• 1
  • 2
2024-05-28, 07:53
Medlem
Den där tror jag är rätt enkel att dyrka. Du kan tom pröva med en nyckel till liknande lås och föra nyckeln in o ut samtidigt som du drar i mässingdelen.
Har du ingen nyckel kan det räcka med ett gem som du har lite krokig i toppen.

Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Har ett hänglås på min ena förrådsdörr i källaren. Inga värdesaker som så, mest för att få ha grejorna ifred.

Nu har min nyckel till hänglåset rymt, finns inte nånstans, kollat på alla tänkbara ställen, tvättstugan, trappen, byxfickor.

Tänkte att jaha, får väl försöka såga upp skiten, men min såg som är gjord för metall, gör knappt en repa på låset.

Någon bultsax har jag inte (såvida inte vaktmästaren kan komma förbi men han är redan rätt less på mig).

Så då återstår att försöka dyrka upp denna, och sätta dit ett nytt lås där jag åtminstone har nån extranyckel att gardera mig med. Finns det några lifehacks för att dyrka upp ett sådant lås?
Citera
2024-05-28, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Denna typ av lås går utmärkt att bara klippa med bultsax. Jag vet inte varför du tror att det inte skulle gå? Men jag har ett liggande och skulle lätt kunna visa detta om jag ville. Nu vill jag inte då jag vill ha det kvar. Men du kan väldigt enkelt kapa igenom mässingdelen av låset med en vinkelslip. Den skär som smör igenom det. Det behövs ingen monstermaskin utan en liten batteridriven funkar bra.
Brukar inte en vinkelslip låta rätt ordentligt?

Ska nog förvarna folk att det kommer väsnas en del där nere.

Nu var det ju bygeln jag provade såga i. Mässingsdelen har jag inte provat.

Nu är det ju ett typ 0,5 mm stort hål på undersidan, kan man nyttja det på något sätt eller är det bara för syns skull?
Citera
2024-05-28, 11:17
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Brukar inte en vinkelslip låta rätt ordentligt?

Ska nog förvarna folk att det kommer väsnas en del där nere.

Nu var det ju bygeln jag provade såga i. Mässingsdelen har jag inte provat.

Nu är det ju ett typ 0,5 mm stort hål på undersidan, kan man nyttja det på något sätt eller är det bara för syns skull?

Du kan klippa bygeln med en bultsax som jag sa innan. Det låter inget. Men annars, ja, en vinkelslip låter mycket. Du kan egentligen kapa vad du vill med vinkelslipen, de är kapabla att kapa all typ av metall men det går lättare att köra igenom mässingen då det brukar vara rätt vek metall. Men vill du hellre köra av bygeln så går det också även om den är tuffare. Hålet är ett smörjhål så du kan inte göra så mycket med det.

Detta lås är annars ganska bra och man kan sällan brute-forca det med verktyg. Det går att dyrka låset då det är ett traditionellt lås men ärligt talat så är det mer tidsödande och pilligt än att bara kapa det. Man måste då även ha dyrkar och veta hur man gör. Guider finns på youtube dock men det är inte jättenkelt att dyrka lås.
Citera
2024-05-28, 21:02
Medlem
Det enda som finns där inne är ju nån jordsäck och några krukor, och så tapetrullar till lägenheten. Är ju inte jätteakut men låset lär ju kasseras oavsett då det saknas extra nycklar.

Läste nån guide att använda typ gem men det kanske tar mer tid än det är värt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in