Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-02, 19:54
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför skulle det vara kul? Du kan ändå inte ta med dig något till andra sidan.
Varför skulle man göra någonting i livet överhuvudtaget isåfall? Du kan ju inte ta med dig någonting.
Citera
2024-06-02, 20:05
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Fast nu pratade vi om hur många som inte når 65 års ålder. Inte hur många av de som var under 65 som avled förra året. Det är en jäkla skillnad.
Varför är det en ”jäkla skillnad”? Är år 2023 ett genomsnittligt år är det ju ingen skillnad. 0.15% låter ifs ganska lite (15% som också har nämnts låter dock alldeles för mycket) utan det är säkert någonstans däremellan för ett genomsnittligt år. Men man får tänka på att siffran sjunker drastiskt beroende på livsstil. Jag kan hålla med om att det bara är bortkastade pengar att spara om man utgår från att man kommer dö inom en snar framtid. Kanske för att man t.ex är storrökare, alkoholist, kriminell, narkoman och gängmedlem som gillar att hamna i skottfejder. Då skulle jag inte rekommendera att spara pengar. Då skulle jag rekommendera att förändra sin livsstil. Nu kanske du tillhör denna grupp och då förstår jag att du tycker sparande känns dumt.
Citera
2024-06-02, 20:27
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Ser att det finns en tråd om detta dvs hur många dör innan pensionsåldern, den tråden är från 2014 och där verkar det vara konsensus att det är ca 11% för svenska män. SCB printar inte ut någon exakt data om detta så man måste gå in och räkna själv.

(FB) Hur många procent av befolkningen dör innan pensionen?
Citera
2024-06-02, 20:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Varför skulle man göra någonting i livet överhuvudtaget isåfall? Du kan ju inte ta med dig någonting.

Det är därför man ska leva medan man kan.
Citera
2024-06-02, 20:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Varför är det en ”jäkla skillnad”? Är år 2023 ett genomsnittligt år är det ju ingen skillnad. 0.15% låter ifs ganska lite (15% som också har nämnts låter dock alldeles för mycket) utan det är säkert någonstans däremellan för ett genomsnittligt år. Men man får tänka på att siffran sjunker drastiskt beroende på livsstil. Jag kan hålla med om att det bara är bortkastade pengar att spara om man utgår från att man kommer dö inom en snar framtid. Kanske för att man t.ex är storrökare, alkoholist, kriminell, narkoman och gängmedlem som gillar att hamna i skottfejder. Då skulle jag inte rekommendera att spara pengar. Då skulle jag rekommendera att förändra sin livsstil. Nu kanske du tillhör denna grupp och då förstår jag att du tycker sparande känns dumt.

Därför att alla personer som avlider innan 65 knappast gör det under ett enskilt år din knäppskalle.
Ingen av de jag känner, eller åtminstone visste vilka det var som avled innan 65 gjorde det pga orsaker du räknat upp. De flesta dog av cancer. Två av strokes, men ingen övervikt och dessutom vegeterianer. Andra av olyckor.
Om spara och gneta skänker dig livsglädje så kör på, men chansen är ändå 1 på 6 att du aldrig kommer att få uppleva din 65 årsdag. Det är den bistra sanningen, men ponera att du ändå får det. Vad ska du göra då? Köpa en Ferrari , lyxbåt, kröka i Thailand som 72-åring? Ragga brudar på nattklubbar? Vet inte hur gammal du är nu, men jag gissar att du är relativt ung. Kan säga dig att livet blir aldrig bättre när du åldras utan antingen är din höjdpunkt nu, eller så har du redan passerat den.
Citera
2024-06-02, 21:00
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Därför att alla personer som avlider innan 65 knappast gör det under ett enskilt år din knäppskalle.
Ingen av de jag känner, eller åtminstone visste vilka det var som avled innan 65 gjorde det pga orsaker du räknat upp. De flesta dog av cancer. Två av strokes, men ingen övervikt och dessutom vegeterianer. Andra av olyckor.
Om spara och gneta skänker dig livsglädje så kör på, men chansen är ändå 1 på 6 att du aldrig kommer att få uppleva din 65 årsdag. Det är den bistra sanningen, men ponera att du ändå får det. Vad ska du göra då? Köpa en Ferrari , lyxbåt, kröka i Thailand som 72-åring? Ragga brudar på nattklubbar? Vet inte hur gammal du är nu, men jag gissar att du är relativt ung. Kan säga dig att livet blir aldrig bättre när du åldras utan antingen är din höjdpunkt nu, eller så har du redan passerat den.

