Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernael
Du får ju som exempel inte köra den bilen i zon i Stockholm. Det blåser politiska vindar för att förbjuda ICE bilar i EU.

Jag kan iofs. tycka det är bra just att man försöker minska risken att tusentals svenskar dör i onödan i lungcancer och andra problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Bernael
Det är inte inkorrekt att man inte skulle få köpa vissa bilar, men det är ju inte fel i saknatt folk nu inte vill investera i nya ICE bilar i rädslan för kommande regler

Nja, tror det har med lågkonjunkturen och ränteläget att göra. Även elbilar har minskat i försäljning, vilket de inte skulle gjort om din teori stämde.
Citera
2024-05-25, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du får men skatten blir så hög på grund av kommunisternas utsläppsgränser så ingen gör det utan håller kvar sin gamla bil.
Nya bensinmotorer har turbo för att kunna leverera med dagens värdelösa utsläppsgränser. Folk vill inte ha bensinare med turbo.
Vi ska gå tillbaka till bensin och diesel och avsluta klimatpolitiken. Annars kommer ekonomin att krascha.

Utsläpp har inte bara med klimatet att göra, utan att det orsakar en massa astma, lungcancer och andra problem för svenskar som bor eller arbetar i städerna.

Hade det bara varit med klimatet att göra så hade ju tex. diesel varit bättre än bensin, men orsaken är att de släpper ut en massa enorma mängder partiklar som är skadliga, och som bidrar till att tusentals svenskar dör i förtid helt i onödan pga. dessa utsläpp från förbränning av fossila ämnen.

Tycker ändå att vi svenskars hälsa är viktigare än att saker skall vara billigt.
Citera
2024-05-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Själva har vi en 5 år gammal bensin-SUV och en 4 år gammal diesel-kombi.

Vad har du för bensin-SUV i dagsläget?

Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Kommer köra minst 3 år till med dessa. El-bil finns inte på kartan förrän de går minst 100 mil på en laddning.

Logga nästa gång hur långt du kör med dina bilar dagligen. Du blir nog förvånad hur extremt sällan det är som du kör 100 mil i sträck.

Troligen är det inte extremt många gånger per år, om ens en enda gång om året.
Citera
2024-05-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Tror att orsaken är att dom försökte expandera genom att få ut mängder av kinesiska elbilar på privatleasing marknaden, men missbedömde marknaden fullständigt. Bara att kolla på blocket det är många annonsen om privatleasing av kinesiska elbilar. Dessa bilar kostar pengar varje dag. Sen underlättar det inte av att bolaget har mindre bra rykte om sig när det gäller bland annat återlämnade av privatleasing bilar

Jo, Hedin stora satsning på kinesiska (el)bilar tror jag inte resonerat med kunderna. Det är lite färre som köper elbilar i dag i lågkonjunkturen, men det verkar som de flesta av oss svenskar ratar specifikt kinesiska sådana. Själv är jag en sådan som aldrig skulle köpa en ren kinesisk elbil.
Citera
2024-05-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bonus Malus. Tacka MP. Per Bolund med flera.

Gäller de första 3 åren.

Men köp en McLaren Artura i stället, 360:-/året.
Elmotorn trumfar vägskatten.

Bara Malus numera. Tacka SD för det. SD fick Tidöregeringen att ta bort Bonusen för oss bilister, men behöll (idiotiskt nog) Malusen för oss bilister. Skatten och degen skall in till den offantliga sektorn. Även hos SD.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Allt i samhället har skenat i pris men lönerna har inte hängt med i samma takt.

Dom ekonomiska klasskillnaderna i samhället har ökat i snabb takt.

Hälften av pengarna som finns i ekonomin idag har skapats sedan 2015.
I samband med brutalt expansiva ekonomiska åtgärder under pandemin tog penningmängdsökningen ytterligare fart och 25 procent av dagens pengar har skapats under dom två åren efter pandemin.

Sedan 2015 har hushållens skulder ökat med 30 procent, med en genomsnittlig tillväxttakt på nästan 20 miljarder kronor i månaden!

Det är ju faktiskt inte så jävla konstigt egentligen att köpen av bilar bromsar upp kraftigt.
Många kanske VILL köpa en ny bil men känner att ekonomin inte finns där och i det stora hela finns det också en allmän skepsism till elbilarna och den tekniken.

Såg inte Hedin bil och andra detta smyga sig på så är dom både blinda och döva.

Staten, dvs skattebetalarna, kommer att rädda Hedins bil, så därför behöver de aldrig se det komma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur kan dina bilar ha två olika kostnader? 4000 kr i mån för netto och 6000 för bruttolönen? Hur tänker du där?

Kan du spendera hela din bruttolön på exakt vad du vill.. nej.. såklart inte för du måste betala inkomstskatt.
Därför är det väldigt missvisande att uppge sin lön som bruttolön för ca 1/3-del försvinner och du har enbart ca 65% kvar att betala dina räkningar för.

