2024-05-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Min erfarenhet är att 99 % beror på privata/enskilda omständigheter
Är man arbetstagare med lite driv, då kan man intyga att det är som du skriver.

Är man en bitterfitta på jobbet, som klagar över sin arbetssituation och inte gör något åt det, då tror man att det i 99 % av fallen handlar om arbetsmiljön.

De sistnämnda är väldigt lättidentifierade på arbetsplatsen och har som du ovan påpekar, icke arbetsrelaterade problem.
I regel har dom diverse psykiska åkommor.
Citera
2024-05-21, 23:48
Medlem
Är du chef eller en svartsjuk person?

Om du är chef så kan du begöra intyg från första sjukdagen. Är du en svartsjuk kollega så kan du ta upp det med din närmaste chef, inte flashback!
Citera
2024-05-22, 00:11
Medlem
Inom vilken bransch? Callcenter
Citera
2024-05-22, 01:00
Medlem
Onanikrems avatar
Första dagsintyg om sjukskrivningen.
Drogtest och uppföljning med rehab om det ger positivt utslag.
Vid inte besvarade telefonsamtal hembesök för att se att allt står rätt till.
Citera
2024-05-22, 02:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Har varit igenom detta, nu ska jag berätta en hemlighet för dig det finns otroligt lata personer i Sverige.

Jo jag vet, företagare har ju alltid levt på andras arbete!
Citera
2024-05-22, 02:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Laotsisfot
Tyvärr är min erfarenhet att det finns individer som alltid ska strula oavsett hur mycket man ger dem. Speciellt i början av min tid i roller med personalansvar så tyckte man synd om, hade förståelse osv. – ingen blev gladare av det.

Bra anställda sköter sitt och sköter sitt jobb utan att låta dem inkräkta på varandra (inom rimliga gränser). Och mina anställda som jag har hand om idag är mycket nöjda med sin arbetsplats – och jag är nöjd med dem 😀

Ja det är klart du är nöjd som kan sitta och surfa på flashback på kontorstid, har du inget att göra på jobbet?, eller är ditt flashback surfande på kontorstid något som ingår i ditt viktiga personalansvar?
Citera
2024-05-22, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Kan vara men det borde TS själv veta. I vårt fall tröttnade vi på henne då hela hon skapade massor av merarbete. I princip hatar jag mobbning men om inget hjälper mot en som förpestar så är vuxenmobbning det enda man har kvar.

Mobbning är grund för uppsägning.
Citera
2024-05-22, 03:46
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Börja med att läsa på och förstå vad du som arbetsgivare/arbetsledare har för skyldigheter gentemot din anställd. Börja med AML och socialförsäkringsbalken. Tips; det brukar inte sluta bra för idioter till chefer som ger sig på VAB.

Börja reda ut er egen arbetsmiljö (som du är skyldig till att göra), sedan sätter du dig ned med din anställd och pratar igenom saken. Troligen har din anställd läkarintyg som täcker sjukfrånvaron då F-kassan behöver det.

99% av alla sjukskrivningar beror på arbetsmiljön....
Hej! Du hänvisar flera gånger till SFB.

Vilka delar av SFB menar du att TS bör läsa igenom för att få veta sina skyldigheter gentemot den anställde?
Citera
2024-05-22, 06:30
Låt killen sjuka sig din tråkmåns.
Både du och han kommer dö inom loppet av några 10-50 år ändå.
Citera
2024-05-22, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Förvisso är det så - men det är fortfarande ett fullgott skäl för att motivera en uppsägning rent juridiskt.

Nja. Som sjuk eller under rehabilitering har du ett förstärkt anställningsskydd. Som chef måste man dra igång en process m rehab först
Citera
2024-05-22, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Börja med att läsa på och förstå vad du som arbetsgivare/arbetsledare har för skyldigheter gentemot din anställd. Börja med AML och socialförsäkringsbalken. Tips; det brukar inte sluta bra för idioter till chefer som ger sig på VAB.

Börja reda ut er egen arbetsmiljö (som du är skyldig till att göra), sedan sätter du dig ned med din anställd och pratar igenom saken. Troligen har din anställd läkarintyg som täcker sjukfrånvaron då F-kassan behöver det.

99% av alla sjukskrivningar beror på arbetsmiljön....

Bra skrivet!
Citera
2024-05-22, 07:01
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurksallad
Nja. Som sjuk eller under rehabilitering har du ett förstärkt anställningsskydd. Som chef måste man dra igång en process m rehab först
Olovlig frånvaro. Jag repeterar - olovlig frånvaro. Att helt sonika skita i att dyka upp på jobbet när du är schemalagd utan att höra av sig till arbetsgivaren och dessutom vägra svara i telefon när arbetsgivaren ringer och frågar var du är. Vid upprepade tillfällen enligt TS.

Inte bara sjukfrånvaro alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in