2024-05-20, 23:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
80-100% fullkorn knäckebröd och mjukbröd med maximalt med fibrer som ingår

Ditt citat ljuger. Sk fullkornsmjöl innehåller inte hela kornet.
Citera
2024-05-20, 23:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Precis som pommes till hamburgare. Det är bara ett onödigt tillskott av kolhydrater.

Men du äter hamburgerbrödet? Är det nyttigt?
Citera
2024-05-21, 00:43
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Och ändå har livslängden ökat med sisådär 8-10 år sedan 1970-talet
Det beror nog mest på framsteg inom vård/läkemedel.
Citera
2024-05-21, 00:44
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men du äter hamburgerbrödet? Är det nyttigt?
Jo, jag äter brödet men inte pommes. Brödet är väl inte direkt nyttigt. Det ger mig tillräckligt med kolhydrater.
Citera
2024-05-21, 02:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Håller egentligen med dig men svarar ändå då jag kanske listat ut svaret.
Det mesta snabbmaten har bröd omkring sig för det går lätt att äta med fingrarna var som helst. Folk är lata och köper snabbmat, det är relativt gott och lätt att slafsa i sig helt enkelt.
Jävla deprimerade att slafs-samhället har fått ta över förut var det utsökt planka för en bra peng var som helst eller entrecôte café de paris om du vill lyxa till det kysste hela skälen. Hela krogbranchen har gått bakåt det är bara flottiga pizzor, kebabs och hamburgare nuförtiden och då är jag inte särskilt gammal. Skit ska skit ha jag antar. Även pastatrenden kan dra åt helvete vapiano och sån skit jag gör den bättre.

Bara thai som är "mainstream" och bra god mat om man går och äter någonstans.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Låt bli att äta bröd då. Ska andra sluta för att du inte gillar det?
Jag vill gärna att fenomenet försvinner det är en degenerering av samhället degenering av matbranchen ett hot mot allt jag står för.

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Bröd äter man ursprungligen eftersom det är billigare och mättar bättre än att bara äta kött och sallad. Mycket av framförallt vår traditionella mat kommer ur ett sammanhang där syftet var att fylla buken och energidepåerna inför flera timmars hårt kroppsarbete mellan målen, ofta på begränsade resurser på grund av många barn och magra inkomster. Då fyllde bröd och brödets kusin gröten sitt syfte. Det fanns inte möjlighet att äta enbart kött och sallad åts inte alls eftersom det var dålig bang for the buck. Marken som salladen skulle tagit upp användes istället för att odla morötter och potatis, av samma skäl; mättnad. Carnivoredieter och lunchsallad är ett väldigt modernt påfund som kommer ur ett samhälle där man har tid och råd att konstra med maten.

Därför har väldigt många rätter bröd som beståndsdel eller tillbehör. Soppan mättar bättre med en bit rågbröd till.
Jag trodde det var fläsk lök och potatis som byggde detta landet är du säker? Att det är billigare stämmer men att det skulle vara mer mättande att äta bröd än kött här är du ute och cyklar. Mindre näring mindre mättande allting det är bara en enkel googling bort för dig att inse.

Citat:
Soppa kan jag ha bröd till. Men äter jag dagens med typ kött o potatis så tar jag inte bröd också. Ingen kaka heller. Där är det helt överflödigt. Precis som pommes till hamburgare. Det är bara ett onödigt tillskott av kolhydrater.

Inte undra på att folk är överviktiga, har hjärt- kärlsjukdomar och diabetes.

Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Och ändå har livslängden ökat med sisådär 8-10 år sedan 1970-talet
Läkemedel läkemedel behandlingsmetoder är svaret men folk blir sjukare och sjukare både fysiskt och psykiskt sug på den.

Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Vad äter du själv då som är så himla speciellt? Att du tror att folks liv består av varmkorv, hamburgare och pizza säger mer om dig, det är barnmat.
Jag åt kyckling potatissallad idag. Köttfärssåser får jag inte nog av. Svensk husman olika slag. Boeuf bourguignon. Diverse goda pastasallader. Köttbitar med ugnsrostad potatis grekisk sallad & tzatziki. Gratänger det är en hel del. Chorizo och andra goda korvar. Ja det är en hel del.
Senast redigerad av Congelado 2024-05-21 kl. 03:05.
Citera
2024-05-21, 03:26
Medlem
Pungsvings avatar
Nu blev jag sugen på bröd. Ska smälta osten på brödet i micron. Mmm...
Citera
2024-05-21, 04:21
Medlem
Silltunnas avatar
Ja bröd är gott, jag håller med trådskaparen. Det kan aldrig bli för mycket bröd. Finns ju ganska många olika brödsorter också om man vill variera lite. Den klassiska Skogaholmslimpan är dock ingen som slår. Den funkar till allt!
Citera
2024-05-21, 04:37
Medlem
skitpares avatar
Färdigskivad Skogaholm med Kalles kaviar. Yummie! Man minns väl Socialstyrelsens uppmaning "6-8 brödskivor om dagen"
Citera
2024-05-21, 06:50
Medlem
Sommarvikingens avatar
Socker säljer. Folk är beroende av kolhydrater och AGEs, advanced glycation end products. Det uppstår när man blandar protein och kolhydrater.

Precis som att folk måste ha salt, kryddigt och sött i maten, för att man är beroende av exempelvis chips så då vill man att även maten ska smaka som chips. Det är ett beroende som är svårt för många att bli av med.

Väldigt få människor kan bara äta en köttbit utan något på, utan dom måste antingen blanda köttet med kolhydrater i form av bröd eller salt, kryddor och såser. Såser är söta precis som bröd, så där har du samma typ av beroende. AGEs bildas.
Citera
2024-05-21, 07:46
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Det beror nog mest på framsteg inom vård/läkemedel.

Precis, och då spelar det inte lika stor roll vad folk petar i sig😄
Citera
2024-05-21, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Socker säljer. Folk är beroende av kolhydrater och AGEs, advanced glycation end products. Det uppstår när man blandar protein och kolhydrater.

Precis som att folk måste ha salt, kryddigt och sött i maten, för att man är beroende av exempelvis chips så då vill man att även maten ska smaka som chips. Det är ett beroende som är svårt för många att bli av med.

Väldigt få människor kan bara äta en köttbit utan något på, utan dom måste antingen blanda köttet med kolhydrater i form av bröd eller salt, kryddor och såser. Såser är söta precis som bröd, så där har du samma typ av beroende. AGEs bildas.
Såser är livet men behöver inte vara onyttiga för det!
Citera
2024-05-21, 08:12
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Såser är livet men behöver inte vara onyttiga för det!
Problemet är att de flesta människorna köper ultraprocessade såser från affärer fyllda med socker, salt och fröoljor.

Man kan absolut göra nyttiga såser från grunden men det är väldigt få människor som gör det pga lathet, sen förstår inte de flesta att processade såser är onyttiga. Det är samma sak med marinader, onyttiga. Häller du marinad eller processad sås över kött så blir köttet onyttigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in