Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Det var en 21-åring som dog av hjärtstopp för ett par veckor sedan på Göteborgsvarvet. Antar att du avfärdar alla unga friska som dör som anomalier eller med annan avancerad hjärngympa.
Jag förstår mig inte på er människor. Ni måste haft mycket tur i era liv. I min lilla sfär så är 15% i extrem underkant, den siffran är mycket högre i min släkt. Det går ju inte att slå fast något baserat på bara en släkt i ett land men ni måste förstå hur det påverkar oss vars nära och kära bokstavligt talat dött som flugor?
Det är väl tämligen självklart att en 21-åring som dör under Göteborgsvarvet är en anomali. Du har redan fått en källa som säger att 85 procent av befolkningen uppnår pensionsålder, men om du istället föredrar anekdotisk bevisföring så skulle jag rekommendera ett besök bland dödsannonserna i din lokaltidning. Födelseåren kommer att se ut ungefär på det här sättet:
1938, 1936, 1939, 1936, 1929, 1962, 1938, 1935, 1924, 1965, 1942, 1941, 1938, 1937, 1938, 1939, 1935, 1932, 1940...
Med tanke på att 85 procent av befolkningen lever till pensionålder så skulle jag snarare tala om otur om en person inte gör det. Jag beklagar att du har råkat ut för många dödsfall i din omgivning och jag förstår att det påverkar dig till att se livet mer negativt, men det är fortfarande så att statistiken är på min sida.
När det kommer till ekonomi så försöker jag att agera så rationellt som möjligt, det vill säga att alltid försöka gå plus. Här pratar vi om saker som att inte spela, inte ta dåliga lån, inte agera på impuls, att försöka få avkastning på kapital, men även saker som att inte oroa mig för saker som faktiskt är ganska osannolika. Det innebär inte att jag som du tror lever på havregryn och aldrig hittar på något. Jag har en helt ok bil, lägger pengar på semester (ej resor), äter ute ibland, etc. Jag kan spara mer om jag vill, men så skulle jag vara tvungen att kompromissa med saker som mat och nöjen på en lagom nivå.