Tex Kalle har räkningar på 32.000:- och har en lön på 34.000:-
Lilla 8 årige Korva Idimun säger: meeh jo då räcka ju alla pengarna voi voi.
Men så är det ju såklart inte för först skall lönen inkomstskattas och kvar blir ca 25.000:- nettolön kvar, då syns det ju tydligt att lönen på 34.000:- egentligen är 25.000:- . Så utgifter på 32.000:- men endast 25.000:- att kunna betala med så Kalle får ta sitt kreditkort och ta ut 7000:- och låna för att betala sina räkningar.

Därför jag skrev alla utgifter för min bil ungefär alltid legat på ca 4000:- i månaden från nettolönen men egentligen ca 6000:- från min bruttolön.
Bägge är detsamma, gäller samma bil, utgiften kvarstår månadsvis. Detta är inte är ett ns en ny bil så bör klassas som billig kostnad i månaden
Citera
2024-05-25, 11:42
Medlem
Karmans avatar
Probelemet är väl att bilbranschen försöker sälja på folk för dyra bilar. Inte jättemånga behöver "premiumbilar", som gör noll till hundra på tre sekunder? Elbilstillverkarna började i "premium-segmentet" för de vet att det går att ta ut högre marginaler där. Eller gick kanske vi ska säga, för den målgruppen som vill betala så mycket är trots allt begränsad. Resten av potentiella bilköpare känners sig vilsna i dagens utbud av bilar och avvaktar hellre tills vettiga bilar kommer ut på marknaden igen.
Citera
2024-05-25, 11:43
Medlem
Sunimods avatar
Givetvis drabbar det bilhandlarna och Hedin Bil är säkert inte ensamma om att ha problem.

Vem köper en ny svindyr elbil när man inte vet om vilket andrahandsvärde den har när man vill byta bil om 4-5 år?

Sedan gick kostnaden för el kraftigt upp och sedan räntorna. De marginaler hushållen haft för att kunna köpa sig ny bil är borta.

Många har dåliga förutsättningar för att ha en elbil då det är brist på ladd platser. De med eget hus kan ju enkelt fixa det men det är de som samtidigt drabbats av räntor och elpriser.

Skulle inte förvåna mig om många bilhandlare kommer göra konkurs och Hedin Bil kanske är en av dem.
Citera
2024-05-25, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Utöver ovanstående så är naturligtvis "geniet" (haha) Musks beslut att SÄNKA priset på Tesla 3-4 gånger så oväntat korkat eftersom det inte sedan T-Forden på 1920-talet förekommit sjunkande priser och absolut allt inom bilmarknaden är beroende på ständigt ökande HK, storlek, utrustning, och pris. Det är så avtändande för alla som köpt EV att den nya kostar mindre att de inte kan byta bil, förlusten på den föregående är för stor att bära.

Elbilar blir allt billigare att bygga i takt med att tekniken mognar och när volymerna går upp. Därför sjunker priserna på elbilar för varje år. Detta är helt naturligt. Eftersom Tesla är störst på elbilar så leder de naturligt denna utveckling, men många andra hänger på.

Samtidigt så blir ICE-bilar bara dyrare och dyrare för varje år. Både pga. högre finansiella kostnader på marknaden, ökade krav runt om i världen att sänka utsläppen (vilket blir allt tekniskt svårare), samt inte minst allt högre krav på säkrare bilar. Men även kunders krav på infotainment och moderna funktioner ökar på kostnaderna.

Själv så tror jag inte att vi är så många år bort förens vi har prisparitet i inköpskostnad mellan rena elbilar och ICE-bilar. Detta är nog bara en 2–4 år bort innan vi är där om denna trend med allt billigare elbilar, och allt dyrare ICE-bilar fortsätter (vilket allt indikerar att det kommer göra).
Citera
2024-05-25, 11:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Bara Malus numera. Tacka SD för det. SD fick Tidöregeringen att ta bort Bonusen för oss bilister, men behöll (idiotiskt nog) Malusen för oss bilister. Skatten och degen skall in till den offantliga sektorn. Även hos SD.
Bonusen drev upp priserna och var ren idioti, malus vill SD ta bort men inte dina partivänner.
Citera
2024-05-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Skillnad mellan brutto och netto förstår jag men du har inte två olika kostnader för brutto och netto. Förstår fortfarande inte hur du kan få fram att du har det. Du har en kostnad för bilen inget mer!

Det gör inget, det är okej 👍🏼
Har en kamrat som är väldigt fåordig och tittar ofta tomt ut i luften, han påminner om Homer Simpson när han ätet kritor.
Han slipper ju lida iaf och jag brukar skoja och säga:
”-Jag är som en geting och tänker inte ödsla tid på att försöka förklara för en spyfluga om varför honung smakar bättre än skit, du kör ditt race och jag mitt”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in