Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-22, 13:49
  #1
Medlem
attvaramyras avatar
Jag har också varit barn och tonåring där jag gjorde saker på bara känslan av farten av allting. Det var sandslott, gungor, Gröna Lund, sockervadd, s.k. Fritt fall, tågluffning, "upptäcktsresor", kompisar, diskotek, musik, dans och mycket mer. Numera behöver jag specificerade syften och logiskt förankrad anledningar till att göra något.
Om sådana inte finns eller om oddsen vad jag vill ska inträffa inte är sannolika så förstår jag det innan vanligt folk har gjort allt de gör.

Vissa reser och håller på men enligt mig så har jag redan tex varit på alla platser via webkamera, Youtube, Google maps, Wikipedia osv.
Jag behöver inte åka till tex Kap Verde öarna eller Sydney för att känna att jag redan vet allt som jag vill eller behöver veta. Om jag fattas något så beställer jag det i så fall via Amazon.

Om "summan" (njutningen av att vara någonstans minus besväret tur & retur) inte överväger och är bättre än att stanna hemma så åker jag inte och gör inget.
Beror dålig förståelse för hur andra är än sig själva på dålig empati, låg intelligens eller någon annan orsak?
Citera
2024-05-22, 13:50
  #2
Medlem
attvaramyras avatar
Går det att få gemene man att förstå eller kan de bara förstå hur tex turkos färg ser ut om man visar dem färgen eller hur smärta känns om man hamrar dem på tårna?
Citera
2024-05-22, 14:24
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av attvaramyra
Går det att få gemene man att förstå eller kan de bara förstå hur tex turkos färg ser ut om man visar dem färgen eller hur smärta känns om man hamrar dem på tårna?
Fast ser jag någon hamrar på tårna på film, gör det ont i mig. Min hjärna registrerar våld mot andra på tv som våld mot min egen kropp. Jag kan härda mig genom att konsumera mer våldsamma serier filmer men så fort jag inte sett på ett tag är jag tillbaka på noll. Jag är även kraftigt begränsad i hir mycket våld jag klarar av att se på filmer andra utan svårigheter ser. Svaret är att jag har en finare, mer välutvecklad affektiv empati. Sannolikt mer kopplingar i frontalloberna, spegelneuron, prefrontal cortex. Jag vet inte men jag behöver inte bli slagen eller skadad själv för att reagera med obehag eller automatiska känslor av stt vilja dra undan händerna om jag ser någon få fingrarna brutna på film osv.

Andra kan ha enbart kognitiv empati och förstå att den andra har ont men utan att ta till det som en egen känsloupplevelse. Sedan verkar en del kunna känna affektiv empati eller kanske snarare uppfatta att känslomässigt att det är illa om någon i te har det bra och känna något kring det i empatisk reaktion men deras kognitiva förståelse kring när, var, hur obarför är utslaget. Grovt förenklat skiljer sig psykopaten mot autisten på många sätt kring deras upplevelser av andras lidande. Många autistiska kan ha enormt svårt för mentalisering men finna det extremt upprörande när djur, barn, oskyldiga lider pga andra. Eller när de själva sårat människor pga att de inte upplevt situationer och sammanhang likadant. Sedan så varierar deras empatiska förmågor såklart. Men det är inte som så att alla är likgiltiga och kalla inför andras känslor och upplevelser.

Allt handlar om hur den egna hjärnan processar information och ja, generellt är det människor med högre intelligens som snabbare lär sig känna in och med andra. Jag vill hävda att det finns ett samband med högre empatiskförmåga och högre intelligens. Däremot anser jag att det saknas korrelation med att vara en godare eller sämre människa baserat på intelligens. Det är känt att låg verbal förmåga, låg impulskontroll, lägre biologisk mognad osv är riskfaktorer för brottslighet och våldsbrott men generellt är många med påtagligt låg iq redigt folk som ofta arbetar och gör rätt för sig, är öppna och transparenta och snarare utsätts mer än vad de utsätter andra. Livet är mycket svårare med lägre intelligens, även socialt då det finns en sårbarhetsfaktor att utsättas av andra människor som är mer manipulativa, föreslagna och har illvilliga motiv. Så skulle det ivara om i telligens vore någon forma av förbättring. Lägre intelligens är snarare att betrakta som ett funktionshinder när andra utnyttjar funktionsnedsättningen. Om högre intelligens innebar att människor var bättre skulle nedsättningen inte heller automatiskt i de flesta fall vara ett funktionshinder då andra skulle vara till hjälp hela tiden med anpassningar i allt från arbetsvillkor till sociala beteenden och attityder kring dem.

