• 1
  • 2
2024-05-27, 17:41
Medlem
Har ett hänglås på min ena förrådsdörr i källaren. Inga värdesaker som så, mest för att få ha grejorna ifred.

Nu har min nyckel till hänglåset rymt, finns inte nånstans, kollat på alla tänkbara ställen, tvättstugan, trappen, byxfickor.

Tänkte att jaha, får väl försöka såga upp skiten, men min såg som är gjord för metall, gör knappt en repa på låset.

Någon bultsax har jag inte (såvida inte vaktmästaren kan komma förbi men han är redan rätt less på mig).

Så då återstår att försöka dyrka upp denna, och sätta dit ett nytt lås där jag åtminstone har nån extranyckel att gardera mig med. Finns det några lifehacks för att dyrka upp ett sådant lås?
Citera
2024-05-27, 17:44
Har svårt att tro att det är tidsmässigt och energimässigt värt besväret med den typen av lås. Bara mina 2 cent, men bultsax kan ju införskaffas på typ biltema eller jula rätt billigt.
Citera
2024-05-27, 17:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Har ett hänglås på min ena förrådsdörr i källaren. Inga värdesaker som så, mest för att få ha grejorna ifred.

Nu har min nyckel till hänglåset rymt, finns inte nånstans, kollat på alla tänkbara ställen, tvättstugan, trappen, byxfickor.

Tänkte att jaha, får väl försöka såga upp skiten, men min såg som är gjord för metall, gör knappt en repa på låset.

Någon bultsax har jag inte (såvida inte vaktmästaren kan komma förbi men han är redan rätt less på mig).

Så då återstår att försöka dyrka upp denna, och sätta dit ett nytt lås där jag åtminstone har nån extranyckel att gardera mig med. Finns det några lifehacks för att dyrka upp ett sådant lås?
Kylspray och en rejäl hammare torde göra tricket, kyl ned ordentligt och slå uppifrån mot själva låshuset. Om inte kostar väl en bultsaxen Berit typ 300kr på Biltema?
Citera
2024-05-27, 17:53
Medlem
Citat:

Var sågar du, i den härdade bygeln? Är inte själva låset gjort av mässing, en metall som metallsågar bör klarar.
Citera
2024-05-27, 18:06
Medlem
JohannesSnajdares avatar
De enklare hänglåsen får man upp genom att sätta bågen i spänn med en kraftig skruvmejsel e.dyl. och sen sen knacka till på låset med en hammare. Vet inte om det funkar på detta dock.
Citera
2024-05-27, 18:15
Medlem
Lite-korkads avatar
Du tar ett långt järn o vrider, såga eller bultsax kan du glömma, annars vinkelslip (gammal cykelhandlare)
Citera
2024-05-27, 18:38
Medlem
Så inte ens bultsax funkar? Är den så sabla obrytbar?
Citera
2024-05-27, 19:01
Medlem
Sax-domkraft är en väl gammal klassiker? Låt gå för att de kanske är för stora för ändamålet...
Citera
2024-05-27, 19:07
Medlem
Lite-korkads avatar
Citat:
Så inte ens bultsax funkar? Är den så sabla obrytbar?
Nej det funkar inte
Citera
2024-05-27, 19:12
Medlem
Mullrets avatar
Hyr en bultsax på https://www.hygglo.se/category/8425-bultsax

Från 14:-/dag.
Senast redigerad av Mullret 2024-05-27 kl. 19:17.
Citera
2024-05-27, 21:53
Medlem
sommarlovs avatar
Detta ser rätt lätt ut...
https://www.youtube.com/watch?v=htjpDQb6diY
Citera
2024-05-28, 04:22
Medlem
killawifes avatar
Denna typ av lås går utmärkt att bara klippa med bultsax. Jag vet inte varför du tror att det inte skulle gå? Men jag har ett liggande och skulle lätt kunna visa detta om jag ville. Nu vill jag inte då jag vill ha det kvar. Men du kan väldigt enkelt kapa igenom mässingdelen av låset med en vinkelslip. Den skär som smör igenom det. Det behövs ingen monstermaskin utan en liten batteridriven funkar bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in