Jag tycker också att vardagen har för många jobbiga hinder för att inte sätta krydda på tillvaron och spendera på något litet kul varje dag. Även om man har bra jobb, bra ställt med partner, familj etc etc så måste man likt alla andra sitta i bilköer eller pendla länge, diska, tvätta, yadda yadda. Det som gjorde mitt förra jobb uthärdligt var att unna mig mycket goda luncher ute. Hade jag knaprat på gamla eldorado-rester som de micrat i en dammig kontorsmikro som en miljard pers slängt i sina slafsiga matlådor i hade jag kastat in handduken direkt.
Citera
2024-06-02, 21:13
Medlem
BalkanBureks avatar
Jag lägger undan 3000 kr i månaden - det är en ganska oansenlig summa sett till min totala inkomst så det kan jag leva med. En del går till guld, en del till aktier och en del till crypto. Sedan varken tänker eller rör jag de pengarna. Tanken är att jag cashar ut när jag går i pension.

Just nu ser det ut som att vi går mot ett nytt världskrig som börjar mellan USA och Kina. Det kommer att vara överlägset den största krisen som världsekonomin har varit med om - långt värre än 2a VK. Därmed tycker jag att det är onödigt att spara för mycket. Risken är överhängande att ingenting spelar roll inom 5 år.
Citera
2024-06-02, 21:38
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Det är därför man ska leva medan man kan.
Men vad är det du inte förstår? Man kan ju spara och investera och ändå leva. Det finns ju ingen motsättning här.
Citera
2024-06-02, 21:42
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Återigen missar du att man inte behöver leva på knäckebröd bara för att man sparar. Sen att du drar upp dina alkisvänner som representativa i sammanhanget är bara löjligt. Du är riktigt korkad.
Citera
2024-06-02, 21:51
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Om 0;15% av de som dör varje år är under 65 och man tar de x 65 så blir det knappt 10% som dör i förtid.
Texten handlade om personer mellan 18-64 så det blir väl isåfall 47 år att gå på så isåfall drygt 7%. Detta borde vara en ganska trolig siffra. Om man nu tror att man tillhör denna grupp så kan man ju strunta i att säkra sin framtid, annars kan man ju ”fånga dagen” och ”leva i nuet” som vissa här menar. Som sagt, det är upp till var och en att förvalta sina pengar hur man vill, problemet är att skattebetalarna kommer tvingas ge oduglingarna pengar. Hade det inte varit så hade jag inte brytt mig det minsta.
Citera
2024-06-02, 22:20
Medlem
Citat:
Texten handlade om personer mellan 18-64 så det blir väl isåfall 47 år att gå på så isåfall drygt 7%. Detta borde vara en ganska trolig siffra. Om man nu tror att man tillhör denna grupp så kan man ju strunta i att säkra sin framtid, annars kan man ju ”fånga dagen” och ”leva i nuet” som vissa här menar. Som sagt, det är upp till var och en att förvalta sina pengar hur man vill, problemet är att skattebetalarna kommer tvingas ge oduglingarna pengar. Hade det inte varit så hade jag inte brytt mig det minsta.

Korrekt, tänkte fel och 7% känns mer rimligt!

Det handlar inte så mycket om man tror att man tillhör den kategorin, utan mer en insikt om att det är fullt möjligt att man kanske inte blir pensionär över huvudtaget.

Min egen plan är max 25% kvar på huslånet och en miljon sparat. Det ger en lagom extra bonus, och det är helt rimligt utan att behöva leva snålt på något sätt.
Citera
2024-06-02, 22:44
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Korrekt, tänkte fel och 7% känns mer rimligt!

Det handlar inte så mycket om man tror att man tillhör den kategorin, utan mer en insikt om att det är fullt möjligt att man kanske inte blir pensionär över huvudtaget.
Det är möjligt ja men det är ju isåfall 93% att man blir minst 65 och något annat än att planera för detta borde ju vara idioti (om man som sagt inte har starka skäl att tro att man kommer dö i förtid för att man exempelvis super stenhårt, är gängkriminell eller annat som drar ner den förväntade livslängden ordentligt).

Jag misstänker starkt att de som hävdar att det är dumt att planera för att bli minst 65 och att spara/investera är folk som försöker skapa en anledning för sig själva och andra att det är vettigt att slösa eftersom att de själva är lata och odugliga personer utan driv eller mål i livet. Det känns bättre att försöka rationalisera slöseri än att erkänna att man är en odisciplinerad luffare som dessutom bara kan förlita sig på staten om man skulle ha bränt alla sina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in