2024-05-23, 12:39
Som flera sagt, absolut inte. Men bra fråga ändå TS. Något jag tänkt på ibland: När och hur ska jag egentligen använda paprika?

Känns som Grön är bäst för att steka tillsammans med Röd beroende på vad man vill ha. Grön ger lite beska, Röd lite mer sötma.

Röd är bra i tomatbaserade såser för att get lite balans åt tomaten.

Gul i övriga grytor då den är mer neutral. Även bra att göra dolmar av.

Grön kanske då i asiatisk mat för att balansera ut de söta och syrliga såserna som ofta inkluderas där?

Orange då? Bonuspaprika?!

Finns ju den ljusgröna, avlånga också som är poppis i Balkan/Grekland/Turkiet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Paprikan börjar alltid som grön och när den senare mognar skiftar den färg till gul, orange eller röd. (Från wikipedia)

Det ser man också på grön paprika i butik att den kan börja anta någon av dessa färger helt eller delvis, beroende på mognadsgrad.

The more you know!
Citera
2024-05-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen86
God kväll!

Smakar gul, grön och röd paprika samma sak eller annorlunda enligt er? Om de smakar olika, hur skulle du beskriva gul, grön och röd-smakerna?

Verkligen inte! Grön tycker jag smakar skit men en paprika i annan färg älskar jag och dom smakar alla olika!
Citera
2024-05-23, 15:38
Medlem
Bara ätit grön.
Citera
2024-05-23, 16:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen86
God kväll!

Smakar gul, grön och röd paprika samma sak eller annorlunda enligt er? Om de smakar olika, hur skulle du beskriva gul, grön och röd-smakerna?
Nej.
Grön är besk men fräsch.
Röd är söt och bra till all. Sötast som grillad.
Gul har svagast smak. En ring på en ost/kalkonmacka är riktigt gott.
Citera
2024-05-23, 16:09
Medlem
Det är samma grönsak med olika mognadsgrad
Citera
2024-05-23, 17:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej.
Grön är besk men fräsch.
Röd är söt och bra till all. Sötast som grillad.
Gul har svagast smak. En ring på en ost/kalkonmacka är riktigt gott.

Känns som du har rätt .. just gul paprika är populär på smörgås
Citera
2024-05-23, 17:14
Medlem
Sladdarens avatar
Nån som kommit på varför man använder tex 2 sorters paprika färger eller fler i en typisk
asiatisk kulturell nationell stirfry wok ;-) Är det av slump eller är det nån tanke bakom ?

Mmm gott : https://www.madewithlau.com/recipes

https://www.madewithlau.com/recipes/...-beef-stir-fry

https://www.madewithlau.com/recipes/mongolian-beef
Senast redigerad av Sladdaren 2024-05-23 kl. 17:26.
Citera
2024-05-23, 17:27
Medlem
floraflaps avatar
Nä, den gula paprikan skiljer sig relativt mycket tycker jag. Och den gula är det också mest C vitamin i. Den gröna tycker jag inte smakar mycket alls.
Citera
2024-05-23, 19:50
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Haha nej, färgen på en paprika har ingenting med mognaden att göra.
Man odlar alltså grön paprika, röd paprika osv. på plantagen.

Hahaha nej, en grön paprika är en omogen röd, gul eller orange paprika. Det är oftast en omogen röd paprika, som säljs i affärer.

En röd paprika mognar från grön, till brunröd, till röd. Det kan man hitta exempel på i affären, en grön paprika som börjat bli röd.

Det här trodde jag faktiskt hörde till allmänbildningen.

Bell peppers can be found in a rainbow of colors and can vary in flavor. The variety of the pepper plant and the stage of the ripeness determine the flavor and color of each pepper. For example, a red bell pepper is simply a mature green bell pepper. As a bell pepper ages, its flavor becomes sweeter and milder. Red bell peppers contain eleven times more beta carotene than green bell peppers.
Green Bell Peppers Are Just Unripe Versions Of Red Peppers

Green bell peppers are immature versions of red, orange, or yellow peppers. Since they are less ripe, they have a slightly bitter flavor...

https://www.huffpost.com/entry/diffe...b03a405679fe7c
Bell peppers come in a rainbow of colors and have many health benefits. The variety and amount of time a bell pepper spends on the plant determines its color and ripeness.

Green bell peppers appear first and are the least ripe. As they mature, they usually turn another color. This may be yellow, orange, red, or purple. There are even some bell pepper varieties that mature to nearly white or almost black in color.
http://extension.msstate.edu/blog/wh...w-bell-peppers
Citera
2024-05-23, 19:51
Medlem
Mr Hectors avatar
Nej, det gör dom verkligen inte. Den som skiljer mest från mängden är dock den bittra gröna.
Citera
2024-05-23, 23:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
Nä, den gula paprikan skiljer sig relativt mycket tycker jag. Och den gula är det också mest C vitamin i. Den gröna tycker jag inte smakar mycket alls.
Jag har läst att det är mest C-vitamin i röd paprika, mer än i apelsiner.
Citera
2024-05-23, 23:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
har någon gjort ett blindtest?
Om de kan känna skillnad på t.ex. grön och röd paprika.
Alltså, ja, faktiskt. The dead giveaway är att gröna paprikafrukter av olika slag t ex Pimientos de Padron och vanlig paprika, grön, smakar lite som humle. Som kryddar öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in