Citat:
Ursprungligen postat av
OriginalBiceps
Jag har redan läst det där. Det jag sökte var om någon visste lite mera hur det brukar fungera i praktiken.
Samt om någon visste hur snabbt en skuld växer hos KFM då jag personligen inte har någon aning.
Vilket jävla system ändå som Sverige infört. För att hindra bilmålvakter.
Ännu en försämring pga alla invandrare. Usch.
Vid skatteskulder beläggs fordonet alltid med användningsförbud vid utebliven betalning = fordonet får inte brukas, tror dock inte fogden kan mäta ut det? Obetalda P-böter och infrastrukturavgifter mm. leder inte till användningsförbud om inte beloppet överstiger en viss gräns, typ 5.000 tror jag. När jag köpte en bil med en skatteskuld som förfallit till kronofogden tror jag att jag betalade 600kr extra för att dom skulle "hantera" ärendet. Jag ringde till dom och fick ut ett OCR-nr. Kommer inte ihåg hur det funkade med transportstyrelsens svindyra påminnelseavgifter dock, om dom utgår eller om dom ska betalas utöver kronofogdens hanteringsavgift + ursprunglig skuld.
Gången borde rimligtvis vara: faktura - påminnelse +300kr - påminnelse +500kr - fogden +600?
Rent juridiskt har du dock inte övertagit skulden, utan den ligger på tidigare ägare, även om du kan tvingas lösa ut den för att bruka bilen.