan?
Citera
2024-05-29, 09:25
Medlem
Proumbras avatar
Ja man kanske skulle ta och införskaffa en ny säng. En säng med inbyggt massagesystem och RGB belysning

Undrar om det finns sängar med inbyggt kylsystem för varma sommarnätter ^^
Citera
2024-05-29, 09:27
Medlem
BenDaviss avatar
En gång för typ 15-20 år sedan var jag och härjade i ett snöigt Karlstad till den grad att jag tappade bort han som jag skulle sova över hos. Men som tur är hittade jag ett gäng glada typer utanför krogen som drog med mig på efterfest i en scoutstuga.

Sen när solen gått upp och alla skulle hem fick jag följa med en student till hans lilla studentlya för att slippa sova i en snöhög. Väl i lyan insisterade han på att jag skulle sova i hans säng medans han tog soffan, för han skulle ändå upp tidigt på lektion och jag kunde sova vidare om jag ville.

Det var en Hästens säng. Det är den enda gången i mitt liv jag sovit i en Hästens, och trots att jag var spritfull var det den bästa sömnen jag någonsin fått i mitt liv. Jag sov tills han kom tillbaka från sin lektion nångång på eftermiddagen. Jag brukar som regel sova i kanske 4-5 timmar när jag druckit sprit och vakna i värre skick än jag la mig. Men inte med en Hästens, jag vaknade fan fräschare än jag var innan jag började dricka spriten.
Citera
2024-05-29, 11:37
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag tror det är lite en åldersfråga utöver bara en sängfråga. Jag tyckte också jag sov som en prins i min gamla IKEA-säng när jag var yngre. Men när jag närmade mig 50 blev sömnen sämre, jag vaknade av obehag som värk i höfter eller axlar oftare, osv. Då köpte jag en kvalitetssäng (Jensens) som jag väl betalade runt 45-50 lax för och det har fanimej varit värt varenda krona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in