Ofta är olikheter något först behöver lära in på olika vis för att kunna använda våra abstrakta förmågor och utveckla vår förståelse kring att andra är olika. Om du är normativ har du lägre förståelse eftersom den som är annorlunda hela tiden har en stor majoritet att jämföra sig med och redan tidigt kommer den bättre se olikheter mellan sig själv mot andra. Jag har tillexempel alltid sett att andra fungerar annorlunda än vad jag själv gör. Att deras empati är lägre, att deras intelligens var detsamma, att jag hade svårigheter de generellt saknat osv.

Men jag har varit tvungen att hela tiden möta andra människor till exempel högutbildade människor och se hur sä re deras hjärnor processar information och missar kontext för att i se att min känsla av att ibland vara lite mer intelligent istället handlar om en tydlig skillnad som förekommer överallt. Att jag med ADHD ändå fungerar bättre än mer normalbegåvade akademiker rent kognitivt trots att jag har svårigheter de saknar och stt ett är relaterat till att min intelligens är högre. Samtidigt vet jag att mer högintelligenta människor använder normkamouflage för att smälta in samt håller sig till fler sociala koder och regler. Såklart gör de olika misstag de med som jag kan se och därmed underskatta dem på samma vis som normalbefolkni gen automatiskt felaktigt utgår ifrån att de är den smarta personen i samtal med mig. Det där i tresserar mig en del med intelligenta som ser ett värde i att smälta in när de likaväl måste uppfatta en mängd saker hela tiden precis som jag själv gör men de bara låtsas som om det regnar.

Det är såklart för andras skull eftersom det i te går att tala om för människor att deras ögon är trasiga när de ser på färgen turkos och inte ger den en rättvis bild i dess förgdjup och tydlighet. För vi uppfattar och ser vad vi uppfattar och ser. Det kan inte andra förklara rätt. Såklart kan man lära sig att betrakta en färg ur fler aspekter än den första blicken. Absolut. Men du kan inte bara skifta sätt att betrakta färgen på.
Citera
2024-05-22, 14:32
  #4
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attvaramyra
Jag har också varit barn och tonåring där jag gjorde saker på bara känslan av farten av allting. Det var sandslott, gungor, Gröna Lund, sockervadd, s.k. Fritt fall, tågluffning, "upptäcktsresor", kompisar, diskotek, musik, dans och mycket mer. Numera behöver jag specificerade syften och logiskt förankrad anledningar till att göra något.
Om sådana inte finns eller om oddsen vad jag vill ska inträffa inte är sannolika så förstår jag det innan vanligt folk har gjort allt de gör.

Vissa reser och håller på men enligt mig så har jag redan tex varit på alla platser via webkamera, Youtube, Google maps, Wikipedia osv.
Jag behöver inte åka till tex Kap Verde öarna eller Sydney för att känna att jag redan vet allt som jag vill eller behöver veta. Om jag fattas något så beställer jag det i så fall via Amazon.

Om "summan" (njutningen av att vara någonstans minus besväret tur & retur) inte överväger och är bättre än att stanna hemma så åker jag inte och gör inget.
Beror dålig förståelse för hur andra är än sig själva på dålig empati, låg intelligens eller någon annan orsak?
Din icke förståelse för andra kanske grundar sig på dålig empati, låg intelligens eller någon annan orsak.
Jag kallar det för inlevelseförmåga, förmågan att sätta sig in i hur andra upplever världen.

Om andra vill få dig ut i världen med dem så måste de rucka på dig, för du är fast i dina minnen och vill inte göra något i verkligheten. Du kan klaga tillbaka på att de kränker din rätt till lugn och ro med deras insisterande, men i slutändan är det bara ett djur som står och knuffar på ett annat.

Vem bryr sig om empati? Det finns viktigare saker i livet.
Citera
2024-05-22, 14:34
  #5
Medlem
attvaramyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Din icke förståelse för andra kanske grundar sig på dålig empati, låg intelligens eller någon annan orsak. Jag kallar det för inlevelseförmåga, förmågan att sätta sig in i hur andra upplever världen.
Vem bryr sig om empati?
Jag bryr mig om empati! men kanske inte du... Jag tror nog att jag förstår varför folk har så svårt att förstå andra, alla utom sig själva eller dom de känner igen i sig själva. Frågan blir snarare om du förstår varför jag startade tråden och ställde frågan...
Citera
2024-05-22, 14:39
  #6
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attvaramyra
Jag tror nog att jag förstår varför folk har så svårt att förstå andra, alla utom sig själva eller dom de känner igen i sig själva. Frågan blir snarare om du förstod varför jag ställde frågan...
Du upplevde en jobbig situation, antar jag, skrev ett inlägg. Sedan fick du en roman av OtursAktivitet. Vi är inga tankeläsare.

