• 1
  • 2
2024-05-28, 00:27
Medlem
Hej flashback,

Vad händer om man köper en bil med en förfallen skatteskuld på ett litet belopp?

Någon som har koll på detta?

Säg att skulden är på en dryg hundring och att den förföll för ett år sedan?
Citera
2024-05-28, 00:32
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Hej flashback,

Vad händer om man köper en bil med en förfallen skatteskuld på ett litet belopp?

Någon som har koll på detta?

Säg att skulden är på en dryg hundring och att den förföll för ett år sedan?

Ngn måste betala den, vad tror du om det?

Vad händer om det finns en försäkringsskuld på fordonet?
Citera
2024-05-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Ngn måste betala den, vad tror du om det?

Vad händer om det finns en försäkringsskuld på fordonet?

Försäkringsskuld? Vad skulle det vara för något.

Det jag funderade på mest var om det går till fogden och vad kostnaden där sen kan tänkas växa till under ett år.
Citera
2024-05-28, 00:38
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Försäkringsskuld? Vad skulle det vara för något.

Det jag funderade på mest var om det går till fogden och vad kostnaden där sen kan tänkas växa till under ett år.

Det kan väl finnas en försäkringsskuld till trafikförsäkringen tex.
Ja om det finns skulder på fordonet så åker du på det.
Citera
2024-05-28, 00:44
Medlem
Citat:
Det kan väl finnas en försäkringsskuld till trafikförsäkringen tex.
Ja om det finns skulder på fordonet så åker du på det.

Nej, skulden tillhör den som ägde bilen. Däremot får bilen användningsförbud.

Du vet ju inte vad du pratar om.
Citera
2024-05-28, 00:52
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:

Om fordonsskatten inte är betald så får bilen inte brukas.

Vet du vad du talar om?

Om du redan vet svaret, varför frågar du då?
Citera
2024-05-28, 00:59
Medlem
Citat:

Exakt..
Är det en liten skuld och du vill nyttja bilen,, betal...
Ägaren som gav upphov till skulden ska igentligen betala.. Men bryr sig den personen inte om att betala, får bilen inte användas...
Så för att göra det enkelt för dig...

Betala...
Citera
2024-05-28, 01:02
Medlem
Citat:
Om fordonsskatten inte är betald så får bilen inte brukas.

Vet du vad du talar om?

Om du redan vet svaret, varför frågar du då?

Det jag undrar är vad som händer om man köper ett fordon som har en förfallen faktura på skatten.

Loggar man in på Transportstyrelsen kan man se att det finns en skuld på drygt 100kr. Går det betala in den och tuta och köra eller tillkommer det avgifter till fogden?
Citera
2024-05-28, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilealways
Exakt..
Är det en liten skuld och du vill nyttja bilen,, betal...
Ägaren som gav upphov till skulden ska igentligen betala.. Men bryr sig den personen inte om att betala, får bilen inte användas...
Så för att göra det enkelt för dig...

Betala...

Det är det jag funderar på. Om det är bara betala eller om det kan finnas fodring hos fogden så man måste ta det med dem.
Citera
2024-05-28, 01:13
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:

Istället för att vara styv i korken och otrevlig kring att man inte vet något så hade du enkelt kunnat själv ta reda på fakta. Trots att du verkar vara en jättebäbis så får du en länk.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...erade-skulder/

"För att kontrollera om det finns obetalda fordonsrelaterade skulder för ett visst fordon kan du kontakta Transportstyrelsens kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16. Telefonen är röststyrd. Om du till exempel säger "ägaruppgifter" så når du vår automatiska tjänst, där du får uppgifter om fordonsrelaterade skulder. Du når tjänsten dygnet runt, även när vår kundtjänst har stängt.

Om en obetald skatt eller avgift har överlämnats till Kronofogden, tillkommer även deras avgifter för att hantera ärendet. Observera att Transportstyrelsen inte har uppgift om Kronofogdens tillkommande kostnader."

Förutom användningsförbud så kan dom ta fordonet ifrån dig.

Men i länken får du mer information att du förtjänar med tanke på hur otrevlig du var.

"Du vet inte vad du pratar om"... 🤣
Citera
2024-05-28, 01:18
Medlem
Citat:
Istället för att vara styv i korken och otrevlig kring att man inte vet något så hade du enkelt kunnat själv ta reda på fakta. Trots att du verkar vara en jättebäbis så får du en länk.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...erade-skulder/

"För att kontrollera om det finns obetalda fordonsrelaterade skulder för ett visst fordon kan du kontakta Transportstyrelsens kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16. Telefonen är röststyrd. Om du till exempel säger "ägaruppgifter" så når du vår automatiska tjänst, där du får uppgifter om fordonsrelaterade skulder. Du når tjänsten dygnet runt, även när vår kundtjänst har stängt.

Om en obetald skatt eller avgift har överlämnats till Kronofogden, tillkommer även deras avgifter för att hantera ärendet. Observera att Transportstyrelsen inte har uppgift om Kronofogdens tillkommande kostnader."

Förutom användningsförbud så kan dom ta fordonet ifrån dig.

Men i länken får du mer information att du förtjänar med tanke på hur otrevlig du var.

"Du vet inte vad du pratar om"... 🤣

Jag har redan läst det där. Det jag sökte var om någon visste lite mera hur det brukar fungera i praktiken.

Samt om någon visste hur snabbt en skuld växer hos KFM då jag personligen inte har någon aning.

Vilket jävla system ändå som Sverige infört. För att hindra bilmålvakter.

Ännu en försämring pga alla invandrare. Usch.
Citera
2024-05-28, 02:41
Medlem
Citat:
Jag har redan läst det där. Det jag sökte var om någon visste lite mera hur det brukar fungera i praktiken.

Samt om någon visste hur snabbt en skuld växer hos KFM då jag personligen inte har någon aning.

Vilket jävla system ändå som Sverige infört. För att hindra bilmålvakter.

Ännu en försämring pga alla invandrare. Usch.

Vid skatteskulder beläggs fordonet alltid med användningsförbud vid utebliven betalning = fordonet får inte brukas, tror dock inte fogden kan mäta ut det? Obetalda P-böter och infrastrukturavgifter mm. leder inte till användningsförbud om inte beloppet överstiger en viss gräns, typ 5.000 tror jag. När jag köpte en bil med en skatteskuld som förfallit till kronofogden tror jag att jag betalade 600kr extra för att dom skulle "hantera" ärendet. Jag ringde till dom och fick ut ett OCR-nr. Kommer inte ihåg hur det funkade med transportstyrelsens svindyra påminnelseavgifter dock, om dom utgår eller om dom ska betalas utöver kronofogdens hanteringsavgift + ursprunglig skuld.

Gången borde rimligtvis vara: faktura - påminnelse +300kr - påminnelse +500kr - fogden +600?

Rent juridiskt har du dock inte övertagit skulden, utan den ligger på tidigare ägare, även om du kan tvingas lösa ut den för att bruka bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in