Man lär sig inte att vara mer empatisk av att få en hammare på tån. Det är något som verkar komma med födseln.
Citera
2024-05-22, 14:41
  #7
Medlem
attvaramyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Man lär sig inte att vara mer empatisk av att få en hammare på tån. Det är något som verkar komma med födseln.
Det är sant att man kan sitta på Afrikas savann och diskutera moral och juridik med hyenor i miljarder år. Hyenorna kommer att förbli hyenor, precis som att du nog kommer att att förbli den du är till synes utan empati. Basta om du inte förstår bättre än ett sloknackigt kattdjur.
Citera
2024-05-22, 14:52
  #8
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attvaramyra
Det är sant att man kan sitta på Afrikas savann och diskutera moral och juridik med hyenor i miljarder år. Hyenorna kommer att förbli hyenor.
Kaniner kanske ser snälla och gulliga ut, men med ett liv i en bur är det inte konstigt om de bits. Empati är filtrerad av ens egna världsbild och ens känslor. Hur exakt vet jag inte, men resultatet är inte att vi kan förstå hur den andra upplever. Resultatet är att man förstår hur man själv tror att den andra upplever. Alla gånger någon sagt AJ empatiskt, men det gjorde inte ont på den som skadade sig. Huvudet är lustigt kopplat!
Citera
2024-05-22, 14:57
  #9
Medlem
attvaramyras avatar
Det var ungefär det som var frågan men a-mortal pratade bort saken med lustigheter!
Citat:
Empati är en komplex psykisk process som innebär att känna vad den andre känner (affektiv empati)
att FÖRSTÅ vad den andre känner (kognitiv empati)
en mekanism som kan avgöra från vem (själv/annan) känslan härrör (empatisk precision).
De här tre mekanismerna anses vara tätt sammanflätade och beroende av varandra för att empati ska ske. Ibland inkluderas även en fjärde aspekt av empati:
att besvara den andre med en medkänsla och vänlig intention (empatisk omtanke)
När det kommer till frågan så verkar det handla om brisande kognitiv förmåga, dvs oförmåga att sätta sig utanför sina egna upplevelser och oberoende av dem förstå bad andra känner.
Citera
2024-05-22, 15:08
  #10
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attvaramyra
Det var ungefär det som var frågan men a-mortal pratade bort saken med lustigheter! När det kommer till frågan så verkar det handla om brisande kognitiv förmåga, dvs oförmåga att sätta sig utanför sina egna upplevelser och oberoende av dem förstå bad andra känner.
Anledningen till att affektiv empati finns är att det finns individer där nerverna i anteriora cingualta kortexet (ACC) är sammankopplade med banorna för simulering av andras känslor/den kognetiva empatin. Inte rätt källa men, det går att hitta, tror jag.
Citat:
Although the actual experience of pain and the perception of pain in other individuals tap similar brain regions, such as the ACC and anterior insula, different activation sites were also detected for Self and Other (Singer et al., 2004).
https://web.archive.org/web/20210224...tzoff_NP06.pdf
Citera
2024-05-22, 15:22
  #11
Medlem
Klas-Vegass avatar
Av de som skriver på flashback så märks det att det brister i empati oftast, inte IQ.

Nybliven far till trillingar ber om tips på bra kombi och folk svarar med den två sitsiga roadstern de själva vill ha.
Jag ser sådana inlägg hela tiden.
Citera
2024-05-22, 15:41
  #12
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Av de som skriver på flashback så märks det att det brister i empati oftast, inte IQ.

Nybliven far till trillingar ber om tips på bra kombi och folk svarar med den två sitsiga roadstern de själva vill ha.
Jag ser sådana inlägg hela tiden.
Empati är mycket mer komplex än vad som brukar diskuteras.
Hur kan en och samma person inte ha empati för judar som de samtidigt har för sina nazistkamrater?
Det beror på inlärning eller indoktrinering rättare sagt.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det är fel på de flesta flashbackares empati.

Det är lättare att skylla på andras dåliga empati än att förstå dem, ha inlevelseförmåga. I inlevelsen ser man till situationen och miljön, drar slutsatser på ett bredare plan än empatin.

De flesta beter sig som nazister i slutet av dagen, utan att veta om det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback